logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.06.05 - 9 éve
csuportnemeth

„De, legyél coach!” 13 érv amellett, hogy ezt a gyorsan fejlődő, izgalmas szakterületet válaszd. Ha komolyan gondolod…

Igen –első olvasásra talán meghökkentő - de a coaching-szolgáltatás az, ahol –az IT-szektor után- a leggyorsabban nőtt a szakemberek száma az elmúlt években. Vajon, mi indokolja ezt a gyors fejlődést, milyen tényezők hatnak a coac

Igen –első olvasásra talán meghökkentő - de a coaching-szolgáltatás az, ahol –az IT-szektor után- a leggyorsabban nőtt a szakemberek száma az elmúlt években. Vajon, mi indokolja ezt a gyors fejlődést, milyen tényezők hatnak a coaching-piacra, milyen tendenciák várhatók a következő években ezen a napról-napra változó területen?

Ha az előző blogbejegyzésemben leírtakkal („Csak nehogy coach legyél – velük már Dunát lehet rekeszteni” Szubjektív vélemény és 7 mítosz a coachingról) sokak kedvét esetleg elvettem attól, hogy coachok legyenek (nem ez volt a cél), akkor lássuk most az érem másik oldalát: nézzük meg, milyen tényezők befolyásolják a potenciális ügyfelek részéről a coaching-szolgáltatások iránti igényt?

Míg korábban a coaching-piacot elsősorban kínálati oldalról (pl. a coachok száma) tekintettem át, addig most főként a keresleti oldalra koncentrálok. Tehát arra, hogy mi jellemzi az ügyfelek szempontjából a coaching-piacot, milyen tényezők befolyásolják a terület fejlődését és véleményem szerint mi várható ezen a piacon a jövőben. (Természetesen ezúttal sem elsősorban konkrét coaching szakmai kérdéseket tárgyalva, hanem saját tapasztalatomra, valamint a szakirodalomra támaszkodva.)

A coaching-piac sajátosságai

Ezt a területet az erős verseny jellemzi. Sok piaci szereplő nyújt coaching-szolgáltatást és a vevők különböző megfontolások alapján döntenek a partnerről.

A business coaching esetében például ebben a következő tényezők dominálnak:

BC-2

A coaching-szolgáltató kiválasztásánál, hasonlóan több más humán-szolgáltatáshoz, lényeges a bizalom szerepe. A vevő a megállapodás megkötésekor, nem tudja pontosan mit fog kapni a pénzéért és még a folyamat befejezése után sem lehet biztos abban, hogy valóban elérte-e a kívánt eredményt. Az információhiány, a bizonytalanság csökkentését szolgálhatja a hiteles referencialista, a megbízható ajánlók köre, a coach „neve”- image, a kapcsolatok szerepe, stb. Az eredményesség megítélését pedig nehezítheti, hogy gyakran a coachingnak, a folyamat lezárása után –mint a jó bornak- még „érnie kell”, tehát idő szükséges a fejlődés, a változás értékeléséhez.

A life- és busines coaching közötti határok gyakran nem élesek. Sokszor a „besorolás” attól függ, milyen módon „nézünk rá” az ügyfél gondjaira:

BC-3

Jelentősen befolyásolja a kereslet-kínálati viszonyokat a coaching-piacon is, a termékek-szolgáltatások életciklus görbéje: a szolgáltatás bevezetése, növekedése, érettsége, hanyatlása.

Természetesen az, hogy egy-egy coaching-szolgáltatás az adott időpontban, melyik fázisban tartózkodik, sok egyéb tényezőt befolyásol. A coaching-szolgáltatások értékesítésénél például az életciklustól függő mértékben, eltérő szerepe van a marketingnek, a piaci rések kihasználásának, az egyedi szolgáltatási csomag, a „márka” kialakításának. (Az igény oldalnál külön lehetne a foglakozni az árképzéssel, a fizetőképes kereslettel és az ingyenes coachinggal, de ezt most nem teszem.)

Az elmúlt évtizedekben dinamikus változások zajlottak le a coaching piacon: jellemző a coaching-szolgáltatások „terjedelmének” jelentős bővülése, az erős szegmentáció és a nagyfokú differenciálódás. (Mindenki keresi a „réseket”…) Ugyancsak gyökeresen átalakult a potenciális coaching-ügyfelek köre: míg korábban szinte csak cégek, illetve menedzserek vették igénybe ezt a szolgáltatást, addig manapság és a jövőben még inkább, ügyfél lehet szinte bárki… A kereslet-kínálati viszonyok dinamikus kölcsönhatásban vannak egymással: egy-egy új coaching-szolgáltatás olyanok érdeklődését is felkeltheti, akiknek korábban fogalmuk sem volt arról, mi a coaching.

