„De, legyél coach!” 13 érv amellett, hogy ezt a gyorsan fejlődő, izgalmas szakterületet válaszd. Ha komolyan gondolod…
Igen –első olvasásra talán meghökkentő - de a coaching-szolgáltatás az, ahol –az IT-szektor után- a leggyorsabban nőtt a szakemberek száma az elmúlt években. Vajon, mi indokolja ezt a gyors fejlődést, milyen tényezők hatnak a coac
Igen –első olvasásra talán meghökkentő - de a coaching-szolgáltatás az, ahol –az IT-szektor után- a leggyorsabban nőtt a szakemberek száma az elmúlt években. Vajon, mi indokolja ezt a gyors fejlődést, milyen tényezők hatnak a coaching-piacra, milyen tendenciák várhatók a következő években ezen a napról-napra változó területen?
Ha az előző blogbejegyzésemben leírtakkal („Csak nehogy coach legyél – velük már Dunát lehet rekeszteni” Szubjektív vélemény és 7 mítosz a coachingról) sokak kedvét esetleg elvettem attól, hogy coachok legyenek (nem ez volt a cél), akkor lássuk most az érem másik oldalát: nézzük meg, milyen tényezők befolyásolják a potenciális ügyfelek részéről a coaching-szolgáltatások iránti igényt?
Míg korábban a coaching-piacot elsősorban kínálati oldalról (pl. a coachok száma) tekintettem át, addig most főként a keresleti oldalra koncentrálok. Tehát arra, hogy mi jellemzi az ügyfelek szempontjából a coaching-piacot, milyen tényezők befolyásolják a terület fejlődését és véleményem szerint mi várható ezen a piacon a jövőben. (Természetesen ezúttal sem elsősorban konkrét coaching szakmai kérdéseket tárgyalva, hanem saját tapasztalatomra, valamint a szakirodalomra támaszkodva.)
A coaching-piac sajátosságai
Ezt a területet az erős verseny jellemzi. Sok piaci szereplő nyújt coaching-szolgáltatást és a vevők különböző megfontolások alapján döntenek a partnerről.
A business coaching esetében például ebben a következő tényezők dominálnak:
A coaching-szolgáltató kiválasztásánál, hasonlóan több más humán-szolgáltatáshoz, lényeges a bizalom szerepe. A vevő a megállapodás megkötésekor, nem tudja pontosan mit fog kapni a pénzéért és még a folyamat befejezése után sem lehet biztos abban, hogy valóban elérte-e a kívánt eredményt. Az információhiány, a bizonytalanság csökkentését szolgálhatja a hiteles referencialista, a megbízható ajánlók köre, a coach „neve”- image, a kapcsolatok szerepe, stb. Az eredményesség megítélését pedig nehezítheti, hogy gyakran a coachingnak, a folyamat lezárása után –mint a jó bornak- még „érnie kell”, tehát idő szükséges a fejlődés, a változás értékeléséhez.
A life- és busines coaching közötti határok gyakran nem élesek. Sokszor a „besorolás” attól függ, milyen módon „nézünk rá” az ügyfél gondjaira:
Jelentősen befolyásolja a kereslet-kínálati viszonyokat a coaching-piacon is, a termékek-szolgáltatások életciklus görbéje: a szolgáltatás bevezetése, növekedése, érettsége, hanyatlása.
Természetesen az, hogy egy-egy coaching-szolgáltatás az adott időpontban, melyik fázisban tartózkodik, sok egyéb tényezőt befolyásol. A coaching-szolgáltatások értékesítésénél például az életciklustól függő mértékben, eltérő szerepe van a marketingnek, a piaci rések kihasználásának, az egyedi szolgáltatási csomag, a „márka” kialakításának. (Az igény oldalnál külön lehetne a foglakozni az árképzéssel, a fizetőképes kereslettel és az ingyenes coachinggal, de ezt most nem teszem.)
Az elmúlt évtizedekben dinamikus változások zajlottak le a coaching piacon: jellemző a coaching-szolgáltatások „terjedelmének” jelentős bővülése, az erős szegmentáció és a nagyfokú differenciálódás. (Mindenki keresi a „réseket”…) Ugyancsak gyökeresen átalakult a potenciális coaching-ügyfelek köre: míg korábban szinte csak cégek, illetve menedzserek vették igénybe ezt a szolgáltatást, addig manapság és a jövőben még inkább, ügyfél lehet szinte bárki… A kereslet-kínálati viszonyok dinamikus kölcsönhatásban vannak egymással: egy-egy új coaching-szolgáltatás olyanok érdeklődését is felkeltheti, akiknek korábban fogalmuk sem volt arról, mi a coaching.
