A tartalmas közös idő jelentősége
Szakemberként tapasztalom, hogy a családok jelentős részében annyira elfoglaltak a tagok, hogy nincs annyi idejük egymásra, amennyit a kapcsolatuk igényelne. A felnőttek általában teljes állásban dolgoznak, és emellett menedzselik a csa
Szakemberként tapasztalom, hogy a családok jelentős részében annyira elfoglaltak a tagok, hogy nincs annyi idejük egymásra, amennyit a kapcsolatuk igényelne. A felnőttek általában teljes állásban dolgoznak, és emellett menedzselik a család életét. A fiataloknak ott az iskola, a külön órák, házi feladatok. Nyáron a gyerekek ráérnének, de a szülőknek a munka nem áll meg. Alig jut alkalom együtt lenni, ezért nagyon fontos, hogy a közös idő minőségi legyen. Ha rövidek is ezek az alkalmak, olyan helyzetet kell teremteni, hogy egymásra tudjunk hangolódni! Ilyenkor a gyermekek könnyebben megnyílnak, beszélnek a napjukról, az esetleges problémáikról. Ezek a tartalmas együttlétek biztosítják a szülő-gyermek kapcsolat folyamatos kiegyensúlyozottságát.
Kiemelendő, hogy kevés gyermek szereti azokat a szertartásokat, hogy a család leül a kanapéra, és kötelező beszélgetni. Érdemes az időt valamilyen közös tevékenységgel tölteni, ami legalább annyira vonzó a gyermek számára, mint a telefonozás. A tevékenység lehetőséget ad az egymáshoz kapcsolódásra /fizikailag vagy szimbolikusan/, így könnyebbé válik a szóbeli kommunikáció.
Íme néhány közös program a teljesség igénye nélkül, ami általában „beválik”:
- labdázás: ha óvatosan dobálunk, még kert sem kell ehhez a közkedvelt játékhoz. Eközben remekül lehet beszélgetni. Továbbá fejleszti az együttműködő képességet, és a gyermek remek dobásainak dicséreteivel erősíthetjük az önbizalmát. Ha kertünk van, akkor mindenféle ehhez hasonló tevékenység jöhet: tollaslabda, frizbi stb.
- építőkocka, kisautó, baba és egyéb játékok: építés közben megbeszélhetőek a napi események. A babázás és a kisautózás közben játékos formában, szimbolikusan jelennek meg a gyermeket foglalkoztató témák. A legtöbb kisgyermek ezen a nyelven kommunikál a belső világáról, mert még szavakkal nem tudja megfogalmazni az érzéseit.
- főzés: sok gyerkőctől hallom, hogy szívesen segítenek a konyhában. Panírozás vagy kevergetés közben remekül lehet csacsogni.
- birkózás: ez általában apa-fiú program. Remekül építi a kapcsolatot, és lehetőséget ad a gyermeknek arra, hogy levezesse a napi feszültségeket, és megtanulja szabályozni agresszióját. Egy kiadós birkózás után a beszélgetés is jobban megy.
- társasjáték: én személy szerint a kevésbé eredmény orientált társasjátékokat pártolom. Inkább válasszunk olyat, amiben a közös élmény, a humor a lényeg, pl. activity.
- szabadulós játékok: manapság nagyon divatosak, és igazán jó csapatépítő hatásuk van. Persze nem lehet minden délután elmenni egy ilyen helyre, de a hétvégi programba néha beleférhet. A kamaszok imádják.
- cukrászda, vendéglő: gyakran el kell menni egy semleges helyre ahhoz, hogy jót tudjunk beszélgetni a gyerekekkel, ahol egy süti mellett, egyenlő partnerként megvitathatjuk a világ-, és a család dolgait.
Ez csak pár ötlet a szülőknek. Mindegy milyen tevékenységet választunk, a lényeg, hogy a gyermeknek is tetsszen, és együttműködés, kommunikáció legyen benne. Az együtt töltött idő minőségén kell javítanunk, ha a mennyiségén nem tudunk! Szomorú hallanom a gyerekektől olyan mondatokat, hogy „anyáék nem játszanak velem, mert dolgoznak, vagy gépeznek”.
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Lawrence J. Cohen: Játékos nevelés
Dr. John Townsend: Kamaszhatárok
Sok kellemes együtt töltött időt kívánok!
Kiss Erika
https://gyermekpszichologusod.hu/