Minden kezdet nehéz?
Szerencsére egyre többet lehet olvasni az interim menedzsmentről az elektronikus és nyomtatott sajtóban. egyaránt. Így remélhetőleg bővül azok köre, akik hallottak már erről a menedzsment eszközről. Azonban ügyfélként az első l
Szerencsére egyre többet lehet olvasni az interim menedzsmentről az elektronikus és nyomtatott sajtóban. egyaránt. Így remélhetőleg bővül azok köre, akik hallottak már erről a menedzsment eszközről. Azonban ügyfélként az első lépést megtenni, így egy új menedzsment eszközt először igénybe venni, nem könnyű. De ahogy a coaching is elterjedt a magyar vállalati körökben, multinacionális és magyar tulajdonú cégeknél egyaránt, az interim menedzsment esetében is ez várható, még ha teljesen más „műfajról” is van szó.
Szálljunk le tehát a felhők közül a földre, és fordítsuk le az általános mondatokat konkrétumokká. Hogyan is lehet megközelíteni egy interim projekt elindítását, vagyis egy interim menedzser (esetleg interim csapat) bevetését?
Mielőtt megnéznénk, milyen lépéseket ajánl az angol Institute of Directors Factsheet on Interim Management anyaga, vessünk egy pillantást a magyar valóságra! Ma az esetek nagy részében akkor hívnak egy céghez interim menedzsert, amikor már nagyon nagy gond van. Nem azt állítom, hogy mindig, csak azt, hogy nagyon gyakran: olyankor, amikor már mindenki „megfordult” annál a cégnél, beleértve trénereket, tanácsadókat. Az idő telik-múlik, de a helyzet az, hogy egy nehéz vállalati szituáció nem szokott magától megoldódni. Sőt, csak a súlyosbodik. Csodák ugyanis nincsenek. A döntés elodázása azt eredményezi, hogy bárki is érkezzen megoldó emberként, sokkal „mélyebbről” kell visszahozni a céget. És így értelemszerűen a megoldásnak is magasabb lesz az ára.
Ugyanakkor tudnunk kell, az interim menedzsment nemcsak tűzoltásra való. Általános szabályként úgy fogalmazhatjuk meg, hogy azokban a helyzetekben megoldás, amikor valamilyen hiányállapot van a szervezetben: legyen az kapacitás-, tudás- vagy tapasztalathiány.
Mielőtt egy interim vezető, menedzser szolgáltatását igénybe veszik, azonosítani kell az ügyfél cég szükségleteit, és ki kell értékelni a feladat paramétereit. Tanácsok a Factsheet on Interim Management nyomán:
- Definiáljuk a projekt természetét, a kulcsfeladatokat és a munka időkeretét! Ne becsüljük alá a feladat nagyságát!
- Fontoljuk meg saját menedzsment csapatunkat és mérlegeljük: van-e alkalmas jelölt a feladatra „házon belül”?
- Vizsgáljuk meg az interim menedzsmentre vonatkozó motivációnkat! Mi az, amit el akarunk érni, és ami legjobban egy kívülállóval valósítható meg?
- Döntsük el a szükséges személy kaliberét! Tanácsra van szükségünk? Ebben az esetben tanácsadót kellene választanunk. Vagy pedig olyasvalakit akarunk, aki megcsinálja, működteti a dolgokat? Egy interim menedzser mindkettőre alkalmas kell, legyen.
- Elemezzük az igényeinket! Milyen tulajdonságokat keresünk? Határozzuk meg a feladat által megkívánt szaktudás és tapasztalatok egyensúlyát! Mennyire fontos, hogy egy interim menedzser megértse az ügyfél szervezet vállalati kultúráját, és empatikus legyen azzal?
Ezek tehát az első lépések, amiket végig kell gondolni és meg kell válaszolni egy ügyfélnek. Ha először vesz igénybe interim menedzsment-szolgáltatást, jó, ha segítséget kér egy interim menedzsment szolgáltatótól ezeknek a kezdőlépéseknek a megtételéhez.