A prezentációk ördögi köre
Mi a veszélye annak, ha nem tudok jól/meggyőzően prezentálni? Sokan adják magukban azt a választ, hogy semmi. Az üzleti prezentációk 99%-ában nincs visszajelzés és nincs visszaellenőrzés, vagyis nincs meg a fejlődés lehetősége sem.
Mi a veszélye annak, ha nem tudok jól/meggyőzően prezentálni? Sokan adják magukban azt a választ, hogy semmi. Az üzleti prezentációk 99%-ában nincs visszajelzés és nincs visszaellenőrzés, vagyis nincs meg a fejlődés lehetősége sem.
A legtöbb helyzetben sosem tudom meg, hogy gyenge voltam. Most ezt a tender/bemutatót nem nyertük meg, de hát van ilyen. Persze elgondolkodtató, hogy a másik a gyengébb termékével, de jobb tálalással miért került elénk. A mai nap csupán egy érdekes jelenséget szeretnék megmutatni, ami nem mindenhol ebben a formájában valósul meg, de a lényege inkább a logikai lánc értelmezése
Ott tartottunk, hogy volt egy gyenge prezentációm, amire nem kaptam visszajelzést és én sem érzékeltem a hibákat. A következő prezentációm természetesen megint gyenge lesz és beindul egy “Ördögi Kör”, ami egy gyenge prezentációval indult, de akár egészen messzire vezethet apró lépésekben - néha egészen hosszan - a drámai végkifejletig.
1, Gyenge üzleti prezentációk
Ha vállalati prezentációink (külső-belső) nem elég tudatosak, az üzenetek nem egyértelműek, a vizualizáció gyenge, akkor az ügyfelek nem értenek minket tisztán vagy másokat jobban értenek. Eredmény: egyes esetekben nem mennek át az üzeneteink. (még nincs nagy dráma)
2, Gyenge üzleti kommunikáció
A prezentációk az üzleti kommunikációnk egyre döntőbb hányadát teszik ki. A gyenge előadások egyben gyenge külső/belső kommunikációt is jelentenek. (ezt persze nehéz érzékelni)
3, Romló üzleti kapcsolatok
A vállalat üzleti kapcsolatai gyengülnek, tendereken, versenyhelyzetekben veszít. Belső helyzetekben a dolgozókhoz nem jutna el a valódi üzenetek, aminek lehetnek mérhető következményei is.
4, Gyengülő értékesítés
A romló üzleti kapcsolatok gyorsan megjelennek a számokban is, elsőként az árbevételnél. Az értékesítési számok elmaradnak a meglévő potenciáltól.
5, Kevesebb profit
A gyengülő értékesítés általában az eredményre is közvetlen hatással lesz, romlik a cég profitabilitása.
6, Kevesebb pénz képzésekre
A kevesebb profit következtében nem is lesz lehetőség a gyenge készség fejlesztésére és ezzel a kör bezárult, pontosabb a spirál újra indul.
Csapda : A folyamat igazi csapdája, hogy jó része nehezen észrevehető. Mitől gyenge egy prezentáció? Mennyi ment át ténylegesen az üzenetekből? Miért volt jobb a másik cég?
Az igazi jelek csak a 4. lépésnél fedezhetők fel, itt azonban már a beavatkozás hatása és mozgástere is kisebb.
Tanulság: Gondoljuk végig most a saját vállalat kommunikációjának sikerességét, és hogy a vállalatot képviselő személyek üzleti kommunikációja megfelelő szinvonalú-e. Ellenőriztessük a prezentációink színvonalát, akár ügyfelek visszajelzéséből, akár külső szakértőkkel.
dr. Z