logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.06.02 - 14 éve
drprezi

Boci, boci tarka...

Mindenki tudja a híres gyerekdal folytatását:... Se füle, se farka. Ez jutott eszembe tegnap, amikor megnéztem egy marketinges konferencia anyagait. 10 esetből 9-szer hiányzott a kisboci füle és farka. Nem volt bevezetés és nem volt z

Mindenki tudja a híres gyerekdal folytatását:... Se füle, se farka.

Ez jutott eszembe tegnap, amikor megnéztem egy marketinges konferencia anyagait. 10 esetből 9-szer hiányzott a kisboci füle és farka. Nem volt bevezetés és nem volt zárás, szóval csak úgy elkezdték az előadók és valahol befejezték. A legtöbb előadás egy hatalmas amőbává vált és sok fontos eszközt veszítettek el az előadók ahhoz, hogy az üzeneteiket valóban célba juttassák. Ez sosem a gépies része az előadásoknak, hanem sokszor komoly agymunkát takar. Nézzük meg tehát röviden melyek a kezdés és a zárás elhagyhatatlan elemei, mi a cél, miért fontos erre figyelnünk.

A bevezetés:

  • Figyelem megragadása: fontos, hogy előadóként már az elején megragadjuk a figyelmet. Az első 2-3 percben minden előadó megkapja a hallgatóktól a lehetőséget tekintet nélkül az öltözékére, kinézetére, bőrszínére. Ha ezzel nem tudunk élni, akkor később sokkal több energia lesz a figyelem fenntartása is. Ebben a cikkben nem térek ki a hatásos kezdés módszereire (történet, vicc, kérdés, kép, videó stb.), de a fontosságát szeretném még egyszer kihangsúlyozni.
  • Jóindulat felkeltése (captatio benevolantieae): az ókori retorika szerint a bevezetés egyik kötelező eleme. Én csak úgy fogalmazom meg, hogy a jó eladó figyel arra, hogy szimpátiát ébresszen a hallgatóságban. Ez tágra nyitja a hallgatóságot, befogadóbbak lesznek, könnyebben átmennek az üzenetek. Gondolkodjunk ez ezen az előadás előtt. Ennek talán modern megfogalmazása a pozicionálás, ami a saját bemutatásunkat jelenti. Ezen nagyon sok múlhat, hiszen itt teremtjük meg az "ethos"-unkat. (érdemes megnézni erről egy korábbi cikksorozatunkat)
  • Tartalom bemutatása (vázlat): Megdöbbentő számomra, hogy ez marad el leggyakrabban. Úgy kezdünk bele egy előadásba, hogy nem tisztázzuk az elején miről fogunk beszélni. Persze ilyenkor gyorsan jöhet hideg zuhanyként az első kérdés: Arról majd lesz szó, hogy......?. Az én sarkos véleményem szerint minden prezentáció kötelező eleme a vázlat, sőt a hosszabb anyagok esetében érdemes többször visszatérni rám képben tartva a hallgatóságot.
  • Technikai információk: Mikor lehet kérdezni? Meddig fog tartani? Lesz szünet?  Kell jegyzetelni, vagy el lesz küldve az anyag?  - megannyi kérdés, amit érdemes lehet tisztázni egy előadás elején, növelve ezáltal a hallgatók komfort fokozatát is.

Tárgyalás: Ezzel a résszel most nem foglalkozunk sokat, de ha már bocis példát használtam, talán annyi tanulság, hogy ne legyen túl TARKA, inkább logikusan felépített és tervezett (logos)

Zárás:

  • Összefoglalás: Az egyik legfontosabb és szintén gyakran elmaradó része az előadásoknak. Jó lehetőség arra, hogy még egyszer ráerősítsünk arra, amit mondani akartunk. Ahogyan vázlatnak kell lenni a prezentáció elején úgy az összefoglalás sem maradhat el. Ezek az utolsó ütések azokon a szögeken, melyeket a vázlatnál elkezdtünk beütni, majd a tárgyalásban elmélyítettünk.
  • Üzenetek erősítése: A zárás egyik célja. A hatásos kezdés módszer gyakorlatilag zárásként is használhatók. Ha még a végére is maradt muníciónk, akkor tudunk igazán hatni. Előadóként volt egy konkrét célunk. Előfordulhat, hogy a hallgató nem azt veszi le, amit Mi mondani akartunk és ilyenkor rossz üzenetet visz magával. Ezt elkerülendő érdemes megerősíteni az üzeneteinket.
  • Hosszú távú hatások: A legfontosabb, hogy a prezentációból vigyen magával valamit a hallgató. Ha igazán hosszú távú hatást akarunk elérni, akkor az érzelmekre próbáljunk hatni. Ebben sokszor segíthet nekünk egy jó történet, ami a későbbiekben is tovább dolgozik majd a hallgatókban.

Ha csak egyetlen mondatom van a tanulságokról akkor az a következő: Tudatosan figyeljünk arra, hogy az előadásunknak legyen jól elkülöníthető és kidolgozott eleje és vége.

Dr. Z

Címkék:
drprezi

Dr.Németh Zoltán vagyok. Küldetésem, hogy megszabadítsak mindenkit a szinpadi szereplésben való korlátaitól.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
DrPrezi

Te is lehetsz FESZTELEN és PROFI előadó. Gyakorlás és technika. Ennyin múlik. Sajnos biztonságos közeget nehéz találni és jó blogot is a technikákról :-) . Ebben segítek.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu