logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.02.04 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

5 hasznos tipp történetmeséléshez!

Korábbi tapasztalataink azt mutatják, ha egy tananyagba a történetmesélés eszközeit csempésszük, sokkal emlékezetesebbé válik és magát a tananyagot is magasabb szinten sajátítják el a kurzus résztvevői. Ennek oka egyrészt mert valami újjal találkoznak az addig megszokotthoz képest, másrészt az érzelmeikre sokkal nagyobb hatással tud lenni.

Abban viszont megegyezhetünk, hogy mindig vannak olyanok, akiknek valami miatt nem tetszik az adott tananyag. Nincs ezzel semmi gond, ők általában a realitások talaján mozognak, jelmondatuk “az idő pénz”. Vagyis feleslegesnek tartják, hogy egy tananyagban történetmeséléssel “húzzuk az időt”.

Amennyiben találkozunk az említett beállítottságú kollégákkal, cikkünk hasznos tippeket adhat arról, hogy hogyan lehet őket is meglágyítani, ha a történetmesélés eszközeit készülünk bevetni.

1. Használjunk “rokon” karaktereket

Válasszunk olyan karaktereket, akikkel a résztvevők azonosulni tudnak, például válasszunk azonos munkaterületen dolgozó mesélőt, szereplőt. Ennek lényege, hogy tudjanak vele azonosulni és akár picit viccesen, de hasonló szituációkat éljenek át a tananyag során szereplőink. Ehhez a ponthoz az Elearning Industry a “3R” elv alapján nyújt segítséget:

  • Representation: Itt azt értjük, hogy a munkavállalói állomány sokszínűségét képezzük le karakterek tekintetében. Legyen szó bőrszínről, nemekről, testi felépítésről és egyéb egyedi jellemzőkről.
  • Real people: Alkalmazzunk valódi kollégákat, esetleg egy olyan csoportvezetőt, akit sokan kedvelnek, tisztelnek. Sokkal hitelesebbnek fog hatni egy ismert kolléga. Vállalkozó szellemű kollégát pedig mindig találunk a munkahelyen!
  • Real talk: A karakterek mondanivalója ne legyen mesterkélt, maradjunk nyugodtan az adott csoport által használt szófordulatoknál, amennyiben a munkahelyi környezet engedi, tartalmazhat az általuk használt szlenget is.

2. Ok-okozat kihangsúlyozása

Próbáljunk meg valós szituációkat bemutatni, azon belül is törekedve az ok-okozati összefüggésekre. Mutassunk valós helyzeteket, amelyekkel sokszor találkoznak a résztvevők és mutassunk be a karakter segítségével megoldásokat, akár többet is.

3. Mutassuk be a karakter fejlődési lehetőségeit

Mutassunk lehetőségeket, hogyan tudják a tanulók a legjobbat kihozni magukból, hogyan tudják legjobban kezelni az adott helyzeteket. Bármilyen területen tudunk felállítani egy utat a karakter számára, amelyen elindul és egyre magasabbra jut a ranglétrán. Kezdjük először akár úgy, hogy új belépőként alap feladatokat végez el, majd egyre bonyolultabb, felelősségteljesebb munkafolyamatokba kapcsolódik be. Ezzel egyrészt a résztvevők jó szívvel tudnak visszaemlékezni első napjaikra és a jövőt is fel tudjuk számukra vázolni.

4. Használjuk okosan a történetmesélés eszközeit!

Ez mind jól hangzik eddig, igaz? Ám nem minden esetben célszerű alkalmazni, nem minden áron kell beleerőltetni egy tananyagba karaktert vagy egy egész történetet. Mérlegeljünk, érdemes-e beletennünk, vagy inkább másik tananyagba helyezzük át ötletünket. Nézzünk néhány példát mikor hatékony igazán a történetmesélés:

  • Hosszú, tömény tananyagok
  • Összetett szituációk megoldásának bemutatása
  • Soft skill képzések
  • Problémamegoldási készségek oktatása

5. Vezessük be a történetmesélés eszközét fokozatosan!

Próbáljuk meg új közönség számára fokozatosan bevezetni az új karaktert és a helyzetét. Ne próbáljuk meg hirtelen az összes tananyagunkat lecserélni, vagy egyszerre több karaktert is bemutatni. Elsőként ismerjék meg magát a szereplőt és a környezetét, majd szép lassan hívjuk segítségül a tanulót egy-egy szituációba, próbáljunk meg érzelmi kötődést is kialakítani. A bemutatás történhet egy rövid kisfilmben is, amelyben megmutatjuk milyen munkakörben dolgozik az adott szereplő és milyen helyzetekkel találkozik nap mint nap. Ha egy hatalmas, több fejezetes tananyagról van szó, használhatunk szereplőnek egy kisebb csapatot is.

Forrás: https://elearningindustry.com/just-the-facts-five-storytelling-tips-for-skeptical-learners

Címkék:
elearning online learning történetmesélés
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-10 14:31:08
Érdemes?! nyelvvizsgát tenni 2026-ban Magyarországon?
2025-12-09 08:08:15
Melyek a munkáltató kötelezettségei munkabaleset esetén?
2025-12-09 08:06:20
A bérlő számára kedvező irodabérleti szerződés fő szempontjai
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda állás elearning Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve önéletrajz tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork vezetőfejlesztés kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu