logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2017.07.12 - 8 éve
SmartDreamers

SmartDreamers CEE regionális kutatás a munkaerő-toborzási trendekről

Kedveljük a statisztikai kimutatásokat és a tanulmányokat. 2014-től napjainkig több mint 4.000 toborzásmarketing kampányt bonyolítottunk le a közép- és kelet-európai régió (CEE) nagyvállalatai számára. Abban a kivételes helyzetbe

Kedveljük a statisztikai kimutatásokat és a tanulmányokat. 2014-től napjainkig több mint 4.000 toborzásmarketing kampányt bonyolítottunk le a közép- és kelet-európai régió (CEE) nagyvállalatai számára. Abban a kivételes helyzetben vagyunk, hogy átfogó képet tudunk alkotni több iparágról és brandről. Így értjük, hogy melyek azok a változók, amelyek a sikeres online munkaerő-toborzást befolyásolhatják. Több, mint 100 vállalatot és közel 1000 pályázót kérdeztünk meg azért, hogy képet kapjunk ezeknek a változóknak az alakulásáról. Érdekes eredményeket kaptunk:

A vállalatok 85,49%-a úgy véli, hogy nehéz megtalálni a megfelelő jelentkezőket.

A jelentkezők 78,41%-a szerint nehéz a várakozásainak megfelelő állást találni.

A jelentkezők majdnem 60%-ának fontos a gyors és egyszerű jelentkezés.

A pályázók 71,59%-a használ okostelefont vagy más mobil eszközt álláskereséskor, de csupán 54,5%-uk küldi el a jelentkezését ilyen eszköz segítségével.

A toborzók fő problémája az, hogy nehéz megfelelő pályázókat találni, míg a pályázatok minősége a következő 5 év legfőbb kihívásai közé tartozik.

A szakképzett munkaerő hiánya

Nehéz megfelelő jelentkezőt találni a mai munkaerőpiaci viszonyok között? A válaszadók nagyon magas aránya, 85,49%-a igennel válaszolt erre a kérdésre.

Mi a jelentkezők véleménye? Mennyire nehezen találnak állást? Megkérdeztük válaszadóinkat, hogy a mai munkaerőpiacon nehezen találnak-e a szakmai tapasztalataiknak megfelelő munkát. A válaszadók csaknem 79%-a igennel válaszolt a fenti kérdésre. A jelentkezők véleménye szerint ez a helyzet a következő okokra vezethető vissza:

A cégek nem szánnak kellő figyelmet arra, hogy megfelelő visszajelzést küldjenek a jelentkezőknek (50,16%). Az állásportáloktól és toborzási ügynökségektől sokszor nem a szakmai tapasztalatuknak megfelelő állásajánlatokat kapnak (48,03%). Kevés a jelentkezők szakmai tapasztalatának megfelelő állások száma (45,57%).

Hatékonyak-e a hagyományos toborzási csatornák a munkaerő keresésben?

A vállalatok 37,84%-a gondolja úgy, hogy a klasszikus platformokon történő toborzás nem elég hatékony. A vállalatok 32%-a nem rendelkezik karrieroldallal. Ezek közül 71,43% úgy véli, hogy szükség van saját karrieroldalra vagy egy ennek megfelelő, egy külső cég által nyújtott megoldásra.

A pályázás folyamata – a jelentkezők számára a legfontosabb szempont

A toborzók 63%-a szerint egy felhasználói fiók létrehozása és egy állásjelentkezés beküldése nem tart tovább 5 percnél. Azoknak az aránya, akik azt válaszolták, hogy ez átlagosan 10 percet vesz igénybe, megközelíti a 16%-ot, míg 7% szerint körülbelül 15 percre van szükség. Meglepő módon a cégek toborzóinak 14%-a nem tudja, hogy pontosan mennyi időt vesz igénybe a pályázás folyamata a saját karrieroldalukon.

Ugyancsak a karrieroldallal kapcsolatban megkérdeztük a toborzókat, hogy milyen változásokra lenne szükség ahhoz, hogy több jelentkezőt vonzzanak. A válaszok között a vonzó tartalom és az oldal kinézete fordult elő a legnagyobb arányban. A toborzók által leginkább figyelembe vett egyéb szempontok az információk egyértelműsége és a jelentkezési folyamat egyszerűsége.

A pályázók mobil eszközön keresnek állást, de PC-ről küldik el a jelentkezésüket. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy használnak-e okostelefont/tabletet/iPad-et álláskeresésre. A válaszadók 71,59%-a igennel felelt, használ ilyen eszközöket, amikor új munkahelyet keres. Sajnos a mobil eszközök használói közül sokan leginkább a jelentkezési folyamat nehézsége miatt nem ezekről az eszközökről küldik el a pályázatukat, hanem inkább PC-ről/laptopról.

54,05% úgy véli, hogy a munkáltatói brandje versenyképes

Az Employer Branding fejezetben körülbelül egyenlő azoknak az aránya, akik szerint a cégük munkáltatóként versenyképes a munkaerőpiacon, és azoké, akik szerint nem az. A toborzók majdnem 50%-a gondolja úgy, hogy a vállalat aminek része, nem elég versenyképes munkaadóként jelenik meg a munkaerő-piacon.

