Milyen alapon bízzak benne? 2/2 rész
(gondolatok John Blakey budapesti workshopja kapcsán)
2/2 rész
Aki most kezdi el olvasni ezt a jegyzetemet, javaslom, hogy ugorjon az első részre és csak utána kezdje ezt!
John Blaeky bemutatta nekünk az új gazdaság, üzlet modelljét, am
(gondolatok John Blakey budapesti workshopja kapcsán) 2/2 rész
Aki most kezdi el olvasni ezt a jegyzetemet, javaslom, hogy ugorjon az első részre és csak utána kezdje ezt!
John Blaeky bemutatta nekünk az új gazdaság, üzlet modelljét, amely már nem a 19. században felállított modell intellektuális képességek (intellectual ability) és hatalom, tekintély (authority) eredeti két pillérére épül. Az új modellnek három pillére van szerinte: képesség (ability), becsületesség (integrity), jóakarat (benevolance). Blakey szerint ez a három pillér együttesen a bizalmat jelenti a modellben. Persze ne feledkezzünk meg megemlíteni ismételten, hogy az új modellben az üzleti eredményt is három tényező változásában mérjük: profit – ember – bolygó. Azokban a vezetőkben, akik az új modellnek megfelelően vezetnek, John szerint meg lehet bízni.
Na de mi is valójában az, ami a bizalmat eredményezi? Kinek, kiben kell bíznia? Ahogy említettem, az én véleményem az volt, hogy az egyirányú bizalom nem eredményez jó működést sem az üzletben, sem a magánéletben. Viszont a bizalom megteremtéséért személyes felelősséget kell vállalni. Magától nem fog kialakulni. John szerint a gazdaság új modelljének három pillére egyenként három-három összetevőből áll, amelyek együttesen eredményezik a bizalmat. És ami nagyon fontos, talán az egyik leglényegesebb állítás volt: a bizalom ezeknek az összetevőknek nem az összege, hanem a szorzata! Vagyis bármelyik a 9 tényezőből nullára csökken, maga a bizalom is el fog tűnni! Kemény állítás, ha belegondolunk!
Mi is ez a 9 tényező, ami John Blakey szerint a bizalmat élvező vezetők ismérve is? Amikor azt kérdezzük, hogy megbízhatunk-e valakiben, akkor tulajdonképpen több kérdést teszünk fel, hiszen arra kérdezünk, mit, mikor, hol és milyen kontextusban csinál az illető, a bizalmunk szempontjából. Magyarázat nélkül sorolom ezért a 9 tulajdonságot és azt kérem, figyelje meg a kedves olvasó a saját reakcióit, azokat az érzelmeket, gondolatokat, amelyek a felsorolás olvasásakor jelentkeznek:
Képesség – szakmai és emberi alkalmasság (Ability)
Teljesítés - kötelezettségeink, vállalásaink teljesítése (Delivery) Coaching szemlélet - mások coaching stílusú segítése (Coach) Következetesség - megfelelni ígéreteinknek, vállalásainknak (Be Consistent)
Becsületesség – külső és belső összehangoltság, erkölcsi tartás, tisztesség, morál (Integrity)
Őszinteség – mások felé és önmagunk felé (Be honest) Nyitottság – nemcsak gondolatok, de érzelmek megosztása is (Be open) Alázatosság, szerénység – mások érdekeinek figyelembe vétele (Be humble)
Jóakarat – mások számára jót kívánni (Benevolance)
Evangelizmus – A jó, a pozitív hirdetése hittel, szenvedéllyel (Evangelize) Bátorság – a saját érdekeit is háttérbe tolni egy ügyért, másokért (Be brave) Kedvesség, – empátia, önzetlen jóság az emberek felé (Be kind)
Nos, milyen érzések, gondolatok bukkantak elő a felsorolás olvasásakor? Volt-e zavarodottság, értetlenség? Felmerült-e az a gondolat, hogy ezek a tulajdonságok mit keresnek a gazdaság, üzlet modelljében?
