logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.02.03 - 11 éve
ARTudásmenedzsment

Time for reboot?

A Wired online magazinban került publikálásra Carol Leaman cikke, amelyben az elektronikus oktatási megoldások, röviden e-learning megújításával kapcsolatos nézeteit fejti ki. Gondolatainak egy részével egyetértünk, és mivel a téma M

reboootA Wired online magazinban került publikálásra Carol Leaman cikke, amelyben az elektronikus oktatási megoldások, röviden e-learning megújításával kapcsolatos nézeteit fejti ki. Gondolatainak egy részével egyetértünk, és mivel a téma Magyarországon is aktuális megfontolásra ajánljuk őket.

Nézzük, hogy a több mint 10 éve töretlenül fejlődő e-learning módszertan miért és hogyan szorul megújításra:

  • „Az e-learning modulokat kisebb részekre kell tagolni, hogy azt a tanuló több adagban érje el, így nem fárad el túl hamar, és több mindenre fog emlékezni a tananyagból.”

Válaszunk: Valóban nem szabad túl hosszúra tervezni egy fejezetet,  azonban túl rövidre sem. Mire a tanuló belehelyezi magát a tanulási helyzetbe, addigra vége is lehet a fejezetnek, ha túl rövidre fogjuk. Számunkra az ideális tananyaghossz 20-30 perc hosszú bevezetéssel, interaktivitással, összefoglalással és a megértés mérését szolgáló elemekkel együtt.

 

  • „Adjunk a tanulónak folyamatos visszajelzést bizonyos időközönként. Számos tanulmány bizonyítja, hogy sokkal eredményesebb a tanulás, ha folyamatosan visszakérdezünk, nem csak egy teszt keretén belül kerül sor visszajelzésre.”

Válaszunk: Ezzel az állítással teljesen egyetértünk. Elég nagy baj, ha eddig visszakérdezés, ismétlés és visszajelzés nélküli tananyagok kerültek ki a fejlesztők kezéből.

 

  • „Több mérés szükséges, hogy további képzési utakat tudjunk kialakítani.”

Válaszunk: Jobbat tudunk… Elemezzük, hogy melyik kérdést válaszolták meg jól és rosszul, és egy adott kérdésben melyik választ jelölték meg legtöbbször, és ebből következtetve javasoljunk képzési útvonalakt, illetve vonjunk le következtetést a tananyag minőségére vonatkozóan.

 

  • „Személyre szabott tanulási útvonalakat dolgozzunk ki, hogy mindenki azt tanulja, amelyre szüksége van, és olyan anyagokat kapjon, amellyel pótolhatóak a hiányosságai.”

Válaszunk: Ha egy e-learning tartalom portfólió jól van összeállítva, akkor ez pont így történik. Több hazai példát is ismerünk, ahol vannak szabadon elvégezhető készség-jellegű kurzusok is, bár a legtöbb helyen még csak a „kötelező” képzésekre korlátozódik a kínálat.

 

  • „Használjuk ki a közösségi hálók, és a gamification lehetőségeit.”

Válaszunk: Kétségtelen, hogy az elismerés, a sikerek megosztása motiválóan hathat a tanulóra. Ez viszont nem újdonság, már évek óta folynak a fejlesztések, hogy a tananyagokban elért eredmények „posztolhatóak” legyenek, vagy jutalomrendszert alakítsanak ki szervezetekben. Megfontolandó ugyanakkor, hogy érdekes információ-e bárki számára, hogy milyen eredményt értem el egy vállalati teszten.

 

  • „Tegyük elérhetővé a tananyagokat mobil eszközökre, így a tanulás bármikor és bárhol megtörténhet.”

Válaszunk: Nagy fellendülés látható a tananyagfejlesztő eszközök és oktatásmenedzsment rendszerek háza táján. A Moodle, és a CourseMill már rendelkezik egy ideje mobil template-el, az Oracle iLearning most készült el vele, így erre a fejlesztési javaslatra is azt tudjuk mondani, hogy már nem mint igény merül fel, hanem kész tényként, lehetőségként kell kezelnünk. Vigyáznunk kell azonban, mert a tanulásra fordított idő és a képernyő mérete erősen korlátozza az átadható tudás, információ nagyságát. Mi inkább tudásfelmérést végeznénk mobileszközök segítségével.

 

Végül egy kiegészítés tőlünk, amelyre rögtön válaszolunk is:

  • Az e-learning nem IT, hanem HR projekt

Válaszunk: tapasztalatunk az, hogy a legtöbb szervezetben az e-learning  bevezetése az IT feladata, ami nem helyes. Az IT-nak fontos szerepe van az elearning használatát lehetővé tevő tartalom menedzsment szoftver bevezetésében és üzemeltetésében, de az „e-learning projekt” nem csak ebből áll. A projekt akkor sikeres, ha megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom kerül létrehozásra és megosztásra, amely már nem IT, hanem HR feladat, és ezt sem a HR-nek, sem az IT-nak nem szabad elfelejtenie már a projekt indításakor.

Címkék:
e-learning tévhit reboot
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu