Személyes márkaépítés nélkül halott a karriered?!
Pár évvel ezelőtt, aki jó volt a szakmában, biztosan megkereste egy fejvadász. Ez íratlan törvényként élt a felső vezetők fejében, s vártak a méltó elismerést jelentő telefonhívásra. A helyzet alapjaiban nem változott, a kérdé
Pár évvel ezelőtt, aki jó volt a szakmában, biztosan megkereste egy fejvadász. Ez íratlan törvényként élt a felső vezetők fejében, s vártak a méltó elismerést jelentő telefonhívásra. A helyzet alapjaiban nem változott, a kérdés ma az, mitől vagy jó a szakmádban? Egyáltalán ki tudja hogy létezel?
Jön a válasz gyakran, felső vezető jelöltjeimtől: " Oh, a jó fejvadász úgyis megtalál. Én nem fogok bohóckodni a Facebookon." De sok pályakezdő vagy tehetséges szakember is úgy gondolja nem ezen múlik a karrierje.
Még talán ebben is van igazság, a kérdés persze mindig az, hogy mi a cél. A személyes márkaépítés igenis szerves része a vezetővé válásnak, a karrierépítésnek. Már az önéletrajz írás szintjén is el szoktam mondani, írd le úgy a feladataidat, hogy az is megértse, aki nem lát bele a munkádba, nem ismeri a szervezeti kultúrát amiben dolgozol. Az vagy, akinek leírod magad, az vagy akinek látszol. Manapság pedig az első benyomásokat a CV-del a LinkedIn adatlapoddal, a blogoddal, a twittereddel, a szakmai meetup részvételeiddel kelted. Nem csak aktív álláskeresőként fontos mindez, sőt! Szakmai hozzáállásod, kompetenciáid, nyitottságod tükrözi mit, hol és hogyan osztasz meg. Látja ezt a beosztottad, az ügyfeled, a vezetőd, a kollégád, a haverod, egy idegen akiből az előbbiek bármelyike válhat. Mit tegyünk tehát?
A verzió Inkább nem is regisztrálok sehova, vagy ha igen, lapulok a fűben, az a tuti, nincs mibe bele kötni. Úgysem keresek állást, jó ez így!
Következmény: a közvetlen kollégák esetleg ismerik a munkádat, de senki más nem. Kizárod annak a lehetőségét, hogy esetleg rád találjon egy jó lehetőség, felkérjenek egy szakmai előadásra, a vezetőd felfigyeljen eddig rejtett képességeidre, vagy hogy hozzád forduljon egy másik osztály eddig ( és továbbra is) ismeretlen kollégája. Tovább sopánkodsz, hogy Bélát léptették elő, aki pedig lusta és mindig késik, Julit kereste már megint egy fejvadász, pedig nem is keres munkát, és Lujza kapott béremelést, pedig Te sokkal többet teszel ezért a vállalatért. És megint hiába végezteted el azt a sulit, mert ez senkit nem érdekel, az új projektet megint nem Te kaptad meg.
B verzió Tudatos márkaépítésbe kezdesz. De hogyan? Először is jó ha van FB, Linkedin, Twitter profilod. Fontos, hogy tagja légy néhány releváns szakmai csoportnak is, esetleg aktívan részt vegyél azok találkozóin, olvasd az újdonságokat, szakmai cikkeket. Oszd meg, ami érdekel, amiről többet tudsz, vagy ami a szakmádhoz kapcsolódik. Fontos, hogy tudd mi a célod, és ahhoz mérten tegyél érte. Egy szóval válj láthatóvá, vagy ha tovább megyünk légy véleményformáló, mutasd meg mit tudsz! Légy egy lépéssel előrébb, mint mások.
Következmény: Biztos siker, ha kitartó vagy!