Iskolabezárások...
Az Index összesítése alapján a közeljövőben 20 településen 20 iskolát zárnának be és 34 intézményt érint az összevonás. Indok a gyermeklétszám csökkenése és az eladósodás. A közoktatásban való részvétel megnehezítése,
Az Index összesítése alapján a közeljövőben 20 településen 20 iskolát zárnának be és 34 intézményt érint az összevonás. Indok a gyermeklétszám csökkenése és az eladósodás. A közoktatásban való részvétel megnehezítése, speciális iskolák bezárása nagyban megnehezíti a munkaerőpiacra való bejutás esélyét.
A minap beszélgettem egyik kis betegem édesanyjával, akinek a kislánya halmozottan sérült. Nap mint nap küzdenek a közoktatás bürokráciájával, szakértőtől szakértőig járnak, hogy a gyermek a megfelelő fejlesztéseket megkaphassa. Mostanra gyakorlatilag ellehetetlenedett a helyzetük. Az illetékes önkormányzat ugyanis nem tudja tovább támogatni a speciális iskolát, ahová a kislány jár…Nem értem a logikát. Szakmai szempontból tudjuk, hogy minél korábban, minél jobb színvonalú fejlesztést kap egy sérült gyermek, annál nagyobb valószínűséggel lehet (a szó gazdasági vonatkozásában) hasznos tagja a társadalomnak. Egy megfelelően fejlesztett Down szindrómás gyermek később képes lesz egyszerű munkákat elvégezni, megteremtve ezzel saját egzisztenciáját. Ezek miért nem szempontok? Megkérdezte már valaki az illetékesek közül a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő családokat a helyzetükről? Tudják vajon, milyen nehézségekbe ütköznek a közoktatás iszonyú bürokráciájában? Vajon milyen érzés lehet a szülőknek, ha folyamatosan csak elutasítást kapnak az iskolákból, mert az ő gyermekük más?
Ugyanilyen áldatlan állapotok uralkodnak a kistelepülések iskolái körül is. Jómagam Szabolcsból származom, és tanár kollégáimon keresztül látom a térség oktatáspolitikai helyzetét. Nevesítés nélkül tudom, hogy van olyan, az Ukrán határ menti kistelepülés, ahol csak negyedik osztályig járhatnak a kisgyermekek iskolába, utána kénytelenek az általános iskolát a környező kisvárosban befejezni. 10 éves gyermekek napi szinten órákat ingáznak az iskolába való eljutásért. Mi történik, ha azt a négy osztályos falusi intézményt is megszüntetik? A 6-7 éves gyermekeknek vajon mekkora megterhelés korán kelni, buszra ülni, az iskolában teljesíteni? Azt persze hadd tegyem hozzá, hogy ezen kistérségi régióban nem a Rózsadombon szocializálódott társadalmi réteg lakik. Nekik talán még fontosabb lenne a minőségi közoktatásban való részvétel a társadalmi előbbre jutás, esélyegyenlőség megteremtése érdekében. És hol van még a szabolcsi (határmenti) kisvárostól az ELTE vagy a BME?? Ha már esélyegyenlőségről beszélünk…
Véleményem szerint bizonyos intézkedések most elhamarkodottak a kormány részéről. Gazdasági szempontból, a számokat nézve biztosan nem érheti meg ezen társadalmi réteg közpénzből való támogatása. DE sokan vannak, és hosszú távon biztosan megtérülne a befektetés. Demokráciában élünk, ahol a hátrányos helyzetű embereknek is joguk van az emberhez méltó életre. Főleg ha gyermekekről van szó, akik a jövőt képviselik!
Ha tetszik a blog, lájkold a Facebookon!