logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.08.23 - 14 éve
ARTudásmenedzsment

Az e-learning kialakulásának lépései

Az ismeret átadás, tanítás folyamata az idők során folyamatosan alkalmazkodott a tanulók és a tanítók lehetőségihez és szükségleteihez. Az ősember valószínűleg pontosan megmutatta gyermekének, hogyan kell tüzet rakni, illetve, ho

Az ismeret átadás, tanítás folyamata az idők során folyamatosan alkalmazkodott a tanulók és a tanítók lehetőségihez és szükségleteihez. Az ősember valószínűleg pontosan megmutatta gyermekének, hogyan kell tüzet rakni, illetve, hogy melyik bogyó ehető és melyik nem (ettől persze a felfedező hajlam valószínűleg megetetett az ősgyerekkel más bogyót is, ami után az ősember megmutathatta pl. a gyógyító bogyókat is.). Az írásbeliség kialakulása és sokkal későbbi elterjedése maga után hozta az „iskolák”, „egyetemek” kialakulását, ahol továbbra is nagy szerepe volt a tanár és a diák közvetlen találkozásának. Ha megint jelentőset ugrunk az időben, akkor azt látjuk, hogy később annyi információ, tudás állt rendelkezésre és olyan sokan akarták ezt elsajátítani, hogy egyszerűen kinőttük a a személyes találkozáson alapuló oktatási formákat. Sok esetben földrajzi, politikai, gazdasági akadálya volt/van annak, hogy a tanár és tanuló egymással személyesen találkozva valósítsa meg a tudásátadást.

A személyes találkozás nélküli ismeret átadás egyik tradicionális módja a könyv. A tudás birtokosa leírta a megosztani kívánt tudást, szorgos kezek, majd automata gépsorok pedig a kívánt példányszámban lemásolták azt. A „könyvalapú” oktatás hátránya azonban, hogy elvész a személyesség a folyamatból, a tanár-diák viszony személytelenné válik, nincs, illetve csak nagyon nehézkes a visszacsatolás, a kommunikáció a két fél között.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan hívta életre a „kereslet” az e-learninget, mint XXI. századi oktatási formát.

Távoktatás

A távoktatás egy olyan képzési forma, melyben a tanárt „felváltja” a tankönyv, adott esetben kiegészítve valamilyen hanganyaggal vagy filmmel. A tanár szerepe ebben a módszerben az ösztönzés, rávezetés,. A képzés feltételezi a tanuló motiváltságát, önállóságát, hiszen a tanár jelenléte nélkül a tudás elsajátítása nem kontrollálható. Előnye, hogy elméletileg korlátlan azon tanulók létszáma, akik egy-egy kurzust elvégezhetnek, csak a gazdasági megfontolások szabhatnak határt a könyv, hanganyag, stb. sokszorosításának.

Számítógéppel támogatott oktatás

Ez az elektronikus tanítás első mérföldköve, mely annyit jelent, hogy számítástechnikai eszközök segítségével történik a tanítás. A tanuló otthoni vagy nyilvános számítógépen betöltött egy programot, amely segítségével nyelvet tanult, kémia molekulákat láthatott térben vagy felkészülhetett a KRESZ vizsgára. A módszer előnye, hogy a tanulókhoz a tanár a frissített anyagot sokkal gyorsabban juttathatta el, azonban szerepe nem változott: úgy kellett megírnia az anyagot, hogy a diák önállóan, motiváltan tudja azt elvégezni.

Internetes alapú tanulás

Az internet illetve a számítógépes hálózatok megjelenése felgyorsított a számítógéppel történő tanulás elterjedését. Kezdetben csak maguk a programok, illetve jegyzetek, könyvek kerültek fel a hálózatra, váltak a korábbinál sokkal gyorsabban elérhetővé a tanuló számára. Mára a dolog komplexebbé vált, megjelentek azok az alkalmazások (LMS-Learning management system), amelyek egyszerre képesek megfelelni a korábbi és a jelenkori elvárásoknak, hiszen:

- a tananyagok szinte valós időben frissíthetők, így a tanulók kizárólag a legfrissebb tananyagból tanulhatnak - a tanár azonnali visszajelzést kap(hat) a tanuló teljesítményéről - a tanár és a diák meghatározott feltételek mellett a virtuális térben találkozhat, vagyis valós idejű kommunikációs csatornák építhetőek ki a tanár és a diákok között.

Vitatkoznál, véleményed van? Várjuk kommentedet!

Címkék:
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu