Hogyan készül a Coach?

ÉN, a Coach!
Coachként dolgozni egyszerre könnyű és nehéz. Könnyű, mert Magyarországon jelenleg nincs törvény vagy szabály, ami szabályozni próbálná, hogy ki használhatja a coach titulust, ezért jelenleg bárki használhatja, ak
ÉN, a Coach!
Coachként dolgozni egyszerre könnyű és nehéz. Könnyű, mert Magyarországon jelenleg nincs törvény vagy szabály, ami szabályozni próbálná, hogy ki használhatja a coach titulust, ezért jelenleg bárki használhatja, akár ért hozzá akár nem.
Másrészt nehéz, mert Coachként dolgozva még a legtisztább üzleti célok és helyzetek esetén is emberi kapcsolatok, érzelmek célok és vágyak szövevényes hálójába kerülünk azonban amilyen felemelő, olyan megterhelő lehet, még egy tapasztalt Coach számára is. Egyszerre van szükség érzelmi stabilitásra, önismereti tudásra továbbá a coaching eszközök és modellek széleskörű ismeretére, rugalmas alkalmazására egy kemény, néha nehezen alkalmazkodó üzleti környezetben.
Akkor mégis mitől lesz valaki hiteles Coach, egyáltalán hogyan válhat belőlünk Coach? És hogyan érvényesülhetünk Coachként? Ezekről beszélgettünk az legutolsó Morning Coaching Budapest találkozónkon.
Ebből szemezgetünk most.
Személyiség, és önismeret - személyes kompetenciák
A coaching nagyon erősen épít a Coach személyiségére, érzelmi képességeire, és viselkedésére. Más szakmákhoz, munkakörökhöz képest egy Coach esetében különösen hangsúlyos, hogy milyen viszonyt ápol saját magával, mennyi rálátása van saját tudására, önmagára. Ez az önismereti többlettudás és kommunikációs jártasság (pl. nagyobb a gyakorlata, saját érzelmeink, képességeink leírásában és megfogalmazásában) része a Coach hatékonyságának: a Coach-ot megvédi a sérülésektől, Ügyfelének keretet és biztonságot nyújt a saját személyiségével való munkához. Ezeknek a személyes kompetenciáknak a feltárása, megismerése és tudatos alkalmazása része kell, hogy legyen egy Coach szakmai identitásának kialakításában, legyen szó empátiáról, kongruenciáról, vagy hitelességről, motivációról.
Módszertan, sémák, modellek, eszköztár – Szakmai kompetenciák
A coaching állandó fejlődésben és fejlesztésben, állandó reakcióban van a tudományos fejlődéssel. Emiatt egy coachnak is szükséges ezt a fejlődést követnie. Ehhez kapcsolatban kell lennie azokkal a szakmai forrásokkal ahonnan értesül az újdonságokról és rugalmasan kell tudnia alkalmazkodni a változásokhoz, megőrizve a tanulási képességét, hogy be tudja fogadni a technika, a használt eszközök, és elméleti modellek rendkívül sokszínű egyvelegét.
Láthatóság, szakmaiság, eladhatóság - Személyes Brand és önértékesítés
Egy Coachnak önmagát kell értékesítenie. Ez megköveteli, hogy tudjanak róla, személyes brandet építsen, célcsoportja legyen, ismert legyen, azaz találja meg azokat a fórumokat és helyeket ahol, eléri közönségét a médiában, egyszóval menedzselnie kell tudnia saját magát, gazdaságilag és szakmailag egyaránt. Ez egy ugyanolyan tanulási folyamat, mint a személyes vagy szakmai kompetenciák elsajátítása, ami feltétele a sikernek és a stabilitásnak.
Ezek még korántsem foglalják össze mindazt a tudást, képességet, amire szüksége van vagy lehet egy Coachnak a sikerhez és a stabil identitáshoz. De arra elég, hogy elindítson egy gondolkodást, ösztönözzön az önvizsgálatra, hogy mi, hol állunk ebben, mit tanuljunk másoktól vagy mit tanítsunk meg másoknak. Céljaink és képzéseink erre épülnek, hogy létrehozzunk egy identitás térképet Coachoknak, ahonnan mindenki megtalálja a számára fontos és nélkülözhetetlen alapokat a stabil, hiteles és sikeres működéshez.