Versenyelőnyt a sokszínűségből?
Azt tapasztaltam, hogy sok vállalkozásnál cél, hogy a munkatársak képességei, gondolkodásmódja, tudása minél egybehangzóbb legyen és egy irányba mutasson. Sokan vallják, akkor könnyű a munkatársakkal dolgozni, ha nincsenek különbs
Azt tapasztaltam, hogy sok vállalkozásnál cél, hogy a munkatársak képességei, gondolkodásmódja, tudása minél egybehangzóbb legyen és egy irányba mutasson. Sokan vallják, akkor könnyű a munkatársakkal dolgozni, ha nincsenek különbségek.
Üzleti lehetőségek szempontjából viszont a sokszínűség hiánya inkább hátrány. A diverzitás akkor válik igazi előnnyé, ha tudjuk, hogyan használjuk (ki)!
A CHN 2018. januári nemzetközi workshopján Rina Goldenberg Lynch egyszerűen, példákon és kiscsoportos gyakorlatokon keresztül azt mutatta meg, hogyan használjuk fel a diverzitást, mint üzleti lehetőséget, milyen előnyöket jelenthet a sokszínűség, a befogadás, az elfogadás.
Mit is jelent a sokszínűség? Kognitív sokszínűség: az a különbség, ahogyan gondolkodunk, megoldásokat keresünk, érvelünk, a világot értelmezzük. Mindez a tanulásból, az élettapasztalatból és identitásunkból (nemi, faji hovatartozásunk, korunk, fizikai képességeink, szexuális irányultságunk, stb.) áll. Befogadás, elfogadás: olyan kultúra, ami lehetővé teszi az együttműködést és a párbeszédet.
Amennyiben egy vállalkozás vezetői, munkatársai körében nem tükröződik a piac, vagy a tehetségek sokszínűsége, úgy az nem fogja megérteni azokat. Vagyis a tehetségekkel, vásárlókkal kevésbé képes kommunikálni, így nagyszerű munkatársakat, piacot veszít. Az IBM felismerte ezt és 4 kérdést tett fel különböző csoportokhoz (nők, férfiak, színes bőrűek, eltérő szexuális érdeklődésűek, stb.) tartozó vezetőinek, munkatársainak:
- Mi szükséges az általad reprezentált csoportnak, hogy értékesnek és elfogadottnak érezze magát itt?
- Mit tehet a cég, a csoportoddal együttműködve, hogy az általad reprezentált csoport maximalizálja a termelékenységét?
- Hogyan befolyásolhatja a cég az általad reprezentált csoport vásárlási döntésit, hogy számukra preferált szolgáltatóvá váljon?
- Milyen külső szervezettel kell nekünk együttműködni jobban megértsük az általad reprezentált csoport igényeit?
A válaszok nemcsak az IBM, de egy kisvállalkozás számára is segítséget jelentenek, hogy a sokszínűséget növelve versenyelőnyre tegyen szert. A sokszínűség megjelenik a hivatali öltözetben, a munkavégzés módjának és helyének változatosságában, a nyitott ajtók elvében és minden szinten működő mentorálásban, a teljesítményértékelés prioritásaiban. Az IBM pl. ma már ugyanúgy gondol a sokszínűségre, mint az innovativitásra.
A workshopon a sajátélményű gyakorlatokból tanulhattuk a legtöbbet. Érdemes a saját szervezetben is, a munkatársakkal együtt megvizsgálni: Milyen okokból lehet szükség a diverzitásra a piac, a vásárlók, az ötletek, elképzelések és a tehetségek terén! Egy ilyen beszélgetés garantáltan új nézőpontokat hoz be. Ezeket beépítve a stratégiába, a sokszínűséggel és elfogadással, befogadással, mint stratégiai elemekkel növelhetjük a szervezet hatékonyságát céljai elérésében.
Legyen az tudományos kutatóintézet, vagy egy tömegcikk gyártó, a sokszínűség növelésével a munkatársak és a világ igényeinek jobb megértésén keresztül előnyhöz jut.
Az információk megértéséhez, feldolgozásához csapatokra van szükség, a vezetők egymagukban képtelenek megküzdeni az információ áradattal. A sokszínűség a csapatok hatékonyságát növeli. Hogyan használhatjuk ki ezt saját szervezetünkben, vállalkozásunkban? A fenti kérdések mellett válaszoljuk meg a következőket is!
- Miben azonosak a munkatársaink és miben különböznek?
- Milyen diverzitás hiányzik, milyen diverzitásra van szükségünk?
- Milyen kihívást jelent, ha ezt szeretnénk behozni?
- Hogyan felelhetünk meg ennek a kihívásnak?
- Hogyan tudjuk maximalizálni a sokszínűség értékét?
- Hogyan tudjuk megtartani ezt a sokszínűséget?
Egy ilyen beszélgetés a saját csapattal önmagában is változást hoz. Rina azonban rámutatott arra, hogy az öntudatlan elfogultságaink, hiedelmeink veszélyeztetik a sokszínűség beépülését a szervezeti kultúrába. Ezért fontos, hogy fejlesszük a csapatokon belül az empátiát, kérdőjelezzük meg a feltételezéséket és értékeljük az egyéni sokszínűséget! Szerinte az elfogadás, befogadás növekedésével automatikusan növekszik a sokszínűség.
Az életképesebb szervezet, vállalkozás stratégiájának része a sokszínűség és annak megtartása. Vajon a saját szervezetünk mennyire sokszínű?
Dr. Gogolák Zoltán coach, szervezetfejlesztő
A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 szeptembere óta zajló rendezvénysorozat, amelynek célja, Magyarországra hozni a nemzetközi coaching szakma és a vezetőfejlesztés elismert – nemzetközi viszonylatban is a legkimagaslóbb tudású – szakértőit.
A programok szervezőjeként és ICF MCC akkreditált coachként fontos számomra a folyamatos tanulás. Nemzetközi tudás hazai terepen megengedhető áron. Erre vállalkoztam. Ez a CHN. Ábri Judit