A piac sajátossága, hogy a coachok szolgáltatásait igénybevevő ügyfelek egy része maga is coach. (Nem elsősorban a szupervízióra gondolok, hanem a különböző képzésekre, workshopokra, stb.)

A coaching-piac további adottsága, hogy „termékei” nehezen monopolizálhatóak és jelenlegi jellemzője a szabályozatlanság, amivel sokan élnek, illetve visszaélnek.

A coaching-piac alakulását befolyásoló tényezők

A terület fejlődésére vonatkozóan eltérő prognózisok és forgatókönyvek léteznek. Ezek, fejlettségi szinttől, kulturális háttértől függően, régiónkénti is különbözőek lehetnek.

A következőkben elsősorban azokat a trendeket tekintem át, amelyek serkenthetik a coaching iránti igényt.

Tényezők, amelyek elősegítik a coaching-szolgáltatások iránti kereslet növekedését:

  1. A szolgáltatás-életciklus - fejlettségbeli csúszások kihasználása

Várható, hogy más országokban már népszerű coaching-termékek előbb-utóbb megjelennek nálunk is. Pl. egy az USA-ban, már az érettség fázisában lévő health-coaching, lehet, hogy nálunk még csak a bevezetési fázisában van. Az is sokat mondó, hogy amíg az USA-ban a vállalkozások 50%-a vesz igénybe coaching-szolgáltatást, vagy a Fortune Magazin 100-as listáján szereplő cégek mindegyike alkalmaz coachot, a „blue chip”-ek kétharmada, stb., addig ez az arány Magyarországon, megítélésem és tapasztalatom szerint, jóval alacsonyabb. Ha feltételezzük, hogy a hazai cégek érdeklődése is megnő a coaching iránt, akkor ez is lehetőség a kereslet növekedésére.

  1. Globalizáció

Ma és jövőben még inkább, pillanatok alatt hozzáférhetünk a világ bármely táján keletkező coachinggal kapcsolatos információkhoz és megfelelő nyelvtudással és vonzó szolgáltatási csomaggal, coacholhatunk bárhol. Ezt a folyamatot támogatja a technikai lehetőségek fejlődése. (Pl. web-alapú szolgáltatás, Skype, közösségi media, stb.) Tehát kinyílik a coaching-piac és a potenciális ügyfelek köre jelentősen nő. Jelentkezhetnek kliensek, akár Ausztráliából is. Indulnak olyan tréningek, képzések (pl. webinárok) ahol a résztvevők soha nem találkoznak személyesen egymással. Röviden: „potenciális ügyfél az egész világ”.

  1. A coaching ismertségének, népszerűségének növekedése

A coaching egyre kevésbé számít egzotikumnak: míg korábban, ha egy vezető coachot alkalmazott, akkor sokan azt gondolták, valami gond van vele. Ma pedig már szinte dicsekszenek az emberek azzal, hogy coachuk van. A népszerűség növekedéséhez hozzájárulhat, hogy egyre több idegtudományi kutatás támasztja alá a coaching- folyamat eredményes működését. Az is növelheti a keresletet, hogy manapság gyakrabban jelennek meg coachingról szóló híradások, sokasodnak a rendezvények és a coachinggal elért eredményekről szóló „sikertörténetek”.

  1. A karrierváltások számának szaporodása,

Felmérések szerint a dolgozók 60%-a nem szereti a munkáját, és az életünk során átlagosan legalább 5-ször változtatunk a karrier-utunkon. Az egy életen át tartó tanulás eszméje egyre inkább terjed. Sokan fognak építeni 2., vagy 3. karriert (valami teljesen mást csinálnak, mint korábban)

  1. Alternatív életstratégiák növekvő szerepe

Egyre többen érzik azt, hogy szakítani szeretnének a napi rutinnal és kiszállnak a „mókuskerékből”. Bevett gyakorlattá válik a karrier-megszakítás és sokan élnek majd a sabbatical különböző formáival. Ezek megelőzhetik a kiégést, segíthetik a megújulást, a feltöltődést.

