logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.02.12 - 4 éve
KINCENTRIC

A válság egyik hatása: megállt a munkavállalói elkötelezettség csökkenése Magyarországon

Kiosztották a Kincentric Legjobb Munkahelyek díjat

A járvány és a gazdasági válság hatása a munkavállalói elkötelezettségben is éreztette hatását: felértékelődött a munkahelyi biztonság érzése. Globálisan megugrott az elkötelezettség aránya, itthon pedig megállt a négy éve tartó csökkenő tendencia. A Kincentric Legjobb Munkahelyek Program kutatása itthon 130 000 munkavállaló véleménye alapján készült.

A válság hatására nemzetközi szinten sohasem látott magasságba, 68%-ra emelkedett a munkavállalói elkötelezettség aránya 2020-ban a világon. A globális Kincentric Legjobb Munkahelyek Program hároméves ciklusokban vizsgálja a trendeket, ez alapján összesen 15,7 millió munkavállaló élményét dolgozta fel. Az erősödő trend vélhetően a koronavírus okozta válságra adott kezdeti válasz, a cégeknél tapasztalt összefogás eredménye. Európában már óvatosabban nyilatkoztak a munkavállalók: itt három éve 60%-on stagnál az elkötelezettség.

Az elkötelezettség mérése sokkal több, mint egyszerű elégedettségmérés. Azt vizsgálja, hogy mennyire akarnak és képesek a vállalat munkatársai ténylegesen hozzájárulni az üzleti eredmények javításához. A Kincentric Legjobb Munkahelyek Program Magyarországon 20 éve nyújt adat alapon tükröt azoknak a vállalatoknak, akik tudatosan építik munkavállalóik elkötelezettségét az üzleti sikeresség érdekében.

A Legjobb Munkahelyek itthon szárnyalnak  

Magyarországon megszakadt a 4 éve csökkenő munkavállalói elkötelezettség, és hasonlóan 2019-hez, 60%-on stagnált 2020-ban is. A szakadék azonban egyre nagyobb az átlagos és a legjobbak között, hiszen a Legjobb Munkahelyek továbbra is jelentősen magasabb, 82%-os elkötelezettséget mutatnak.

„Ez azt jelenti, hogy a Legjobb Munkahelyeknél a felső vezetés emberséges és törődő a kollégákkal, a tehetségek kiemelt szerepet kapnak, és rendelkezésre állnak azok az eszközök és technológiák, amelyek biztos alapot teremtenek a kimagasló teljesítményhez. A cégeknél az erősen elkötelezett munkatársak jelentik a húzóerőt, hiszen teljes erőbedobással és lelkesen, csapatként dolgoznak a közös célért, amitől a vállalat üzleti teljesítménye is kimutathatóan nő. A Kincentric Legjobb Munkahelyeknél 86%-kal magasabb a forgalomnövekedés az átlagos vállalatokhoz képest” – mondta Köcse Bálint, a Kincentric magyarországi vezetője.

A Kincentric Legjobb Munkahely elismerést főleg olyan vállalatok kapták, akik már nem először értek el átlag feletti teljesítményt. Az EcoFamily például hatodszor lett Kincentric Legjobb Munkahely, a Szerencsejáték Zrt., a Numil Hungary Tápszerkereskedelmi Kft. és a Cisco Systems Magyarország Kft. pedig negyedszerre. Ez is mutatja, hogy ezek a vállalatok a válság alatt is tudatosan, a stratégiájuk részeként kezelték a dolgozói elkötelezettséget.

 

Kincentric Legjobb Munkahely 50–250 fő közötti kategóriában:

Cisco Systems Magyarország Kft.

HRP Europe Kft.

Liferay Hungary Kft.

NUMIL Hungary Tápszerkereskedelmi Kft.

WHC

 

A 250 és 1 000 fő közötti cégek legjobbja:

EcoFamily

 

Az 1 000 főnél többet foglalkoztató cég kategóriában:

Szerencsejáték Zrt.

 

Nemzetközi mérések magyarországi díjazottja:

profession.hu Kft.

A sikeres vezető támogató és rugalmas

A koronavírus okozta válság időszakában felerősödik a felső vezetők szerepe, hiszen tőlük megerősítést, gyors és jó döntéseket, illetve hitelesen kommunikált, pozitív vállalati jövőképet várnak a munkavállalók. Ebben az időszakban és azt követően is azok a vezetők lehetnek sikeresek, akik rugalmasan tudják a változást kezelni, biztonságot nyújtanak a csapataik számára, és megtalálják a módját az emberi kapcsolódásnak.

A legfontosabb vezetői készségek tehát az aktív figyelem, a folyamatos párbeszéd, az empátia és a visszajelzés. „A kutatás arra is rámutat, hogy a vezetők fejlesztése vált a vállalatok első számú prioritásává a járvány utáni világban. Inspirálás, elkötelezés, felhatalmazás, és stresszkezelés azok a vezetői készségek, amelyek előtérbe kerülnek az „új világban”. Ugyanakkor a vállalatok mindössze 40%-a nyilatkozott úgy, hogy erre a vezetői készen állnak – monda Köcse Bálint, a Kincentric magyarországi vezetője.

Válság hatására rövid távon erősödik a munkavállalók elkötelezettsége

Az elmúlt 20 év elkötelezettség trendjét és a makrogazdasági mutatókat vizsgálva a Kincentric szakértőinek várakozása szerint amíg a recesszió tart, addig a munkahely biztonsága is kiemelkedően fontos marad. Majd a gazdaság növekedése várhatóan gyengülő elkötelezettséget hoz.

Iparági trendek

 

Termelés iparág

A munkavállalók elkötelezettsége (54%) a termelési szektorban elmarad a magyarországi átlagtól. A felső vezetők megítélése az egyik olyan minta, ami az alacsonyabb elkötelezettség mögött meghúzódik. A munkavállalók kevésbé látják nyíltnak a felső vezetők kommunikációját, és a vezetés által felvázolt jövőképet sem találják olyan lelkesítőnek. A kollégák véleménye szerint új ötleteik felkarolásában sem találnak igazán partnerre a termelési szektorban dolgozók. A másik meghatározó jelenség a tehetségek vonzásának és megtartásának a képessége, ami elmarad a magyar átlaghoz képest.

Autóipar

Az autóiparban dolgozók elkötelezettsége (51%) elmarad a magyarországi átlagtól. A munkavállalók mindössze 45%-a érzi úgy, hogy a vállalatuk teljesíti az alkalmazottaknak tett ígéretet. A kollégák közel fele a jó hírnév meglétét is inkább kritikusan éli meg, ahogy a büszkeségérzés is hasonló arányban van jelen az autóiparban működő vállalatoknál.

Ebben a szektorban a fizikai munkakörnyezettel való elégedettség is elmarad a magyar átlagtól.

Kiskereskedelem

A kiskereskedelemben dolgozók elkötelezettsége (67%) meghaladja a magyar átlagot. A felső vezetők megítélése, az általuk mutatott lelkesítő jövőkép és a hosszú távú szemlélet hozzájárulnak ehhez a pozitív eredményhez. Az adatokra támaszkodó döntések is jellemzőbbek a kiskereskedelemben, mint az átlagos magyar munkahelyeken. A munkavállalók úgy értékelik, hogy a teljesítményük hatással van a javadalmazásukra.

Pénzügyi szektor

A pénzügyi szektorban 4 százalékponttal marad el a munkavállalók elkötelezettsége (56%) a magyar átlagtól. A szektorban dolgozók kevésbé érzik azt, hogy az új ötleteket támogatja a környezet, vagy kipróbálhatnak új utakat még akkor is, ha az hibához vezet. A változó ügyféligényekre sem reagál olyan érzékenyen az iparág.

A munkavállalók ugyanakkor elégedettebbek a napi feladatokkal, és a munkamennyiséget is kezelhetőnek érzik, aminek a szükséges erőforrás rendelkezésre állása az előfeltétele.

Vendéglátóipar

A munkavállalók jelentősen előtétezettebbek (69%) a vendéglátóiparban, mint egy átlagos magyar munkahelyen. Az itt dolgozók elégedettebbek a döntéshozatal sebességével és minőségével is. Hatékonyabb munkafolyamatokról számolnak be, a jól teljesítők számára pedig adott az előmenetel lehetősége. A változó ügyféligényekre gyorsabban reagálnak a vezetők, és kevésbé tartanak az új ötletek kipróbálásától.

IT szektor

Az IT szektorban dolgozók elkötelezettebbek (64%) a magyar átlagnál. A sokszínűségre, véleménykülönbségre jobban építenek a szektor szereplői. Vonzóbbnak látják munkahelyüket a tehetségek számára. A munka és magánélet összeegyeztetésével, a stressz mértékével elégedettebbek az itt dolgozók.

 

Fotók: Kovács Attila

 

Címkék:
KINCENTRIC

Kultúra és elkötelezettség. Az elkötelezettségre úgy tekintünk, mint üzleti eszközre – legyen a szervezetnek 50 vagy akár 250 000 munkavállalója. A magas teljesítőképességű kultúrák elkötelezett dolgozókból és olyan meghatározó pillanatokból származnak, amelyek a leginkább inspirálják, vezetik és elősegítik a munkavállalók fejlődését. Mi támogatást nyújtunk ezeknek a meghatározó pillanatoknak a kialakításában úgy, hogy a szervezet a legjobb embereit sikeresen meg tudja tartani és közben kivételes eredményeket érjen el.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
A jövő munkahelye

Miltől lesz élmény egy cégnél dolgozni? Melyek a meghatározó pillanatok? Hogyan mérhetjük és segíthetjük az elkötelezettséget? Miért fontos foglalkozni a vezetők elkötelezettségével? Ezekről, a Kincentric friss trendjeiről szól blogunk.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás siker önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu