logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.06.18 - 10 éve
molnareva

"Az ember nem változtathatja meg az életét anélkül, hogy önmaga ne változna."

"Az ember nem változtathatja meg az életét anélkül, hogy önmaga ne változna." A fenti idézet kapcsán vegyünk egy példát. Mondjuk, van egy helyzet, ami nem jó. Változást akarunk, de nagyon. Tényleg, őszintén akarjuk. De ha arról va

Mostanában rákaptam az idézetekre - nagy bölcsességek röviden, frappánsan megfogalmazva. Szerintem fontos is, hogy átgondoljuk, beszéljünk ezekről, VALÓBAN tudjuk-e, mit jelentenek ezek a mondatok. Mármint a mindennapjainkban: hozzáállásban, attitűdben, ahogyan a kritikus helyzeteket kezeljük. Legyünk őszinték, nem igazán. Ezt azóta tudom, amióta emberekkel dolgozom. No, meg én is voltam coachnál…

A fenti idézet kapcsán vegyünk egy példát. Mondjuk, van egy helyzet, ami nem jó. Változást akarunk, de nagyon. Tényleg, őszintén akarjuk. De ha arról van szó, hogy kinek kell ezért tenni valamit, akkor természetesen mindig valaki másnak, sose nekünk. Minden coaching folyamat így kezdődik, még akkor is, ha az Ügyfél tudja, volt némi szerepe a helyzet kialakulásában….

Amikor arról kérdezem az Ügyfelemet, hogyan képzeli el a megváltozott helyzetet, a képek nagyrészt arról szólnak, hogy a másik tegyen valamit, amit addig nem, változtasson, sőt változzon is meg. "Akkor változnának meg a dolgok – mondja, - ha ő ….. " és itt jön a felsorolás, hogy a másiknak mit kellene tennie. Az első körök általában erről szólnak, mert az Ügyfél erről akar beszélni. Azért jön, mert valami nem jó, változtatni akar, és azt gondolja, ez másokon keresztül történik. Vagy inkább csak ezt szeretné, talán azt gondolja, úgy könnyebb. Minden Ügyfél ismeri is az idevágó idézetek valamelyikét, például a fentit, de a konkrét szituban már nem így gondolkodik, és főleg, nem így ÉREZ. A coachingban tehát az az első lépés, hogy az Ügyfél figyelmét visszairányítsuk saját magára. Ő jött coachingba, tehát Vele, „Rajta” dolgozunk. Amikor idáig eljutunk, újabb falakat kell lebontanunk, az Ügyfél védelmi bástyáit. Jönnek a magyarázatok, hogy mit miért csinált, érvek, hogy miért éppen azt tette, amit, tények, amik igazolják, hogy tulajdonképpen nem is tehetett mást. Mind-mind azért, mert az Ügyfél megerősítést szeretne, hogy jól csinálta. Önigazolást keres. Ez természetes. Csak éppen emiatt nem fog tudni változtatni, sem helyzeten, sem kapcsolaton, sem az életén. Az önigazolás a változás lehetőségét is kizárja. Szerintem egyébként ezt a falat a legnehezebb áttörni mindenkinél. Még coachingban is, ahova ugye pont a változásért megyünk. Nehezen engedjünk el, hogy nekünk legyen igazunk. Pedig csak akkor tudunk tovább haladni, ha az Ügyfél jobban akarja a változást, mint a visszaigazolást. Erre újra és újra fel kell hívni a figyelmet.

halacska

Például, amikor az Ügyfél vehemensen magyarázza a helyzetet, jelzem neki, hogy kicsit olyan, mintha Ő akarna engem meggyőzni arról, hogy csak az volt járható út, amit Ő már megpróbált. De hát, nem ezért jött hozzám, ugye….

Miért van szüksége az Ügyfélnek önigazolásra? Miért kell a visszaigazolás? Ha én azt mondom, hogy „igen, jól csináltad, igazad volt”, attól talán kevésbé lesz rossz a helyzet?! Mindig mindenki a tőle telhető legjobb megoldást, reakciót választja egy adott pillanatban, az akkori gondolkodásának, lelki állapotának, mintáinak megfelelőt. Vagyis mi coachok értjük, hogy az Ügyfél mit miért csinált, nem kell minket meggyőzni. Azt viszont mindketten tudjuk, érezzük, hogy ennek az eredménye Neki nem jó, hiszen éppen ezen akar változtatni. El kell tehát engedni ezt a „most akkor jól csináltam vagy nem?” – dolgot, hiszen az egész nem erről szól. Azért van szükségünk önigazolásra, mert erősnek szeretnénk érezni magunkat. Kell valami muníció, amivel felfegyverkezhetünk.

Ezen a ponton az Ügyfélnek azt kell felismernie, hogy sokkal jobb erőforrásai vannak belül, a saját személyiségében, mint a külső megerősítésben, az „igazad van!” átmeneti diadalában. Ahhoz, hogy változás következhessen be, késznek kell lenni más nézőpontból ránézni a problémára, más utakat, megoldásokat keresni, másfajta hozzáállással, gondolkodással viszonyulni a helyzethez. A coach nem csak arra mutat rá, hogy mit lehetne máshogyan csinálni, hanem támogatja is ebben az Ügyfelet, segít neki felfedezni a saját értékeit. Ez néha fájdalmas, de ha a coach nem finomkodik, akkor azt az Ügyfél érdekében teszi.

Szóval, ha változást szeretnél, akkor bízz abban, a coach tudja, ehhez Neked Ügyfélként valójában nem arra van szükséged, hogy igazad legyen, hanem arra, hogy lelkileg "megerősödj", és jól legyél a bőrödben. Ezt te is tudod, ugye?

Ha Női vezetőként van segítségre szükséged, nézz körül kurzusaink között. Ha kíváncsi vagy miért működnek másképp a nők és a férfiak, vagy hogyan teremts kreatív csapatot magad köré, gyere velünk a HR Piknikre! Vendégeink lesznek profi női vezetők: Adriány Kincső, Benkő Katalin, Friedl Zsuzsanna, Imre Tóvári Zsuzsa, Kreiter Éva, valamint Csányi Sándor és Till Attila is segítenek a kérdések megválaszolásában.

Címkék:
molnareva

Pályafutásomat nyelvtanárként kezdtem, egy multinacionális cégnél tanítottam a vezetőknek franciát, értekezletekre, tárgyalásokra, prezentációkra készítettem fel őket. Egy idő után azt vettem észre, hogy szívesen osztják meg velem gondolataikat, kétségeiket, egyre többször kérnek tanácsot vezetői munkájukkal vagy akár kollégáikkal kapcsolatban is. Mivel már gyermekkoromtól kezdve érdekelt az ember, a lélek működése, szívesen voltam partnerük ezekben a beszélgetésekben. Értettem, éreztem az igényüket, hogy megbeszéljék valakivel ezeket a témákat, egy olyan emberrel, aki kicsit kívülálló, hiszen nem a szervezet része, és képes új szempontot mutatni. További tanulmányaim tehát a vezetésfejlesztésre irányultak. Az ELTE Tanárképző Főiskolai Kara után humán tudományokat tanultam, később tréning módszereket, majd Párizsban és Budapesten coachingot. Elmélyültem a rendszerszemléletű pszichológiában, különösen a Gestalt irányzatban, foglalkoztam a Jungi személyiségtipológiával. Kezdetben soft skills és vezetői tréningeket tartottam, 2006 óta egyéni és csoportos coachingot. Valójában azt érzem hivatásomnak, hogy támogassam az embereket abban, hogy azok legyenek, akik lenni szeretnének. A munkájukban, a szakmai kiteljesedésükben. Trénerként és coachként abban támogatom az ügyfeleimet és a hallgatóimat, hogy a legjobb képességeiket felszínre hozzák, és azokat tudatosan használják konfliktusaik és elakadásaik megoldásában, céljaik elérésében. Abban segítek a vezetőknek, hogy szembenézzenek belső világukkal, vállalják önmagukat, felismerjék, tudatosítsák és megéljék értékeiket, elengedjék félelmeiket, bízzanak magukban, és a munkatársaikban. Egyszóval, hogy hiteles vezetők lehessenek.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Női vezetők

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu