Personal Hungary 2011 – ahogyan én láttam
Tegnap késő délután véget ért a HR-es szakma egyik, ha nem a legnagyobb hazai szakkiállítása a Personal Hungary. Milyen is volt nekem, HR-re szakosodott újságírónak?
Tegnap késő délután véget ért a HR-es szakma egyik, ha nem a legnagyobb hazai szakkiállítása a Personal Hungary. Sajnos csak a második nap délutánjára jutottam ki, így a kétnapos seregszemlét nem láttam egészében. Azért ennyi idő alatt is éri annyi impulzus az embert, hogy tudjon egy kis összegzést írni.
2004-ben jött először Magyarországra a rendezvény, azóta minden évben kimegyek. Ugyan nem vagyok HR-es, de ez jó alkalom arra, hogy infókat, ötleteket gyűjtsek későbbi cikkeimhez, ismerősökkel találkozzak, belehallgassak az előadásokba és megnézzem, kik vannak ott (és kik nincsenek – mert ez is információ). A rendezvény célja sem változik: ez a HR-szolgáltatók reklámterepe, akik különféle megoldásokkal próbálják meg felhívni portékájukra és cégükre a céges HR-esek figyelmét.
Hogy milyen élményekkel távoztam tegnap? Nagy meglepetés nem ért, mert évről évre ugyanaz a kulissza, profi a szervezés, hasonló az előadások tematikája, a HR-szolgáltatók köre (közvetítők, kölcsönzők, utalványforgalmazók, állásportálok, tesztfejlesztők, egészségügyi szolgáltatók, kiadók, tréningcégek stb.)
Erős HR-informatikai jelenlét Az idei Personal Hungary-n nagyon erős HR-informatikai részvételt éreztem. E kiállítók az átlagnál nagyobb és ötletesebb standokkal csábították a látogatókat. Ahogyan tavaly, már a bejárattal szemben magasodott a Nexon standja, beljebb az IQSYS-nél fagylaltot mértek, a VT-Softnál csokiszökőkút várta a HR-eseket és még lehetne folytatni…
Közvetítők, kölcsönzők, állásportálok: hiányzó nagy nevek A másik nagy csoportot a kölcsönző és a közvetítő cégek alkották. A leglátványosabb megjelenése a HRC Groupnak volt, akik vadnyugati standot alakítottak ki. Ők maguk cowboy-nak öltöztek és a „Toljuk a szekered” szlogennel kampányoltak. Kissé szürreálissá tette a képet egy Steve Jobs-idézet az ajtófélfán és nekem túl sok volt a figyelemelterelő elem arról, ők valójában mivel is foglalkoznak. Sajnos eleddig nem hallottam róluk. Kedves Olvasóim majd eldöntik, kell-e szégyenkeznem emiatt...
A közvetítők közül nekem hiányzott a két legnagyobb, a Grafton és a Randstad (utóbbi a Profipoweres egyesüléssel nőtt itthon nagyra), a kölcsönzők közül pedig az Adecco és a Manpower. Ott volt viszont a Trenkwalder, amelynek előadására mindenképpen el akartam volna menni. A májusi osztrák-német álláspiaci nyitás tapasztalatait vázolták volna a program szerint. Délután standjukhoz lépve kiderült, az a kolléga nem jött el, más témáról beszéltek. Így nem maradtam le semmiről…
Ha már a hiányzóknál tartunk, a korábbiaknál kevesebb állásportált lehetett látni. A Jobline a HVG HR Center standjának égisze alatt jelent meg, a CV Online pedig a csarnok egyik sarkában foglalt helyet. A többiek – Profession, Monster, Workania – távol maradtak.
Egyre több a "rehab. üzletág" Nem lehetett nem észrevenni, mennyire ráálltak a közvetítők a megváltozott munkaképességűek toborzására. A rehab. hozzájárulás tavalyi brutális emelése új üzletághoz és bevételhez segítette a közvetítőket és ezt a lehetőséget egyre erősebben kommunikálják.
Néhány percig azon tépelődtem, érdemes-e megvenni az első alkalommal megjelent angol-német-magyar „HR szótárt”, amelyet a kiadó standjánál kínáltak. Aztán a „Nem” mellett döntöttem. Nem vonom kétségbe, hogy gyakorló HR-eseknek hasznos segédanyag lehet. Ám úgy vagyok vele, mindent meg lehet találni online vagy nagyobb szótárakban. Mivel napi szinten használom az angolt és a németet is, rengeteg HR-témájú cikket olvasok, enélkül is boldogulok.
Nem szeretem a reklámelőadásokat... Lehet, hogy későn csatlakoztam be az előadásokba, de nekem hiányzott a „trend vonal”, a friss piaci felmérések, a számadatok, ellenben sok volt a termékreklám. És jó lett volna, ha eljön egy-két külföldi előadó is. Emlékszem, a legjobb prezentáció, amit valaha is hallottam, az egy német előadó (Rolf Berth) nevéhez fűződik a Personal Hungary-n 4-5 évvel ezelőtt. A különféle munkatárstípusokról és azok szervezeti hasznáról beszélt hihetetlenül izgalmasan.
Egy valódi családi vállalkozó Nagyon jó ötlet volt Zwack Izabellát elhívni (köszönet Koczó Ildikó kolléganőnek), aki szó szerint az anyatejjel szívta magába a családi vállalkozói létet. Az egyik leghitelesebb és legjobb alany ezen a területen, aki reklámmáz nélkül beszélt, mit jelent átvenni egy céget és testvérével együttdolgozni, mit kapott a szülőktől, hogyan kezeli a privát és céges ügyeket a családi cégben, neki miért jobb a ez az életmód, mint multinál dolgozni.
Élveztem Toldi Gábor (HVG HR Center) lendületes és színes előadását is a munkaadói márkaépítésről. Ugyan sok elemét már korábban hallottam, ez valóban a „trendvonalba” illeszkedett, megmutatta, az Audi, a Bosch, a Magyar Telekom jó gyakorlatait, a facebook előnyeit és veszélyeit a céges kommunikációban. Bár azért ő is erősen promózta zászlóshajójukat, a HVG Állásbörzét és finoman fikázta a virtuális állásbörzéket. Talán mert tart utóbbiak terjedésétől? Ezt már csak én szúrom vissza...
Valaki még kint volt? Vélemény? Az enyém csak egy, örülnék még többnek!
A facebookon is megtalálható vagyok. Oda is lehet kommentelni...