A CHN a WBECS-ről jelenti: Oleg Konovalov – Hogyan alkossunk sikeres jövőképet, amit véghez is viszünk?
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Oleg Konovalov, számos elismerést és díjat kapott eddigi munkáiért. (#1 Global Thought Leader on Culture - Thinkers50, Marshall Goldsmith Global Coaches Awards 2019). 2021-ben tartott WBECS előadásából megtanulhatjuk, hogyan alkossunk olyan víziót, amely mellett kitartunk és meg is valósítjuk azt.
- A jövőkép egy olyan jövőre való törekvés, amelyért a jelenben teszünk.
- Egy vízió meghatározza a legmagasabb célt.
- A vizualizáció életre kelti a célunkat.
- A látás a szem funkciója, de ha ez a szívünkből jön, akkor másokat is inspirál, energiával tölt fel.
A vízió egy sokdimenziós tér, nem egy kijelentés vagy cél. Ez egy létra a sikerhez, amely meghatározza a MIÉRT-ünket. Fontos, hogy a víziónk másokat is mágnesként vonzzon, mert együtt tudjuk véghez vinni. Lelkesedésünk elengedhetetlen hozzá, mert így tudunk másokat is inspirálni. Energiát nyerünk belőle, és ezt adjuk tovább másoknak is. A következő részben egy hat lépéses modell segítségével végig tudjuk kísérni ügyfeleinket a sikeres jövőkép-alkotási folyamaton. Legfontosabb az első két lépés, ezért ezekről részletesebben is lesz szó.
Oleg szerint az életünk valójában nem az a hely, ahol élünk, hanem a megtett utunk és a víziónk - ami meghatározza az utat, ahol mi másokat is vezetünk.
CAVIAR Modell:
Víziónk megalkotása egy világos célkitűzéssel kezdődik (Clarity), amelyet a képességeink vizsgálatával folytatunk (Ability). Meg tudjuk e csinálni? El tudjuk e érni? Legnagyobb ellenségeink mi magunk lehetünk, ha figyelmen kívül hagyjuk gyengeségeinket és rossz szokásainkat.
Fontos, hogy a célunk életképes legyen (Viability), mind funkcionális, mind gyakorlati szinten. Természetesen ez a befolyásolásról is szól (Influence), mert nem mindegy, hogy hogyan beszélsz az elképzeléseidről, amikor ezt másokkal megosztod, milyen nyelvet használsz közben. Ahogy haladunk előre (Acting) folyamatosan formálódik ez a vízió, újjáéled (Revitalizing), növekszik mert így tudjuk saját magunkat is folyamatos fejlődésben tartani.
A víziódat nem tudod megvásárolni, mástól kölcsön kérni, vagy csak úgy rátalálni.
Ezt csak TE tudod létrehozni.
A céljaink formálódnak, a fantáziánk, az inspiráció, a bennünk lévő erős problémamegoldási vágy mind-mind táplálják. Ez nem csak egy kijelentés, Oleg két kérdést szokott feltenni az ügyfeleinek: Mit jelent számodra az, amit csinálsz? Mi a legerősebb törekvésed? – Az, hogy gazdag akarok lenni; vagy piacvezető akarok lenni; a legjobb céget akarom vezetni…ezek nem törekvések, ezek személyes ambíciók. A víziónk gyökerei a legerősebb, legvadabb törekvéseinkben vannak, és ott ülnek agyunk belső szegletében. Amikor az emberek azt látják, hogy van valamid, amivel őket is tudod támogatni, ők is támogatni fognak téged. A jó vízió kulcsa, hogy nem egy személy áll mögötte, hanem valami olyan törekvés, amely másokat is szolgál. Ez az egyik nagy hiba, amelyet a vezetők elkövetnek, hogy csak magukat nézik, nem a nagy egészet.
A tiszta alkotási folyamatban a tudatosságot kell alkalmaznunk. A vízió azonnali gondolkodást igényel, kritikusan kell kezelnünk mások tanulságait, tapasztalatait (Learning). A produktív párbeszéd szempontjából nagyon fontos a hallgatás (Listening). Az Ego nagyon könnyen megöli a víziónkat, beszűkíti a látásmódunkat (Diminished Ego). Légy bátor és hozz létre új teret. Légy bölcs, jó kapcsolatépítő – a tág szemlélet a kölcsönös függőségeket megmutatja (Broad Outlook). Hallgassunk a megérzéseinkre, ha kevés információ áll a rendelkezésünkre (Bold Thinking).
A bátor gondolkodás tanulható és szükséges. Mások félelme nem a sajátunk. Motiválhatjuk magunkat azzal, hogy kihívásokkal állítjuk szembe magunkat, így jobbá válunk a hatásukra. A magabiztosság abból ered, hogy tudod, hogy amit megígérsz azt megcsinálod, ezzel építed a hitelességed. A vezetés egy csapatsport, közös tudást igényel.
Amikor a képességeinket vizsgáljuk, alkalmazhatjuk a CLICK modelt. Az öt állomást végig járva meggyőződhetünk arról, hogy a víziónk megállja a helyét.
Összességében elmondható, hogy tudatosan fejlődni akkor fogunk, ha kitűzzük a saját víziónkat, ami vonz másokat is. Ez egy hosszú folyamat, akár egyedül hajtjuk végre, akár egy támogató segítségével. Egy biztos, a legnagyobb sikereket így tudjuk elérni az életünkben.
Szeli-Bognár Nóra
Coach, Motivációs Térkép Tanácsadó, Tréner