Mely tevékenységeken kell javítani ahhoz, hogy a cég imázsa vonzóbb legyen a jelentkezők szemében? A vállalatról szóló cikkeket és a munkavállalók beszámolóit nevezte meg a válaszadók 57,41%-a. Csaknem ugyanennyien a vizsgálatunkban részt vevő válaszadók közül úgy vélték, hogy nagyon fontosak a vonzó látványelemek (a válaszok 50%-a). A javításra szoruló elemek között felmerült még az egyszerű és hatékony karrieroldal, amely könnyen használható a jelentkező számára.

Kis időre áttérünk a másik oldalra. Melyek a fontos szempontok egy jelentkező számára, amikor állást keresnek? Nos, a válaszadók 59,38%-a az egyszerű és rövid jelentkezési folyamatot jelölte meg elsőként. A többi szempont a toborzóval való személyes kommunikáció lehetősége (50,9%), az állás figyelemfelkeltő meghirdetése (41,26%), és a mobil eszközökről történő jelentkezés lehetősége (16,9%).

Az állások 44%-a időben később kerül betöltésre

A cégek HR osztályainak 64%-a pontosan meghatározott határidőn belül kell új munkavállalót találjon egy betöltetlen állásra. A meghatározott határidővel rendelkező vállalkozások közül 55,74% úgy látja, hogy a HR osztály be tudja tartani az adott határidőt. Együttműködés külső partnerekkel. A vállalkozások 90%-a együttműködik online toborzó felületekkel. Az összes toborzó 68%-a azt válaszolta, hogy a cégük maximum 2 ilyen platformmal dolgozik együtt. Ami a toborzási ügynökségekkel való együttműködést illeti, a válaszadók 54,95%-a állítja, hogy együtt dolgozik ilyen cégekkel. A legtöbben (77%) maximum 2 toborzási céggel működnek együtt.

CRM – Candidate Relationship Management

A SmartDreamers felmérésében részt vevő vállalkozások csaknem 65%-a nem használ a HR osztály munkatársainak munkáját megkönnyítő szoftvert a toborzáshoz. Közülük 58,33% úgy gondolja, hogy szüksége lenne ilyen szoftverre. Összehasonlítva, a humán erőforrás kezelését segítő programot használó cégek képviselői közül 74,36% úgy nyilatkozott, hogy elégedett a toborzást segítő szoftver használatával. Továbbmenve, megkértük a válaszadókat, hogy soroljanak fel néhány okot azok közül, amelyek miatt a HR munkatársak elégedettek vagy elégedetlenek voltak ezekkel a programokkal. A pozitívumok között a válaszadók az adatok szűrésének módját, a program könnyű és egyszerű használatát, valamint a toborzó szoftver és a karrieroldal összekapcsolhatóságát említették. Ezzel szemben, az elégedetlenség oka, hogy nem elég hatékony az adatok szűrése, hogy nincs kapcsolat külső toborzó platformokkal, és hogy nehézkes a jelentkezéseket kezelő program használata. Általánosságban, a toborzók 89%-a úgy nyilatkozott, hogy szüksége van olyan innovatív eszközökre, amelyek napi munkájában segítséget nyújthatnak számára.

Mennyi pénzt költenek toborzásra?

A cégek 56%-ának meghatározott összeg áll rendelkezésére az új munkaerő toborzására. Azok közül, akik úgy nyilatkoztak, hogy nem rendelkeznek meghatározott költségvetéssel erre a célra, 54,17% úgy gondolja, hogy szükség volna egy ilyen lépésre. Ami az összegeket illeti, a vállalkozások 62%-a úgy nyilatkozott, hogy maximum 1.300 euró ősszeget fordít új alkalmazottak toborzására.

Cégen belüli támogatás

A felmérés során a SmartDreamers megtudott néhány adatot arról is, hogy a cég más osztályai milyen segítséget nyújtanak a HR osztály munkatársainak az új jelentkezők megtalálásában. A toborzók mintegy 45%-a azt mondta, hogy nem kap ilyen segítséget más osztályokon dolgozó kollégáitól. A megkérdezettek a munkáltatói brand fejlesztésével, a toborzásra szánt költségvetéssel és az új munkavállalók megtalálásának folyamatában használt rendszerek javításával kapcsolatosan szeretnének támogatást.

Kihívások

Jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást a toborzók számára? Nos, a válaszadók 69.09%-a szerint a legnagyobb kihívás a megfelelő alkalmazottak megtalálása a betöltetlen állásokra. A HR szakemberek válaszai szerint a másik nagy kihívás a megfelelő számú alkalmazott megtalálása. Kihívást jelent még az erősebb munkáltatói brand kialakítása, a toborzás költségei, valamint a technológiai fejlődés ezen a területen. Ami a következő 2-5 év kihívásait illeti, úgy tűnik, a következő években is a pályázatok minősége jelenti majd a legjelentősebb problémát. Ezt követi a jelentkezések mennyisége, valamint az alkalmazottak munkáját és áthelyezését megkönnyítő technológiai megoldások.

A kutatás 2017 márciusában zajlott, több mint 100 Közép-európai vállalat és közel 1000 álláspályázó részvételével, reprezentatív mintán. A felmérés plusz-mínusz 3%-os pontosságú a teljes mintán.

Az eredmények és a teljes jelentés ITT látható és letölthető.

Címkék:
SmartDreamers

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
SmartDreamers

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló siker önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu