A szervezeti negaholista
A CHN Coach Iskola olvasmányai alapján született blogok:
Előjöttek a közelmúlt emlékei. Azok a tények, történések, amelyekkel szemben értetlenül álltam. Azok a váratlan reakciók, amikkel szembesültem, azok a már megoldottnak hitt
A CHN Coach Iskola olvasmányai alapján született blogok:
Előjöttek a közelmúlt emlékei. Azok a tények, történések, amelyekkel szemben értetlenül álltam. Azok a váratlan reakciók, amikkel szembesültem, azok a már megoldottnak hitt helyzetek, amelyekből nem lett semmi eredmény. Azok, amikor egy nyerő-nyerő megoldásból visszaestünk a kiinduló állapotba.
Ezeket a helyzeteket nehezen éli meg (esetleg túl?) a tanácsadó, szervezetfejlesztő. Főleg, amikor egy projekt sikere múlik mindezen. Amikor a hibát keresi, akkor elsősorban a saját tevékenységét nézi át: Mit csináltam rosszul? Mit kellett volna másképp csinálnom? – teszi fel a kérdéseket. Pedig sok ilyen esetben egyetlen hibája az, hogy nem ismer fel egy jelenséget és nem tudja azt kezelni.
Mi váltotta ki bennem az emlékezést az ilyen eseményekre? Az, hogy kezembe vettem Chérie Carter-Scott könyvét. The Corporate Negaholic címmel adták ki New Yorkban, 1991-ben. Már önmagában a cím is érdekes volt, azonnal megragadta a figyelmemet.
Átlapozva és itt-ott beleolvasva az első, ami feltűnt az amerikai szakkönyvek nagy részével ellentétben itt rendkívül kifinomult, választékos, nem hétköznapi szóhasználattal találkozik az olvasó. A második dolog az előbb említett emlékek felbukkanása volt. Beleolvasva az egyik kategória leírásba, ráismertem arra a helyzetre, amiből nem jöttünk ki jól annak idején. És világosan ott volt leírva, mi ennek az oka. Így az első kézbevétel után tudtam, hamarosan olvasni fogom. És így is lett. Még az elején tartok, mégis úgy éreztem, máris meg kell osztanom tapasztalataimat, véleményemet.
Mi az értéke ennek a könyvnek? Mindenképpen ki kell emelnem a szemléletes, jól érzékelhető leírásokat. A példaként hozott esetek szinte megjelennek az olvasó előtt, valóságosnak érzékeli azokat.
Miről is szól tehát ez a könyv? Nem kevesebbről, mint arról, hogyan ismerjük fel és mérlegeljük, hogy milyen lehetőségeink vannak a szervezeti negaholizmussal, azaz a negatív gondolkodással szemben. Chérie tömör, érthető definíciókkal, kategóriákkal és a hozzá tartozó példákkal mutatja be azokat a ”vírushordozókat”, akik megfertőzik a szervezetet, sokszor észrevétlenül terjesztik a negatív attitűdöt, negatív hozzáállást, amely a szervezeti kultúra hanyatlásához, bizalmatlansághoz és végső soron a közösség széteséséhez, a szervezeti hatékonyság csökkenéséhez vezet. Akár vezetőként, HR munkatársként, akár coachként hasznos tudás birtokába jutunk, ha elolvassuk a könyvet.
Amikor azt vesszük észre, hogy az emberek magukat, vagy kisebb csoportjaikat védik és erre fordítanak energiát, mintsem a szervezet céljainak elérésére, a szervezet küldetésének megvalósítására, akkor érdemes azonosítani a negaholistákat és megtenni az első lépéseket a szervezet és a még egészséges mentalitású munkatársak védelme érdekében.
A könyv kiváló iránymutatás ehhez. Segít szembenézni megalkuvás nélkül az „ez nem fog menni”, „ez nem lehetséges”, „mindig így volt, most miért lenne másként” attitűdökkel. Segít a „meg tudjuk csinálni”, „a keressük meg, hogyan lehet” attitűdök megerősítésében és azoknak a szervezetbe történő beépítésében, biztosítva ezekkel, hogy a pozitív attitűdök és pozitív szándékok mentén működjön a szervezet. Segít, hogy egészséges szervezeti kultúrát tarthassunk fenn. És nem utolsósorban segít abban, hogy azt kapjuk a szervezettől, amit elvárunk, legyen az akár munkahelyi légkör, akár profit.
Néha nagyon nehéz felismerni, főleg megkülönböztetni az egyes negaholista típusokat, ezért Chérie 4 jól definiált kategóriába sorolta a szervezeti negaholizmust. A négy kategóriában összesen 14 típus leírását adja meg. Csak néhányat említek az érdekesség kedvéért: Az „Attitűdbeli szervezeti negaholisták” kategóriájába a mélységesen elégedetlen emberek tartoznak. Egyik típusuk a „munkamániás igásló”, amely elsőre az ideális munkavállalónak tűnhet, azonban egy veszélyes „vírushordozó”, aki megfertőzheti a munkahelyi légkört. Egy másik kategória, a
„Mentális szervezeti negaholisták” egyik típusa a „Mogorva melankolikus”. Az ilyen emberek úgy érzik, hogy soha semmi sem működött rendesen és nem is fog és kár erőlködni, minden ugyanúgy megy az életük végéig. Chérie nemcsak világos, érthető kategorizálást, de egyértelmű segítséget is ad a felismerésükhöz. Szituációkat ismertet, amelyek segítenek megoldást találni a fertőzés megállítására és az egészséges szervezet kialakítására. Ajánlom hát e könyvet mindazoknak, akik szervezetekkel, emberekkel, vezetőkkel dolgoznak, mert, - ígérem, - meg fogja könnyíteni a munkájukat!
Gogolák Zoltán Gogolák Kommunikáció www.gogolak.hu
A CHN Nemzetközi Coach Iskola fontosnak tartja, hogy képzésünk alatt a coach diákok olvassanak nemzetközi coaching irodalmat és az olvasmányok alapján keletkezett gondolataikat blog formájában fogalmazzák meg. Ez a cikk is annak eredménye.
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit. Rajtuk keresztül megismerjük a változatosságában és mélységében folyamatosan bővülő és megújuló coaching világ legújabb trendjeit. Havi rendszerességgel egy új téma és új előadó mutatkozik be.
A workshopok angol nyelven szinkrontolmácsolással folynak.
A programok szervezőjeként és ICF akkreditát coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Coaching ügyfeleimnél ezt a tudást alkalmazom, vezetőképzéseimen ezt a tudást adom át.