logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.06.21 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

ADHD-barát elearning kialakítása

Az ADHD-val élők száma egyre növekszik, így pedig annak fontossága is, hogy olyan elearning anyagok is létrejöjjenek, melyek kompatibilisek az ADHD-val rendelkező emberek igényeivel. Jó hír, hogy mindez nem igényli a tananyag teljesen átdolgozását újraépítését, azonban az fontos, hogy nagyobb odafigyelést fordítsunk a tanulók szükségleteire.

A figyelemhiányos hiperaktivitási zavar, tehát az ADHD, a felnőtt lakosság 5%-át érinti. Ez az Egyesült Királyságban 2 millió főt jelent. Az ADHD a figyelem szabályozásának a nehézsége, melyhez társulhat impulzivitás, hiperaktivitás és egyéb jellegzetes nehézségek, mint például a halogatás, késés, félbehagyás, szétszórtság, változó energia és hangulatszint, valamint szervezetlenség. Mindezek nehézséget okozhatnak a kommunikációban, időgazdálkodásban, szakmai kapcsolatok kiépítésében.

Ma már egyre több vállalat nyitott afelé, hogy alkalmazzon neurodiverzitással élő munkavállalókat, a világjárvány hatása miatt pedig az elearning szerepe is felerősödött ebben. Szerencsére az ADHD-barát elearning összhangban van a már ismert és bevált gyakorlatokkal, így senki számára sem jelenthet túl nagy kihívást a kialakításban.

Tippek az ADHD-barát elearning kialakításához

  • Rendezett slide-ok

Egy ADHD-val élő ember számára a fókuszálás jelenti az egyik legnagyobb kihívást, hiszen figyelmüket nagyon nehezen tudják egyetlen dologra összpontosítani, mivel az könnyen elterelődik egyik dologról a másikra. Fontos ezért a tananyag kialakításakor, hogy csak az szerepeljen egy-egy slideon, ami ténylegesen szükséges információ, ne legyen rajta egyéb kép, hang, vagy effekt (pl előugró ablakok) hiszen ezek egyből elveszik a figyelmet a lényegi dolgokról.

  • Izgalmas oldalak

Bár fontos, hogy a tananyag oldalai rendezettek és átláthatóak legyenek, mégis figyelni kell arra, hogy kerüljük az ismétlődést, valamint a kiszámíthatóságot. Éppen ezért fontos, hogy az elearningben szereplő oldalak mindamellett, hogy rendezettek, de izgalmasak is legyenek és tartalmazzanak újdonságokat az oldalak rendszerezésében, kialakításában stb.

  • Microlearning kihívásai

Sok szempontból úgy tűnhet, hogy a microlearning kitűnő választás az ADHD-val rendelkezők számára, azonban a valóságban mindez számos nehézséget tartalmaz. Ennek oka, hogy az ADHD-s tanuló, ha befejez egy tananyagegységet, valószínűleg soha többé nem tér vissza rá, ezért hasznosabb, ha a tananyagot nem szabdaljuk szét túl sok részre, hanem arra fokuszálunk, hogy a tudás átadásáig folyamatosan fenntartsuk a tanulók figyelmét. Persze túl hosszú tananyagot sem bocsáthatunk rendelkezésükre, viszont több részből álló elearning során jó megoldás lehet, ha előrelátható ütemtervet, valamint élő haladáskövetést biztosítunk a leckékhez, hiszen mindez kedvezőleg hat az ADHD-s tanulók számára.

  • Emlékeztetők beállítása

A figyelemszabályozási spektrum másik végén a hiperfókusz áll, ami azt jelenti, hogy az ADHD-val élő ember figyelme egy dologhoz ragaszkodik. Ezek a periódusok 12-16 órán át tarthatnak. Bár mindezt ki lehetne használni egy tanulási program során, azonban sokkal támogatóbb és emberségesebb, ha tekintettel vagyunk erre és a tananyagba beépítünk olyan elemeket, melyek emlékeztetik a tanulót szünetek tartására.  További eredményes dolog, ha a szünetek ideje alatt egy 10 perces visszaszámlálót építünk bele a tananyagba, hiszen lehet, hogy a tanuló nem veszi figyelembe a szünetre való figyelmeztetést, azonban egy semleges képernyő előtt sem fog 10 percen át ott maradni. Azt azonban ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a tananyag elég érdekes legyen ahhoz, hogy 10 perc után a tanuló visszatérjen rá.

  • Dicséret

Az ADHD-val élő emberek kimondottan jól reagálnak a dicséretekre, ezért fontos, hogy pozitív visszajelzéseket és dicséreteket építsünk bele a tananyagba, hiszen ez mindenképp hatással van arra, hogy ösztönözzük az ADHD-val rendelkező tanulót az eleraning elvégzésére.

  • Valós problémákon alapuló feladatok

Az ADHD-val élők számára a valóságon alapuló problémamegoldások, helyzetek lényegesen fontos elemét képezhetik egy tananyagnak, hiszen érdeklődésük kiemelkedően magas az életbeli problémák megoldása iránt. Jó tudatában lenni azzal, hogy ilyen feladatok megléte vonza a tanulók figyelmét és szintén a tananyag sikeres elsajátításához járul hozzá.

  • Nem minden a gamifikáció

A gamifikáció túlzottan elragadhatja a ADHD-s tanulók figyelmét, tehát hiperfókusz kialakulásához vezethet. Fontos ezért, hogy ne essünk túlzásba a gamifikációs elemek létrehozásával, hanem csak annyit alkalmazzunk, amely segíti a figyelem fenntartását ám mégsem ragadja el túlságosan azt.

Forrás: https://elearningindustry.com/adhd-friendly-elearning-tips-from-instructional-designer-with-add

Címkék:
elearning online learning adhd
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu