logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2013.04.23 - 12 éve
advocatus

Hogyan gazdálkodjunk okosan a munkaidővel?

A munkaidő rugalmas és költségkímélő beosztása és felhasználása elengedhetetlen a vállalkozások sikeréhez. Nem mindegy, hogy hogyan szabályozzuk, egy rossz struktúrával ugyanis sok szükségtelen kiadás jelentkezhet, legyen az akár

Advocatus a Munka TörvénykönyveA munkaidő rugalmas és költségkímélő beosztása és felhasználása elengedhetetlen a vállalkozások sikeréhez. Nem mindegy, hogy hogyan szabályozzuk, egy rossz struktúrával ugyanis sok szükségtelen kiadás jelentkezhet, legyen az akár feleslegesen kifizetett pótlék, vagy esetleg munkaügyi bírság. Az alábbiakban röviden áttekintenénk a lehetőségeket és azok helyes alkalmazási körét.

 

 

Kötetlen munkarend

Bár sok esetben jolly jokerként jelenik meg a munkaszerződésekben, hiszen a kötetlen munkarendben foglalkoztatottak esetében nincs munkaidő-nyilvántartási kötelezettség és nem fizetendő túlórapótlék, alkalmazása megfelelő körültekintést és megfontolást igényel.

A munkarendet és a munkaidő-beosztást alapvetően a munkáltató jogosult megállapítani. Ezt a jogot azonban, saját döntése alapján, átengedheti a munkavállalónak, ilyenkor beszélünk kötetlen munkarendről. A kötetlen munkarend azonban nem azonos azzal, hogy ezt a felek a munkaszerződésben feltüntetik. Kötetlen munkarendről ugyanis akkor beszélhetünk csak, ha a munkáltató heti átlagban legalább a napi munkaidő fele beosztásának jogát – a munkakör sajátos jellegére, a munkavégzés önálló megszervezésére tekintettel – a munkavállaló számára írásban átengedi. Vagyis, a munkaszerződés erre vonatkozó rendelkezése mellett a munkarend meghatározásának ténylegessége is szükséges. Olyan munkavállaló esetében, akitől elvárt, hogy 9-től 6-ig az irodában üljön, ez a feltétel – természetesen – nem teljesül. Esetükben tehát téves a munkaszerződés erre vonatkozó rendelkezése és a munkáltató hibázik, ha nem vezet munkaidő-nyilvántartást és nem fizet az esetlegesen teljesített túlmunkáért ellenértéket.

Munkaidőkeret

A munkáltató rugalmas(abb) munkaidő- és munkaerő-gazdálkodását segítheti a munkaidőkeret alkalmazása.

Ebben az esetben a munkavállaló által teljesítendő munkaidő – legfeljebb négy hónapos, illetve speciális esetekben ennél hosszabb időtartamban – keretjelleggel kerül meghatározásra. A munkáltató a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját írásban meghatározza és közzéteszi, ezt követően a munkaidővel kapcsolatos bizonyos kérdések (pl. heti rendes munkaidő, túlmunka) csak a munkaidőkeret átlagában vizsgálandók. Vagyis a felek a munkaidőkeret végén számolnak el egymással a túlmunka tekintetében, hiszen túlmunkának elsősorban az számít, amit a munkavállaló a munkaidőkeretben irányadó rendes munkaidőn felül végzett.

Ez nagyfokú rugalmasságot biztosít a munkaidő felhasználása tekintetében, hiszen a munkáltató – az üzleti tevékenység periodikus változásaira reagálva – eltérően oszthatja be a munkavállaló munkaidejét a munkaidőkeret egyes fázisaiban. A munkaintenzívebb időszakokban hosszabb napi munkaidőt és kevesebb pihenőnapot tervezve, kevésbé munkaintenzív időszakokban pedig több szabadidőt biztosítva alakíthatja a munkaidő-beosztást.

Az Advocatus blogon további bejegyzéseket olvashat a  munkajog és a Munka Törvénykönyve témakörében.

Címkék:
advocatus

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Advocatus - A DLA Piper jogi blogja

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu