SMART célok
A célkitűzésnek nagyon sokféle módja van, mi a SMART célokat szeretjük. Hogy miért?
Mi a Borealisnál szervezetfejlesztő tanácsadóként gondos figyelmet fordítunk a stratégiai tervezésre, a célokra. Egyénileg és a szervezetek életében is egyaránt fontos, hogy tudjuk merre tartunk és hogyan jutunk el oda. Új év és új kezdetek esetén igazán aktuális kérdés.
“Ha nem tudod, hogy melyik kikötőbe tartasz, akkor nem lesz kedvező a szeled” Seneca
A célkitűzésnek nagyon sokféle módja van, mi a SMART célokat szeretjük. Hogy miért?
A SMART célkitűzés segítségével kézzelfogható és mérhető célokat formálhatunk. A módszer segítségével definiálhatjuk, hogy kinek, mit, mikor és miért kell tennie ahhoz, hogy elérjük a kiszemelt célt.
Ez a módszer abban segít minket, hogy a célunk reális és megvalósítható legyen.
SMART elemei
- Specific – konkrét
- Measurable – mérhető
- Achievable – megvalósítható
- Relevant – releváns
- Time-based – időhöz kötött
S – SPECIFIC/konkrét
Egy cél minél konkrétabb, annál hatékonyabb. Fontos, hogy minél részletesebben megfogalmazzuk mit szeretnénk elérni.
Az alábbi kérdés segít:
- Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük?
M – MEASURABLE/mérhető
Ahhoz, hogy biztosan tudjuk elértük a célunkat mérhetővé kell tennünk. Ennek a legegyszerűbb módszere, ha valamilyen számot társítunk a cél mellé.
Az alábbi kérdőszavak segítenek:
- Mennyivel (növekedjen)…Mekkora (bevétel)…Hány (platformon)…?
A – ACHIEVABLE/megvalósítható
Fontos szempont, hogy megvalósítható legyen. A legjobb, ha megtaláljuk az arany középutat, a reális célt. Ezt általában valahol 1-2 lépéssel a komfortzónánk határán túl érdemes keresni.
Az alábbi kérdés segít:
- Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (kompetencia, anyagi, idő…)?
Önreflexió: Segítségül össze is gyűjthetjük az erőforrásainkat, amelyek már a rendelkezésünkre állnak, és azokat is, amelyekre szükségünk lesz a cél eléréséhez!
R – RELEVANT/releváns
Olyan cél legyen, amiben hiszünk és érdekel, illetve segíti elérni a fő üzleti célunkat. Erre kershetünk magunknak válaszokat.
T – TIME-BASED/időhöz kötött
A célnak szüksége van egy dátumra, határidőre. Gondoljuk át, hogy mikorra akarjuk elérni? A dátum ne adjon okot a halogatásra, de a túlzott sürgetésre sem, ami stresszhez vezethet.
Ezzel össze is állt az okos, azaz SMART célunk. Tartsatok velünk, mert jövünk még további hasznos tartalmakkal többek között a célok megvalósításáról.