A workshopon elhangzott egy kérdés: „Üzleti, vállalati a kontextusban nem gyerekes dolog-e például vezetői kedvességről beszélni?” Hiszen van már egy fogalom, a tisztelet, minek egy újabbat bevezetni?” Valóban, multinacionális, globális üzleti környezetben furcsának tűnnek ezek a fogalmak. Nekem a kérdés kapcsán a gyerekességről az jutott eszembe, hogy a gyerekek sokkal nyitottabbak, becsületesebbek és őszintébben kedvesek, mint a felnőttek. Addig, amíg ez utóbbiak el nem rontják őket. Tehát a „gyerekes” jelző nálam máris pozitívvá alakult. A tisztelet teljesen más dolog. Míg a kedvesség mások felé nem feltételezi a másik személy valamilyen előző tevékenységét, viselkedését, addig a tisztelet bizonyos mértékben igen. Általában valamiért tisztelünk valakit, míg kedvesnek lenni valakihez ismeretlenül is lehet.
John olyan ügyesen építette fel a workshopot, hogy annak második részében szinte automatikusan megjelentek bennünk előre olyan gondolatok, amelyek éppen soron következtek a prezentációban. Nálam ilyen volt például az, amikor arra gondoltam, hogy mennyire befolyásolja ezeknek a vezetői tulajdonságoknak a meglétét a vezető értékrendje? Szinte ugyanekkor John egy idézetet mutatott Glen Daly-től: „Értékek azok a kisszámú alapvető és tartós elvek, amelyek viselkedésünk minden aspektusát vezérlik.” Értelmezhetjük ezt úgy, hogy értékeink meghatározzák vezetői tulajdonságainkat, különös tekintettel a fenti felsorolásra? Szerintem igen! Lehet, hogy a fenti tulajdonságok szerinti vezetői működés nem komfortos, de az is biztos, hogy nem jelent gyengeséget. Pedig ma még sokan úgy gondolják.
Összefoglalva, számomra egyértelművé vált a workshop után, hogy nem vagyunk reménytelen utópisták, akik John Blakey-vel együtt úgy gondoljuk, hogy ezek a tulajdonságok értékeket tükröznek és a gazdaság, üzlet új modelljének stabilitását a három pillérből felépülő bizalom adja. Amennyiben három gondolatban kellene összegeznem a workshop tanulságait, én ezeket említeném:
- Bizalom = [Intellektuális képességek] x [Becsületesség] x [Jóakarat], ha a szorzat bármely tényezője nulla, akkor a szorzat, azaz a bizalom is nullává válik.
- A becsületesség, jóakarat és a többi fogalom szervezeti, vállalati szintre is értelmezhető és értelmezendő.
- A bizalom a vezetőtől kell, hogy kiinduljon.
Természetesen, ahány résztvevő volt jelen, annyi különböző, szubjektív összegzés létezik. Az biztos, hogy mindenki gazdagabb lett valamivel és rengeteg további megfontolásra, megbeszélésre érdemes gondolatot vitt haza John Blakey-től. Köszönet a CHN szervezésének, hogy ismét elhozta őt Magyarországra és tanulhattunk tőle, tanulhattunk magunkról vele!
Dr. Gogolák Zoltán coach, szervezetfejlesztési tanácsadó www.gogolak.hu
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit. Rajtuk keresztül megismerjük a változatosságában és mélységében folyamatosan bővülő és megújuló coaching világ legújabb trendjeit. Havi rendszerességgel egy új téma és új előadó mutatkozik be.
A workshopok angol nyelven szinkrontolmácsolással folynak.
A programok szervezőjeként és ICF akkreditát coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN.
Coaching ügyfeleimnél ezt a tudást alkalmazom, vezetőképzéseimen ezt a tudást adom át.