A toborzás 4 alappillére, enélkül összedől minden.
A toborzás nyilvánvalóan egy komplex folyamat, de sajnos legtöbbször a cégek úgy tekintenek rá, mintha csupán a többi részleg támogatására szolgálna, és nem úgy, mint egy kulcsfontosságú elemre, amely meghatározza a társaság pia
A toborzás nyilvánvalóan egy komplex folyamat, de sajnos legtöbbször a cégek úgy tekintenek rá, mintha csupán a többi részleg támogatására szolgálna, és nem úgy, mint egy kulcsfontosságú elemre, amely meghatározza a társaság piaci versenyképességét. A komplexitás a változók sokféleségéből adódik, és ugyanebből fakad a funkcionális folyamat sebezhetősége is.
Számos nagyvállalattal való munkatapasztalataink alapján tudjuk, hogy egy optimális toborzási folyamat átvesz elemeket a marketing, a UX (felhasználói élmény), a dizájn és az értékesítés területéről egyaránt. Mindegyiket egyenként megvizsgáljuk.
Marketing
Egy betöltetlen pozíciót egy cégnek több csatornán is hirdetnie kell a piacon. Csupán az állás meghirdetése egy toborzási felületen nem elegendő (csak az állást kereső pályázókra fogsz összpontosítani. Ezt akarod?). Képzeld el, mi lenne, ha egy cég ugyanezt a stratégiát követné értékesítéskor: meghirdetné a termékeit egy piactéren és várna. Az információ, hogy munkavállalót keresel, el kell jusson a legmegfelelőbb emberekhez. Ezt megteheted referenciák segítségével vagy közösségi csatornákon. Ezúttal a közösségi média csatornáit részletezzük, mivel inkább árthatsz a brandednek, ha az álláslehetőség meghirdetésekor nem veszed figyelembe a többi elemet is.
Dizájn
Melyek azok a legsikeresebb hirdetések, amelyekre visszaemlékszel? Vonzó volt a dizájnjuk? A vállalatok valószínűleg nagy összegeket költöttek el arra, hogy az adott hirdetésre felhívják a figyelmedet; bizonyára messze nem fogsz tudni ugyanekkora összegeket szánni a toborzási kampányaidra. Mégis, egy kis erőfeszítéssel elkerülheted, hogy photo stock típusú képeket használj, amelyek nem tesznek nagyon kellemes benyomást a felhasználókra. Látvány szempontjából ajánlatos az irodáidról készült minőségi fényképeket használni, amelyek jól érthető üzenetet közvetítenek a cég részéről, ugyanakkor vonzóak a felhasználó számára.
UX - felhasználói élmény
Itt olyan árnyalatokról van szó, amelyekkel kapcsolatban a legtöbb hiba történik. Látunk cégeket kitűnően végrehajtott toborzási kampányokkal, de ami a UX-et (felhasználói élményt) illeti, radikálisan csökken az átváltás a releváns alkalmazásokra. Miről is van szó: a felhasználók a mobiljukon kapják meg az üzenetet, hogy munkavállalót keresel (valószínűleg körülbelül az érdeklődők 80%-a). Ha a kampányod során a Taleo rendszerre irányítod őket, vagy azt kéred, hogy e-mailben küldjék el az önéletrajzukat, nagy a valószínűsége, hogy többségüket elveszíted. Miért is? Próbáld meg mobil eszközön alkalmazni a Taleo-t, vagy feltölteni és e-mailben elküldeni a PDF formátumú CV-det. Egy óra múlva, ha befejezted, megint beszélhetünk...
Értékesítés
Toborzóként nagyon jó értékesítési készségekkel kell rendelkezned. Már az első pillanattól, amikor beszélgetni kezdesz valakivel, árulod az állást. Képzeld el, hogy meg kell győznöd valakit arról, hogy hagyja ott a jelenlegi munkahelyét; ez nehezebb értékesítési folyamat, mint egy terméké (van-e még olyan termék, amelynek értékesítése során az ügyfélnek ennyire radikális döntést kellene hoznia?) Ugyanúgy, mint a termékértékesítés során, figyelned kell arra, hogy ne értékesítsd túl az állást, de ne is mutatkozz túl visszafogottnak.
Amíg a fenti 4 elem optimális elegyet alkot, nagyobb a valószínűsége a toborzási kampányod sikeres kimenetelének. Persze, megjelennek más változók is, mint a munkabér, a brand hírneve, a piaci környezet, stb. Ezekről egy másik cikkben beszélünk.