  1. Növekvő pályázati lehetőségek

Serkentheti a coaching-mentoring iránti keresletet, hogy megjelennek a támogatási lehetőségek a vállalkozások fejlesztéshez kapcsolódó EU-s pályázatok kiírásaiban.

  1. Életfordulókhoz kötődő támogatás,

Míg korábban csak egy-két alkalommal voltak jelentős fordulatok az emberek életében, most ezek száma jelentősen megnőtt. A coachnak szerepe lehet pl. az átmenetek támogatásában, a gyerekekkel, szülőkkel, családdal összefüggő kérdésekben, a kapcsolati problémák megoldásában, a nyugdíjba vonulók speciális gondjainak kezelésében.

  1. Az alkalmazkodás, rugalmasság

A gyorsan változó feltételekhez (pl. multi, külföld, alkalmazott, vállalkozó, rugalmas munkavégzés, technikai-technológiai változások, multikulturalitás, stb.) való alkalmazkodás a sikeres karrierépítés egyik legfontosabb kulcstényezője. Megnő a különböző alkalmazkodási-kezelési technikák (pl. stresszkezelés) elsajátításának igénye.

  1. A munkaidő-szabadidő, a munkahely-otthon határainak elmosódása

A technika fejlődése lehetővé tette, hogy bárhonnan, bármikor dolgozzunk. (Vannak olyan cégek, ahol ez elvárás.) Egy coach segíthet a határok kialakításában, a függőség tudatosításában és csökkentésében.

10. A kkv-k működésével összefüggő témák előtérbe kerülése

A Magyarországon működő többszázezer egyéni, kis-, és közepes vállalkozás található. Többségükben még nem ismerték fel a coachingban rejlő lehetőségeket. Pedig például a delegálásban, a csapatépítésben, a konfliktuskezelésben, a jobb kommunikációban, stb. sokat segíthetne nekik egy-egy coach. Ugyancsak jelentős támogatást biztosíthatna a coaching a generációváltásban és a női vállalkozók speciális kérdéseiben. Várhatóan a következő években fordulat áll be és nő az ezen a területen tevékenykedő coachok száma.

11. A teljesebb élet, a boldogság iránti vágy előtérbe kerülése

A „boldogságkeresés” napjaink egyik legdivatosabb területe lett: sokakban erősödik a tudatosság, az értékvezéreltség, a test–agy–szív-lélek kapcsolatának, kölcsönhatásának felismerése, az élet értelmének keresése.

(A várt eredményeket az önsegítő, gyors boldogulást, sikert ígérő könyvek nem feltétlenül biztosítják.)

12. Fokozódó verseny hatása vállalkozásokra

A területen a változások folyamatosak. Néhány ezek közül: a rövidtávú sikerességi elvárások erősödése, a laposabb irányítási struktúra, a vezetési módszerek átalakulása, a tehetséggondozás, a vezetői kompetenciák változása, a rendszeres teljesítményértékelés elterjedése generálja a coaching beépülését a HR-stratégiába.

13. A vállalkozások egyre inkább felismerik a coaching hasznát

Tény, hogy a coachingra fordított összegek a megbízások többségében busásan megtérülnek – különösen, ha tréninggel ötvözik a coaching folyamatot (500-700%-os ROI). Az is kimutatható, hogy a coaching eredményeként javulnak a szoft tényezőkre (pl. munkatársak kapcsolata, elégedettség, team-munka, stb.) vonatkozó mutatók.

A felvázolt tendenciák azt mutatják, van és lesz igény a jó coachokra. A jövő szempontjából nagyon lényeges, hogy a coaching megőrizze szakmai hitelességét. Ennek egyik feltétele, hogy az ügyfelek (és a potenciális ügyfelek) szakmailag felkészült, színvonalas szolgáltatást nyújtó coachokkal találkozzanak.

Ha szeretnél naprakész lenni, hogy mi várható a coaching-piacon, tisztábban látni a piacot befolyásoló trendeket és üzletet csinálni a coachingból, akkor keresd fel honlapunkat és jelentkezz tréningünkre. Várunk, ha komolyan gondolod…

Csuport László tanácsadó, coach, https://inspiralocoaching.com/2016/05/15/trening-es-workshop-ajanlo/

 

 

Címkék:
csuportnemeth

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Travel és sabbatical coaching

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu