Egy lépést vissza és ugrás! ... Időmenedzsment karácsonyra kezdőknek
Novemberbe léptünk és beindult az évzárási hajrá. Sokaknak a karácsonyi visszaszámlálást, az utolsó hajtás időszakát jelenti. Ha a főnököd is most akar mindent egyszerre, lehetőleg tegnapra és azt se tudod, mivel kezdd, annyi a f
Novemberbe léptünk és beindult az évzárási hajrá. Sokaknak a karácsonyi visszaszámlálást, az utolsó hajtás időszakát jelenti. Ha a főnököd is most akar mindent egyszerre, lehetőleg tegnapra és azt se tudod, mivel kezdd, annyi a feladat, akkor ez neked szól. Főzz egy teát, ülj le, és olvasd el. Hidd el, jót fog tenni.
A minap sétáltam és gondolkoztam a napi feladatokon. Homlokomon ránccal, a koncentrálós arckifejezésemet öltve, szerintem enyhén mogorva kinézettel sétáltam végig a II. János Pál pápa téren, amikor véletlenül ráléptem egy ágra és abban kishíján elestem. Magamhoz térve a kezdeti mérgelődésből, észrevettem, hogy gyönyörű az idő, ősz illat van és olyan szépen piroslanak a lehullott levelek, hogy meg kellett állnom egy pillanatra.
Mondhatnám newtoni megvilágosodásban volt részem mindeközben: Vajon mennyi szép dolog mellett sétálunk el így az életünk során? A feladatokra koncentrálva, a hajtás közepén hogyan tudjuk kicsit kiengedni a gőzt és egy lépéssel a problémák fölé kerülni? Ahol könnyen meglátjuk a 'teret', ami körül vesz? Még most is érzem, milyen jól esett a 'hirtelen szabadság', amit a park adott és maga a gondolat, hogy NEM KELL a listámra gondolni... Ahova ki akarok lyukadni: Amíg az orrod hegyéig látsz (napi feladatok), addig nem látod meg a Gyémánt-hegyet magad előtt.
[caption id="attachment_172" align="aligncenter" width="300"] Madártávlatból egyszerűbb megoldani a problémákat.[/caption]
Spanyol-viasz-szindróma? :)) Mielőtt túl ezoterikussá válna a mai poszt, nézzük meg egészen pontosan, mi a probléma a napi feladatokkal:
Sokszor túladagoljuk és nem mindig alakul úgy, ahogy elterveztük. Közbe jöhet valami, ami miatt nem sikerül elintézni, fáradtak voltunk, a főnök ledobott még egy halom munkát az asztalra és szépen lassan gyűlik a hegy, ellenben nem csillog. A nap végére, ha nem sikerült 'mindent' elintézni, jöhetnek a negatív érzések: elégedetlenség, csalódás és sikertelenség és a jól ismert 'nem is tudom, hogy ma minek jöttem be dolgozni, semmit se csináltam jóformán' és mindezt 8 órban és a végén hulla fáradt vagy.
Mi van akkor, ha nem a napi feladatok vannak előtted, hanem megpróbálsz egy újabb rendszert kialakítani? Persze ettől még minden nap lesz 'dolgod', de úgy érzed majd, hogy minden a terv szerint halad és be tudod vállalni azt is, ha esetleg aznap egy kicsivel több és más munkád is van.
Egy tuti tervezési tipp: Mindig a fontos legyen elől. Ami a leggyorsabban szolgálja a következő lépést. A dolog, amitől általában félsz is kicsit és addig tologatod, ameddig csak arra tudsz gondolni, pedig közben mást csinálsz. (Tudom, hogy így van, a halogatás ex-mesterével állsz szemben) Szóval: First things first. Ugorj neki, csináld meg, csapd ketté és jöhet a következő feladat.
[caption id="attachment_173" align="aligncenter" width="300"] Először a fontosat! Ha hozzászoksz, sokkal könnyebb lesz az életed![/caption]
Sokkal több tér van az ember körül és az elmében, amint nem a napi zúzdával foglalkozik, hanem azzal ami ablakot nyit a jövő felé. És máris kedvet kap az ember 'játszani', így, hogy nem csak a feladatokat látja maga körül.
Könnyű mondani, csinálni kell...de hogyan?
Biztos számodra is ismert ez a time management trükk: Rajzolj fel magadnak egy négyzetet, amibe a napi, heti, két heti és havi feladatok kerülnek és írj be mondjuk 10-20 feladatot. (Később áttérhetünk a hosszabb távra is, de első körben a fát takarítjuk el az erdő elől). Adok egy kis időt...
.
.
.
Meg van? Amikor ezt először csináltam egy aktuális marketing munka kapcsán, rájöttem, hogy szinte minden a napiba került, ami kb 46 órát jelentett volna arra a napra...
[caption id="attachment_174" align="aligncenter" width="445"] Tanuld meg, hogyan engedd el....Munkahelyi wellness tréningek az Egészségműhelyben: www.egeszsegmuhely.hu[/caption]
Na és itt döntöttem úgy, hogy azért várjunk már egy kicsit, mi van akkor, ha a facebook-posztokat előre-időzítem, ha a programszervezőknek egy hónappal előtte lefixálják a programot, és nem fogok 4 cikket megírni egy nap...?...Sorolhatnám, hasonlókkal volt tele. Szépen lassan kezdett gyűlni a heti, majd ahogy még több dolgot találtam, a havi lista. Közben, ahogy írtam, már éreztem, ahogy megy le a stressz és egy átlátható terv rajzolódik ki előttem. Ehhez már tudsz időpontot csatolni. A végén rájöttem, hogy nem is kell mindent egyszerre megcsinálnom. Ha tudom, hogy november 15-én kell tréninget tartanom, akkor előtte visszaszámolok és csinálok a készülésnek helyet a naptáramban. És azt foggal körömmel védem és betartom! Így ha halogatós vagy, mint én korábban, szépen hozzászoktatod magad a rendhez, és tudod, hogy mindenre van időd, főleg, ha betartod a második tippet:
Kettes számú időmenedzsment tipp: Mindig tervezz be magadnak szünetet....és még fontosabb: egy kicsit több időt a feladataidnak.
A naptár segítségével szépen lassan felszívódik a 'napi lista' és egyszer csak azon kapod magad, hogy betervezted a napod, megcsináltad, amit kellett és közben még más feladatokat is sikerült elitézni.
Itt szeretném megjegyezni, hogy a kreativitást nem lehet 'betervezni'. Nagyon fontos, hogy ha ilyen területen dolgozol, vagy van egy friss ötleteket igénylő munkád, akkor elszakadj a napi rutintól, menj el parkokba sétálni, csocsózz, simogass zebrát, egyre megy. A lényeg, hogy csinálj olyan dolgokat, amiket nem szoktál, nem tartozik a rutinfeladatok közé. Nekem is sokszor a legváratlanabb pillanatokban jutnak eszembe új blogtémák: 'newtoni' botlás közben akár.
Segített a cikk? Szívesen olvasnál gyakorlati példákról és szakmabeliekről? Iratkozz fel hírlevelemre!