logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.03.02 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

Az LXD és ID közötti különbségek

Talán sokan találkoztak már az LXD és az ID kifejezésekkel, ám jelentésükkel, illetve különbségeivel kevesebben vannak tisztában.

Az LXD (Learning experience design) élmény alapú oktatástervezést jelent, míg az ID (Instructional design), az oktatás szisztematikus fejlesztését, tervezését foglalja magában.

E két kifejezés különböző szakterületnek tekinthető, ám mégis vannak olyan érvek, melyek azt próbálják igazolni, hogy az LXD egyszerűen csak az ID egyik új formája. De mi az igazság? Cikkünkből kiderül!

Kezdjük hát mindkét terület definiálásával:

Az oktatás szisztematikus fejlesztése (ID), olyan oktatási tapasztalatokat hoz létre, melyek hatékonyabbá, eredményesebbé és vonzóbbá teszik az ismeretek és készségek elsajátítását.

Az élmény alapú oktatástervezés (LXD), a tapasztalati tanulás létrehozásának egyik folyamata, mely lehetővé teszi a tanuló számára, hogy a kívánt tanulási eredményét emberközpontú és célorientált módszerekkel érje el.

Nézzünk most meg egy konkrét példát! Világos, hogy különbség van az oktatási tapasztalat és a tanulási tapasztalat között, hiszen, ha a hangsúlyt ráhelyezzük az oktatásra és oktatóra egészen más jelentést kapunk, mintha mindezt a tanulásra és tanulóra tennénk. Az oktatásban még mindig gyakori, hogy az oktatót helyezzük az élmény középpontjába. Az LX tervezői azonban mindig a tanulót helyezik a középpontban, melynek eredményeképp egy másfajta kialakítás jön létre, hiszen a tanuló igényei lesznek a döntő szempontok.

És most következzen egy kis történelmi áttekintés!

Az oktatásfejlesztés története a 20. század közepéig, a katonaságba nyúlik vissza, ahol az oktatás létfontosságú elemnek számított. Az alapötlet az volt, hogy az oktatást a lehető leghatékonyabbá tegyék, amit főként a viselkedés és kognitív pszichológia alkalmazásával terveztek elérni. Idővel ez fejlődött, és az oktatási rendszer részévé vált. Jellemzője, hogy az oktatókat rendszereken és szabályokon alapuló módszerekkel tanítják meg ebben a formában dolgozni. Az ő szakértelmük, hogy kiválasszák a megfelelő technikai rendszereket a tartalom átadás módjához.

Az élmény alapú oktatástervezés csupán alig több, mint egy évtizede létezik. Gyökere olyan tervezési tudományágakban van, mint például az interakciótervezés, a felhasználói élmény megtervezése, a játéktervezés és a grafikai tervezés. A tervező feladata, hogy ezeket a készségeket, eszközöket és módszereket ötvözze a tanulás elméleti és gyakorlati szakértelmével. Az LX tervezők számára a kreativitás kulcsfontosságú, amit arra használnak, hogy különféle tanulási tapasztalatokat fedezzenek fel majd tervezzenek meg. Ez a szabadság egyrészről a kreativitás és a különféle művészeti ágak alkalmazásának köszönhető, másrészről viszont annak, hogy mindez kívül esik a hagyományos oktatási területektől.

Az ID törekszik rá, hogy az LXD javítsa egyes szolgáltatásait, ami nagyszerű, hiszen az LXD alkalmazása bárki számára jobb tanulási élmény meglétét biztosíthatja. Azt viszont láthatjuk, hogy nincs értelme azzal érvelni, hogy az LXD az ID egyik új megnevezése, hiszen a két terület lényeges különbségekkel bír, és más-más tényezőket szolgálnak a tanulás területein.

Forrás: https://lxd.org/news/learning-experience-design-is-not-a-new-name-for-instructional-design/

Címkék:
elearning ID LXD
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu