logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2018.01.13 - 7 éve
bankosmami

Az alma nem esett messze a fájától... vagy mégis?

Az alma nem esett messze a fájától... szokták mondani, amikor egy családon belül, a különböző generációk pl. apja-fia hasonlít egymásra, esetleg ugyanaz a hobbijuk, vagy ami a legjobb, ugyanaz a munkájuk. Fontos ez akkor, mikor -te

Az alma nem esett messze a fájától... szokták mondani, amikor egy családon belül, a különböző generációk pl. apja-fia hasonlít egymásra, esetleg ugyanaz a hobbijuk, vagy ami a legjobb, ugyanaz a munkájuk. Fontos ez akkor, mikor -tegyük fel-, apuka egy több milliós cég büszke tulajdonosa és legfőbb célja, hogy majd ha eljön az idő családon belül tudja átadni azt a bizonyos stafétabotot. Számtalan filmben láthattunk erre ellenpéldát, amikor a szülő a gyermekre akarja ráerőszakolni a családi üzletet, pedig ő azzal abszolút nem tud azonosulni, nem érzi az övének és éppen ezért, nem is tudja teljes odaadással folytatni a milliók gyártását. Magyarországon erre nagyon jó és aktuális példa a mezőgazdaság. Az X generációhoz tartozó apuka és anyuka, gyakorlatilag több százmilliós vállalkozást hoz létre, hatalmas gépészeti parkkal, több ezer hektáros földdel, kapcsolatok százaival... igen ám, de kinek adja tovább? A fiának, aki sokkal többre tartja az Xboxot és a számítógépet, aki inkább már home office-ban és szabadúszóként dolgozik be cégeknek, szoftvereket és applikációkat gyárt, könyvet ír vagy éppen már digitális nomád? Ezzel is  beosztva a saját idejét és közben azzal foglalkozik amit szeret is csinálni?

                                        

Szerencsére vannak erre ellenpéldák is a történelemből, amikből nem egy esetben film is készült, ilyen az én egyik kedvenc filmem is, az Adidas vs. Puma. A történet két testvérről szól (Adolf és Rudolf Hassler), akik megalapítják az első sportcipő gyártó üzemet, az első világháború azonban közbeszól, gyakorlatilag ellenséget csinál belőlük, valamint a nők és a testvérféltékenység sincs a segítségükre, ezért aztán egyenes út vezet a szétváláshoz és örök rivalizáláshoz. Így születik meg az Adidas és a Puma világmárka. (pletykák szerint olyannyira kettéhasította a két testvér rivalizálása a jelenleg is mindkét cégnek otthont adó kisvárost, hogy egy Adidas "hívő" nem házasodhat össze egy "Puma szimpatizánssal", valamint a két tábornak még külön kocsmája is van) Jelen esetben remekül sikerül a családon belül átvett cég tündérmeséje, hiszen az Adidas és a Puma márka megálmodóinak váratlan halála után családon belül viszik tovább a gyümölcsöző vállalkozást, azonban mindkét esetben részvénytársasággá alakulnak a későbbiekben.

De honnan tudhatjuk, hogy a vállalkozásunk jövőjét jó kezekbe helyezzük? Hogyan bizonyosodhatunk meg arról, hogy az általunk kiszemelt örökös, biztosítani tudja ugyanazt a megszokott színvonalat, amit eddig nyújtott a cégünk? Hiszen a generációk közti különbség mindenhol probléma, sőt, sohasem volt ekkora kihívás a vállalatoknak mint most. Az X-Y-Z generációkról már számtalan cikket írtam jómagam is, de röviden összefoglalva, annyit tudnék mondani, hogy a probléma gyökere a neveltetésünkben, szocializálódásunkban keresendő, hiszen össze sem lehet hasonlítani, hogy milyen környezetben nőtt fel egy 1970-es években született X generációs és a 2000-es évek tájékán született Z generációs ember. Hogyan lehet őket egy munkahelyen foglalkoztatni? Tudjátok, nekem vesszőparipám ez a kérdés, és mindig ugyanoda lyukadok ki. Ennek a mindenki számára hatalmas kihívást jelentő körülményre egy jó megoldás létezik. A kiváló vezetőképzés. Egy kiváló vezető, a képzése során megtanulja, (mert nyilván nem mindenki születik így) hogyan legyen empatikus, jó megfigyelő, jó szakember. A Kiváló vezető felismeri, ha beosztottja valamilyen krízisen megy át, vagy legalább veszi a fáradtságot és megkérdezi, hogy mi okozza teljesítménye romlását. Valamint, ami szintén nagyon fontos, a visszacsatolás és a folyamatos visszajelzés a teljesítményéről a munkavállalónak.  Ez az elmélet nagyon szép. De mi a helyzet a gyakorlattal? Valóban, ha azt mondom a középvezetőmnek, hogy legyél nyitottabb, érdeklődőbb, empatikus, elküldöm őt coach képzésre, vagy coachingra, vezetőfejlesztésre... attól ő majd fogja tudni ezeket a kéréseimet teljesíteni? Dehogy. Megpróbálhatja. Az empátia, a beleérző képesség nem tanulható, törekedhetünk rá, de az meddig lesz elég? 15 éves tapasztalat mondatja ezt velem, az alkalmazottak és a felsővezetés valamint a HR kapcsolata a középvezetőn múlik.

                                         

Bővebben hallhatunk ezekről a problémákról és megoldásokról az idén is megrendezendő  ICF HR BRAND(em) Konferencia: Utódok - Tehetségek - Nemzedékek nevet viselő rendezvényen 2018.02.01-én, ahol több vezető is mesél nekünk az utódkiválasztásról-öröklésről, generációk foglalkoztatásáról valamint a tehetségek megtalálásáról és fejlesztéséről.

Én ott leszek!

Címkék:
bankosmami

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Bankosmami

Coach&Virtuális Asszisztens

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu