A STRATÉGIAI MENEDZSMENT ÉS A VÁLLALKOZÁSUNK JÖVŐJE
A stratégiai menedzsment tantárgy nem számított, még a Közgazdasági Egyetemet elvégzett vállalkozó ismerőseim számára sem a kedvenc időtöltésüknek. És valóban, az amerikai tankönyv, amit a 80-as években – a Hidegháború
A stratégiai menedzsment tantárgy nem számított, még a Közgazdasági Egyetemet elvégzett vállalkozó ismerőseim számára sem a kedvenc időtöltésüknek. És valóban, az amerikai tankönyv, amit a 80-as években – a Hidegháború utolsó éveiben – írtak, kicsit túlbonyolította a dolgot, és kellően száraznak is mutatta be.
Pedig a stratégiai menedzsment és a stratégiai tervezés valójában a mindennapi élet része. Sem többet, sem kevesebbet nem jelent, mint azt, hogy hosszú távú szemlélettel igazgatjuk az életünket és a vállalkozásunkat. Tehát minél inkább stratégiai a nézőpontunk, annál inkább figyelembe vesszük a jövőt, és annál képesebbek és hajlandóbbak leszünk a jövő érdekében cselekedni a jelenben.
Stratégiai menedzsment és a koordináció művészete
A legegyszerűbben úgy lehetne megragadni a stratégiai menedzsment lényegét, ha abból a nézőpontból vizsgáljuk, hogy mivel és hogyan lehetne a leggyorsabban elérni azt, hogy a vállalkozásunk összes erőforrása – a munkavállalók és az anyagi erőforrások egyaránt – közös célokért, összehangoltan működhessen? Vagyis hogyan tudjuk hatékonyan koordinálni a vállalkozásunk működését?
A válasz röviden: be kell vezetnünk a stratégiai menedzsment minden fontos elemét a cégünkbe. Világos és határozott célokat kitűzni; lefektetni a célok elérésének szabályait és alapelveit; kidolgozni a célok megvalósításához vezető terveket; valamint részletes akció-programokat készíteni és végrehajtani, a tervek megvalósítása érdekében.
Valójában ez még annál is könnyebb és egyszerűbb, mint ahogy el lehet mondani. Csak ahhoz kell önfegyelem, hogy a vállalkozó vagy ügyvezető ne merüljön bele a rövidtávú szemléletbe, és a folyamatos tűzoltásba. Hanem legyen annyi ereje, hogy egy lépést hátralépve, ténylegesen kivizsgálja a vállalkozásban előforduló nehéz helyzeteket, és valóban ezek okait kutassa fel, miközben végig a cég hosszú távú fejlődését és az összes érintett fél közös érdekeit tartja szem előtt.
A legegyszerűbb stratégiai menedzsment technika
Ha nem akarunk belebonyolódni az amerikai stratégiai menedzsment tankönyvek elméleteibe, de nem is akarunk elesni attól a lehetőségtől, hogy tudatosan építsük vállalkozásunk jövőjét, akkor szükségünk van egy egyszerű és gyakorlatias módszerre, amivel bevezethetjük a cégünkbe a stratégiai menedzsment szemléletet. Ennek megoldására rendelkezésünkre áll, egy csupán nyolc elemet tartalmazó vezetési skála. Amennyiben ennek mind a nyolc pontját kidolgozzuk a cégünkre, és meggyőződünk arról, hogy a nyolc pont valóban összhangban áll egymással, akkor a stratégiai menedzsment 80%-át bevezettük a vállalkozásunkba.
A jó koordináció érdekében természetesen még arra is szükségünk lesz, hogy az ilyen módon elkészített nyolc fő elemből álló vezetési skálát megismertessük a kollégáinkkal, és részeiben, vagy teljes egészében akár az ügyfeleinkkel is. Egy kikristályosított stratégia, amelyben valódi pozitív célok szerepelnek, és ami egy széles értelemben is elfogadható jövőképet vázol fel, valamint részletes és világos terveket tartalmaz, az megdöbbentő mértékben képes javítani a beosztottak és különösen a középvezetőink motivációját. De még a célpiacunk esetében is komoly bizalomépítő tényező lehet egy ilyen dokumentum nyilvánosságra hozása.
VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ELŐADÁS
Jöjjön el következő vezetőknek szóló előadásunkra, ahol szó lesz a vezetési skála mellett több más vezetői eszközről is.
Kattintson ide a részletekért!