Vezetőfejlesztés - Mérhető coaching
A coaching szakma egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan lehet minél pontosabban mérni a coaching eredményét, hatását, különösen, ha vezetőfejlesztésről van szó.
A coaching szakma egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan lehet minél pontosabban mérni a coaching eredményét, hatását, különösen, ha vezetőfejlesztésről van szó. Bevallom, amióta coacholok, izgat a téma: talán mert a professzionális eszközök iránt vagyok elkötelezett, talán mert az ügyfél csillogó szeme számomra az elégedettség faktora, talán mert magam is ültem a vezetői székben évekkel ezelőtt megrendelőként.
A Morning Coaching vendégelőadója volt Veres Paula.
A 7 éves coach tapasztalatommal, közel 4800 coaching óra gyakorlatommal azt mondom, a legfontosabb, hogy tudjuk: mi a folyamat konkrét célja? Talán most legyintesz kedves olvasó, hogy hát persze, hiszen cél nélkül nincs coaching folyamat.
Pontosítsunk! Nézzük meg a leggyakoribb kérdéseket a mérhető vezetőfejlesztés kapcsán egy coaching folyamatban.
Kedves Vezető, kérdezhetek?
Tudja-e, hogy a vágyott változása mire hat? Mire szeretné, hogy hasson?
A mostani viselkedése és szokásai milyen üzleti eredményt hoznak? Mennyire kompetens az egyes tevékenységeiben?
Mi az elvárt eredmény? Ehhez milyen viselkedésen szükséges változtatni?
Tudja vajon, hogy a vágyott teljesítményéhez melyek a legfontosabb összetevők?
Mit gondol, mely kompetenciáit érdemes fejleszteni? Vagy remotivációra van inkább szüksége? Esetleg az elvárásokat volna ideje aktualizálni?
Miért kérdezem mindezt? Mert ezek mentén tudjuk legegyszerűbben mérhetővé tenni a vezetőfejlesztést.
A pontos célkitűzés után az alapos diagnózis elengedhetetlen. Mi történik, ha ez elmarad?
Talán olvastad már az interneten keringő bájosan cinikus business graffitit, miszerint: „Most, hogy szem elől tévesztettük a célt, megduplázzuk erőforrásainkat…” Hm.
A mérhetőség sarkalatos pontja, a pontos diagnózis, a tünetek igénnyé formálása, a hiányok és erősségek leltározása. Ha tisztán látunk, tiszta célokat tudunk kitűzni.
Jómagam nem elégszem meg sosem azzal, ha a coaching partnerem „jobban van”, vagy tanult magáról sok izgalmas dolgot a folyamat végére.
Számomra az üzleti coaching és a mérhető vezetőfejlesztés 2 pilléren nyugszik: viselkedésváltozás és üzleti eredmény növekmény. Ez a velem való közös munkában párban jár.
A kompetenciák fejlesztése kulcs a vezetői coachingban. Hogyan lehet mindezt mérni?
A konkrét üzleti cél mentén priorizáljuk az ahhoz szükséges kompetenciákat. Ülésről- ülésre haladva tudjuk mérni, hogy egy-egy tudatosabban, és másként végzett vezetői feladat milyen eredményre hogyan hat, így válik valóban személyre szabottá, és üzletileg is jövedelmezővé egy vezetőfejlesztői coaching folyamat. Segítségünkre vannak skálák, ön- és egymást értékelő módszerek, és a környezetünk akkor is súg, ha nem akarjuk- hát ha még megkérdezzük őket!