A piac sajátossága, hogy a coachok szolgáltatásait igénybevevő ügyfelek egy része maga is coach. (Nem elsősorban a szupervízióra gondolok, hanem a különböző képzésekre, workshopokra, stb.)
A coaching-piac további adottsága, hogy „termékei” nehezen monopolizálhatóak és jelenlegi jellemzője a szabályozatlanság, amivel sokan élnek, illetve visszaélnek.
A coaching-piac alakulását befolyásoló tényezők
A terület fejlődésére vonatkozóan eltérő prognózisok és forgatókönyvek léteznek. Ezek, fejlettségi szinttől, kulturális háttértől függően, régiónkénti is különbözőek lehetnek.
A következőkben elsősorban azokat a trendeket tekintem át, amelyek serkenthetik a coaching iránti igényt.
Tényezők, amelyek elősegítik a coaching-szolgáltatások iránti kereslet növekedését:
- A szolgáltatás-életciklus - fejlettségbeli csúszások kihasználása
Várható, hogy más országokban már népszerű coaching-termékek előbb-utóbb megjelennek nálunk is. Pl. egy az USA-ban, már az érettség fázisában lévő health-coaching, lehet, hogy nálunk még csak a bevezetési fázisában van. Az is sokat mondó, hogy amíg az USA-ban a vállalkozások 50%-a vesz igénybe coaching-szolgáltatást, vagy a Fortune Magazin 100-as listáján szereplő cégek mindegyike alkalmaz coachot, a „blue chip”-ek kétharmada, stb., addig ez az arány Magyarországon, megítélésem és tapasztalatom szerint, jóval alacsonyabb. Ha feltételezzük, hogy a hazai cégek érdeklődése is megnő a coaching iránt, akkor ez is lehetőség a kereslet növekedésére.
- Globalizáció
Ma és jövőben még inkább, pillanatok alatt hozzáférhetünk a világ bármely táján keletkező coachinggal kapcsolatos információkhoz és megfelelő nyelvtudással és vonzó szolgáltatási csomaggal, coacholhatunk bárhol. Ezt a folyamatot támogatja a technikai lehetőségek fejlődése. (Pl. web-alapú szolgáltatás, Skype, közösségi media, stb.) Tehát kinyílik a coaching-piac és a potenciális ügyfelek köre jelentősen nő. Jelentkezhetnek kliensek, akár Ausztráliából is. Indulnak olyan tréningek, képzések (pl. webinárok) ahol a résztvevők soha nem találkoznak személyesen egymással. Röviden: „potenciális ügyfél az egész világ”.
- A coaching ismertségének, népszerűségének növekedése
A coaching egyre kevésbé számít egzotikumnak: míg korábban, ha egy vezető coachot alkalmazott, akkor sokan azt gondolták, valami gond van vele. Ma pedig már szinte dicsekszenek az emberek azzal, hogy coachuk van. A népszerűség növekedéséhez hozzájárulhat, hogy egyre több idegtudományi kutatás támasztja alá a coaching- folyamat eredményes működését. Az is növelheti a keresletet, hogy manapság gyakrabban jelennek meg coachingról szóló híradások, sokasodnak a rendezvények és a coachinggal elért eredményekről szóló „sikertörténetek”.
- A karrierváltások számának szaporodása,
Felmérések szerint a dolgozók 60%-a nem szereti a munkáját, és az életünk során átlagosan legalább 5-ször változtatunk a karrier-utunkon. Az egy életen át tartó tanulás eszméje egyre inkább terjed. Sokan fognak építeni 2., vagy 3. karriert (valami teljesen mást csinálnak, mint korábban)
- Alternatív életstratégiák növekvő szerepe
Egyre többen érzik azt, hogy szakítani szeretnének a napi rutinnal és kiszállnak a „mókuskerékből”. Bevett gyakorlattá válik a karrier-megszakítás és sokan élnek majd a sabbatical különböző formáival. Ezek megelőzhetik a kiégést, segíthetik a megújulást, a feltöltődést.
- Növekvő pályázati lehetőségek
Serkentheti a coaching-mentoring iránti keresletet, hogy megjelennek a támogatási lehetőségek a vállalkozások fejlesztéshez kapcsolódó EU-s pályázatok kiírásaiban.
- Életfordulókhoz kötődő támogatás,
Míg korábban csak egy-két alkalommal voltak jelentős fordulatok az emberek életében, most ezek száma jelentősen megnőtt. A coachnak szerepe lehet pl. az átmenetek támogatásában, a gyerekekkel, szülőkkel, családdal összefüggő kérdésekben, a kapcsolati problémák megoldásában, a nyugdíjba vonulók speciális gondjainak kezelésében.
- Az alkalmazkodás, rugalmasság
A gyorsan változó feltételekhez (pl. multi, külföld, alkalmazott, vállalkozó, rugalmas munkavégzés, technikai-technológiai változások, multikulturalitás, stb.) való alkalmazkodás a sikeres karrierépítés egyik legfontosabb kulcstényezője. Megnő a különböző alkalmazkodási-kezelési technikák (pl. stresszkezelés) elsajátításának igénye.
- A munkaidő-szabadidő, a munkahely-otthon határainak elmosódása
A technika fejlődése lehetővé tette, hogy bárhonnan, bármikor dolgozzunk. (Vannak olyan cégek, ahol ez elvárás.) Egy coach segíthet a határok kialakításában, a függőség tudatosításában és csökkentésében.
10. A kkv-k működésével összefüggő témák előtérbe kerülése
A Magyarországon működő többszázezer egyéni, kis-, és közepes vállalkozás található. Többségükben még nem ismerték fel a coachingban rejlő lehetőségeket. Pedig például a delegálásban, a csapatépítésben, a konfliktuskezelésben, a jobb kommunikációban, stb. sokat segíthetne nekik egy-egy coach. Ugyancsak jelentős támogatást biztosíthatna a coaching a generációváltásban és a női vállalkozók speciális kérdéseiben. Várhatóan a következő években fordulat áll be és nő az ezen a területen tevékenykedő coachok száma.
11. A teljesebb élet, a boldogság iránti vágy előtérbe kerülése
A „boldogságkeresés” napjaink egyik legdivatosabb területe lett: sokakban erősödik a tudatosság, az értékvezéreltség, a test–agy–szív-lélek kapcsolatának, kölcsönhatásának felismerése, az élet értelmének keresése.
(A várt eredményeket az önsegítő, gyors boldogulást, sikert ígérő könyvek nem feltétlenül biztosítják.)
12. Fokozódó verseny hatása vállalkozásokra
A területen a változások folyamatosak. Néhány ezek közül: a rövidtávú sikerességi elvárások erősödése, a laposabb irányítási struktúra, a vezetési módszerek átalakulása, a tehetséggondozás, a vezetői kompetenciák változása, a rendszeres teljesítményértékelés elterjedése generálja a coaching beépülését a HR-stratégiába.
13. A vállalkozások egyre inkább felismerik a coaching hasznát
Tény, hogy a coachingra fordított összegek a megbízások többségében busásan megtérülnek – különösen, ha tréninggel ötvözik a coaching folyamatot (500-700%-os ROI). Az is kimutatható, hogy a coaching eredményeként javulnak a szoft tényezőkre (pl. munkatársak kapcsolata, elégedettség, team-munka, stb.) vonatkozó mutatók.
A felvázolt tendenciák azt mutatják, van és lesz igény a jó coachokra. A jövő szempontjából nagyon lényeges, hogy a coaching megőrizze szakmai hitelességét. Ennek egyik feltétele, hogy az ügyfelek (és a potenciális ügyfelek) szakmailag felkészült, színvonalas szolgáltatást nyújtó coachokkal találkozzanak.
Ha szeretnél naprakész lenni, hogy mi várható a coaching-piacon, tisztábban látni a piacot befolyásoló trendeket és üzletet csinálni a coachingból, akkor keresd fel honlapunkat és jelentkezz tréningünkre. Várunk, ha komolyan gondolod…
Csuport László tanácsadó, coach, https://inspiralocoaching.com/2016/05/15/trening-es-workshop-ajanlo/