Iskolabezárások...
Az Index összesÃtése alapján a közeljövÅ‘ben 20 településen 20 iskolát zárnának be és 34 intézményt érint az összevonás. Indok a gyermeklétszám csökkenése és az eladósodás. A közoktatásban való részvétel megnehezÃtése,
Az Index összesÃtése alapján a közeljövÅ‘ben 20 településen 20 iskolát zárnának be és 34 intézményt érint az összevonás. Indok a gyermeklétszám csökkenése és az eladósodás. A közoktatásban való részvétel megnehezÃtése, speciális iskolák bezárása nagyban megnehezÃti a munkaerÅ‘piacra való bejutás esélyét.
A minap beszélgettem egyik kis betegem édesanyjával, akinek a kislánya halmozottan sérült. Nap mint nap küzdenek a közoktatás bürokráciájával, szakértÅ‘tÅ‘l szakértÅ‘ig járnak, hogy a gyermek a megfelelÅ‘ fejlesztéseket megkaphassa. Mostanra gyakorlatilag ellehetetlenedett a helyzetük. Az illetékes önkormányzat ugyanis nem tudja tovább támogatni a speciális iskolát, ahová a kislány jár…Nem értem a logikát. Szakmai szempontból tudjuk, hogy minél korábban, minél jobb szÃnvonalú fejlesztést kap egy sérült gyermek, annál nagyobb valószÃnűséggel lehet (a szó gazdasági vonatkozásában) hasznos tagja a társadalomnak. Egy megfelelÅ‘en fejlesztett Down szindrómás gyermek késÅ‘bb képes lesz egyszerű munkákat elvégezni, megteremtve ezzel saját egzisztenciáját. Ezek miért nem szempontok? Megkérdezte már valaki az illetékesek közül a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelÅ‘ családokat a helyzetükrÅ‘l? Tudják vajon, milyen nehézségekbe ütköznek a közoktatás iszonyú bürokráciájában? Vajon milyen érzés lehet a szülÅ‘knek, ha folyamatosan csak elutasÃtást kapnak az iskolákból, mert az Å‘ gyermekük más?
Ugyanilyen áldatlan állapotok uralkodnak a kistelepülések iskolái körül is. Jómagam Szabolcsból származom, és tanár kollégáimon keresztül látom a térség oktatáspolitikai helyzetét. NevesÃtés nélkül tudom, hogy van olyan, az Ukrán határ menti kistelepülés, ahol csak negyedik osztályig járhatnak a kisgyermekek iskolába, utána kénytelenek az általános iskolát a környezÅ‘ kisvárosban befejezni. 10 éves gyermekek napi szinten órákat ingáznak az iskolába való eljutásért. Mi történik, ha azt a négy osztályos falusi intézményt is megszüntetik? A 6-7 éves gyermekeknek vajon mekkora megterhelés korán kelni, buszra ülni, az iskolában teljesÃteni? Azt persze hadd tegyem hozzá, hogy ezen kistérségi régióban nem a Rózsadombon szocializálódott társadalmi réteg lakik. Nekik talán még fontosabb lenne a minÅ‘ségi közoktatásban való részvétel a társadalmi elÅ‘bbre jutás, esélyegyenlÅ‘ség megteremtése érdekében. És hol van még a szabolcsi (határmenti) kisvárostól az ELTE vagy a BME?? Ha már esélyegyenlÅ‘ségrÅ‘l beszélünk…
Véleményem szerint bizonyos intézkedések most elhamarkodottak a kormány részéről. Gazdasági szempontból, a számokat nézve biztosan nem érheti meg ezen társadalmi réteg közpénzből való támogatása. DE sokan vannak, és hosszú távon biztosan megtérülne a befektetés. Demokráciában élünk, ahol a hátrányos helyzetű embereknek is joguk van az emberhez méltó életre. Főleg ha gyermekekről van szó, akik a jövőt képviselik!
Ha tetszik a blog, lájkold a Facebookon!