Mindent megtettél önmagadért, karrieredért? - 1. rész
Neked kell eldöntened, hogy miként akarsz boldogulni. Amennyiben jobb állásra, magasabb jövedelemre, feljebb lépési lehetőségre, felelősségteljesebb munkára, döntéshozatali lehetőségekre, érdemi beleszólásra vágysz, akkor szüksé
Miközben bizonyos szakmákban havonta kell új ismeretet szerezni ahhoz, hogy a munkaköri feladatait elláthassa valaki, rengetegen töltenek be pozíciót úgy, hogy diploma megszerzése óta gyakorlatilag nem fejlesztették magukat. Közben meg (még nagyobb) karrierről álmodoznak...
Nem is tudom igazán, hogy röhejes vagy szomorú-e például, hogy a képzésekért is felelős HR területén is sokan végeznek így „szakértői” munkát. Persze lehet arra hivatkozni, hogy ha a munkáltatónak nincs recesszióban erre pénze, akkor a munkavállaló nem tud képzéseken részt venni.
Az erre hivatkozóknak ajánlom figyelmébe: nem a formális képzés az egyetlen fejlesztési módszer.
Pénz nélkül is el lehet mélyülni a szakirodalomban, egyre több ingyenes rendezvény, workshop, konferencia akad, részt lehet venni kutatásokban, melynek eredményéből is sok információ és szakmai ismeret gyűjthető, s nem utolsó sorban ott lenne a szakmai kapcsolatépítési és tudásmegosztási lehetőség. Ez utóbbira a szakmai klubok vagy a LinkedIn szakmai csoportjai a legjobb példa. S mindez csak néhány kiemelés a sok közül.
Persze ezek bármelyikének alkalmazása, használata energiát, szakmai elkötelezettséget igényel, de legfőképp az önfejlesztés igényét…
Az elmúlt években több száz vezetőt hívtam tudása megosztása érdekében konferenciáimra, rendezvényeimre, képzéseimre azért, hogy megmutassa saját gyakorlatát, tapasztalatát valamely konkrét témában. Sok volt köztük a szakmában jól ismert név, illetve volt több olyan is, aki épp az előadását követően vált ismerté. Ez kitűnő példa arra, hogy milyen jól el lehet adni valamit, ha arra felkészül az illető.
Sajnos sokak akkor sem tudják eladni magukat a szakmájukban, a főnökeik, a munkavállalóik számára, ha valóban jók. A legtöbbünknek azonban ez értelemszerűen nincs a génjeiben, ezt is meg kell, meg lehet tanulni. Épp ennek okán fogalmaztam úgy a HR-es márkaépítés képzés beharangozójában, hogy „Amennyiben szeretnéd, hogy magad miatt is ismerjenek, s ne pedig a céged miatt”. Ugyanis a legtöbben a cégük nevével tudják csak azonosíttatni magukat a piacon, hiszen kevesek neve vált „márkanévvé” a saját szakmájában.
Elenyésző számban tapasztalok tudatos, hosszú távú személyes márkaépítést. Ennek alapja szerintem az önismeret, a kellő szakmai felkészültségre alapozott kőkemény munka, valamint a tudatosság.
Szakmai felkészültség nélkül ideig-óráig fel lehet építeni valamit, de aztán nagyot lehet bukni. (Sajnos sokan már itt elvéreznének.) Az önismeret azért kiemelten fontos, mert ha valaki nincs tisztában önmagával, erősségeivel-gyengeségeivel, lehetőségeivel, nem tud reális célokat kitűzni maga elé, akkor könnyen illúziókat kergethet, s ennek kudarc lesz a vége. A tudatosság pedig azért kiemelten fontos, mert lehet ugyan karriert csinálni véletlenszerűen is, azonban a tudatos karrierépítés, a személyes márka kialakítása gyorsabb és tartósabb eredményre vezethet.
Persze ehhez a kommunikációban erősnek kellene lenni. Hiszen ha nem tudsz jól kommunikálni, vajon miként tudod például vezetőként vagy HR-esként a szervezeten belül a menedzsment és a munkavállalók között információkat megfelelően továbbítani, szándékokat, véleményeket kifejezésre juttatni, illetve hogyan tudod akár a saját elért eredményeidet, értékeidet megfelelően érvényesíteni?
E téren mindenképp van még mit fejlődni. Akárcsak a nyitottság, az önismeret/énkép, a szakmai ismeretek avagy a látókör szélesítése terén. Meggyőződésem szerint folyamatosan fejlődnünk kell.
Tudomásul kell venni, hogy a személyes márkaépítés nem más, mint egy folyamatos önmarketing. Ha nem tetszik a fogalom, akkor ne nevezd így. Attól még az…
Nem vagyunk azonban egyformák, más és más a személyiségünk. Szerencsére. Nem akar mindenki márkává válni, nem akar mindenki kitűnni, nem akar mindenki előrébb jutni, nem akar mindenki újabb és újabb kihívásokat jelentő feladatokat, nagyobb karriert befutni. Sokan megelégszenek kisebb eredményekkel, azzal, hogy békén hagyják, nem terhelik túl őket, nincs konfrontáció, kevesebb a stresszt jelentő feladat. Nincs ezzel semmi gond.
Amennyiben azonban ambíciókat dédelgetsz, jelentős hozzáadott értéket szeretnél jelenteni munkáltatód számára; ha nem végrehajtó, hanem meghatározó, akár stratégiai fontosságú szerep betöltésére törekszel; sőt akár országhatáron túli munkákban is gondolkozol, akkor ki kell valahogy tűnnöd a tömegből. Ez azonban munkával jár. Nem érhető el egyik pillanatról a másikra. Fáradtságos tevékenység. Tenni kell érte.
Neked kell eldöntened, hogy miként akarsz boldogulni. Képzésemen úgy fogalmazok, hogy amennyiben jobb állásra, magasabb jövedelemre, feljebb lépési lehetőségre, felelősségteljesebb munkára, döntéshozatali lehetőségekre, érdemi beleszólásra vágysz, akkor szükséged van saját márkára. Akarod ezt? Ha igen, akkor segíthetek.
A folytatásért a 2. részhez kattints ide!
.
DARA Péter http://devise.hu/dara-peter http://hu.linkedin.com/in/darapeter