Bizalom - korunk kulcsfontosságú üzleti tényezője a piacon maradásért és a profitért
Többségünk látja, tapasztalja, hogy a dolgok egyszerűen nem úgy mennek, mint régen. A régi, intellektusra építő és hatalmi típusú vezetői és a profitot minden elé helyező üzleti modellek nem hozzák többé a várt eredményeket. N
Többségünk látja, tapasztalja, hogy a dolgok egyszerűen nem úgy mennek, mint régen. A régi, intellektusra építő és hatalmi típusú vezetői és a profitot minden elé helyező üzleti modellek nem hozzák többé a várt eredményeket. Nem régen beszélgettem egy autóipari beszállító cég Y-generációs HR-esével az Y-generációról. Arról, hogy ők milyenek valójában, és miben különböznek az előttük lévő nemzedéktől. Egyértelműen kiderült, hogy ez az új nemzedék már nem tud és nem is akar együtt dolgozni a régi megmondó típusú vezetéssel. Nekik nem főnök, hanem vezető kell. Vezető, akiben bíznak, és aki nem utasításokon, hanem a bizalom építésén és az együttműködésen keresztül vezeti őket. Számukra fontossá vált, hogy a vállalatok és cégek megbízhatóak legyenek, hogy konzisztensen működjenek, és akár kívül vannak, akár belül dolgoznak tudni akarják, hogy miért létezik a szervezet, mi az az ügy, amely mögé teljes vállszéllességgel oda tudnak állni. Látni és tapasztalni akarják, hogy az okok és célok összhangban vannak a közjóval és a szervezet hosszútávú fenntarthatóságával. A nyomás azonban nem csak a fiatalabb generáció felől, hanem minden irányból érezhető.
A PricewaterhouseCoopers így fogalmaz:
A növekvő összekapcsolódottság és az egyre intenzívebb közérdeklődés korában a bizalom éltető vérellátást biztosít bármely szervezetnek – egy kritikusan fontos eszköze a hosszútávú túlélésnek. A legutóbbi pénzügyi válság utóhatásai jól demonstrálják a bizalom életfontosságú szükségességét, és komoly hatásait a gazdasági prosperitásra, amikor azt az észlelt megbízhatatlan viselkedés aláássa. A PwC álláspontja szerint egy újfajta, olyan megállapodásra van szükség a társadalom és az üzleti szféra között, amely a kevesebb mértékű szabályozottságra és nagyobb felelősségre épül…Az üzleti szervezeteknek meg kell alkotniuk, ki kell fejleszteniük és integrálniuk kell azt a helyes kultúrát és azokat viselkedési normákat, amelyek mind a köz bizalmát, mind az üzleti sikert lehetővé teszik. Ez az út áll előttünk. De nem a külső nyomás vagy a szakmai ajánlás az egyetlen ok, amiért a bizalom tudatos építése ekkora jelentőséggel bír. Objektív, tudományos adatok is vannak a birtokunkban, amelyek az üzleti sikeresség és a bizalom összefüggéseit alátámasztják. 2002-ben Judi Parks (Cornell University) 76 amerikai és kanadai Holiday Inn hotelnél 6500 munkavállaló részvételével végzett kutatásából az derült ki, hogy egy nyolcad résznyi növekedés a vezetés megbízhatóságában 2,5 %-os profitnövekedéshez vezetett. Ezzel egy időben a vezetés több aspektusát is mérték, de egyetlen más faktoroknak nem volt ekkora mértékben kihatása a profitra. 2007 óta a GMI Ratings és a Forbes listát készít az USA 100 legmegbízhatóbb vállalatáról. Ez a felmérés 8000 tőzsdén szereplő vállalatot szokott vizsgálni, és kiderült, hogy a megbízható vállalatok hosszabb távon a többiek felett teljesítenek. Ma a bizalom építése tehát üzleti kötelesség. De emellett egy nagyon fontos előre mutató lehetőség is. Ám ha ez így van, miért olyan alacsony fokú a megértésünk ezzel a témával kapcsolatosan, miért bízzuk a véletlenre a bizalom építését és mérését, és legfőképpen miért romboljuk büntetlenül, a következmények figyelembe vétele nélkül? Talán mert a fejünkben a bizalom egy nehezen megfogható fogalomként vagy érzésként létezik csak, amivel nem tudunk mit kezdeni az üzleti életben. Ez azonban korántsem így van, amit nagyban köszönhetünk John Blakey CEO, coach, szerző és előadó díjnyertes (Trust Across America Awards) kortárs munkásságának. John a téma vezető szakértőjeként hiszi és tudja, hogy a bizalom – bár elsőre homályos témakörnek tűnik – mégis jól definiálható, mérhető tényező és egyben fejleszthető készség mind egyének, mind kollektív szervezetek esetében. Hogy hogyan? Erről fog John Blakey itt Budapesten személyesen beszélni a Coaching Határok Nélkül (CHN) vezetőképző akadémiájának évadnyitó workshop-ján az Ericsson székházban szeptember 28-án!
Szlávik Krisztina - coach www.teremtobeszelgetesek.hu
Felhasznált irodalom: John Blakey The Trusted Executive című könyve
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit. Rajtuk keresztül megismerjük a változatosságában és mélységében folyamatosan bővülő és megújuló coaching világ legújabb trendjeit. Havi rendszerességgel egy új téma és új előadó mutatkozik be.
A workshopok angol nyelven szinkrontolmácsolással folynak.
A programok szervezőjeként és ICF akkreditát coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Coaching ügyfeleimnél ezt a tudást alkalmazom, vezetőképzéseimen ezt a tudást adom át.