logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.03.17 - 9 éve
ARTudásmenedzsment

Az e-learning kémiája

A tudósok és alkimisták évszázadokon keresztül próbálták megérteni a körülöttünk lévő világot teóriáik és kísérleteik segítségével. Köszönhetően ezeknek a nagyszerű elméknek – viszonylag fejlődő perspektívából

Chemistry-S-9

A tudósok és alkimisták évszázadokon keresztül próbálták megérteni a körülöttünk lévő világot teóriáik és kísérleteik segítségével. Köszönhetően ezeknek a nagyszerű elméknek – viszonylag fejlődő perspektívából látjuk a kémiai folyamatokat és a tudományos koncepciókat, amik formálják a világunkat. Valójában Az ő kíváncsiságuknak és intelligenciájuknak köszönhetjük a modern kori fejlődést is. Vajon mi a helyzet az e-learning kialakulásával?

Az e-learning története régebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. 1728-ban egy atnár, név szerint Caleb Phillips  egy távolsági gyorsíró kurzust hirdetett a Boston Gazette című újságban. Phillips minden héten küldött egy levelet a tanítványainak az éppen aktuális feladatlappal, amiből önállóan tudtak tanulni. Több mint egy évszázaddal később Sir Isaac Pitman mutatott be egy hasonló gyorsíró kurzust azzal a kiegészítéssel, hogy az ő tanítványai visszaküldhették neki a kész munkájukat javításra. Ezek a korai távoktatók vezették be a rendszert, amiből kifejlődött és érlelődött az e-learning.

 

A kémiai reakciók

Körülményektől függően, mikor egy elem kölcsönhatásba lép egy másikkal, visszahatnak egymásra. Hőt bocsátanak ki, színt változtatnak, átalakulnak, összeolvadnak vagy éppen gáz képződik. Akár még fel is robbanahatnak Más anyagok viszont semlegesek, ezért nem lépnek kölcsönhatásba a többi elemmel.

Ez egyaránt igaz, mikor a periódusos rendszer elemeiről beszélünk, és az e-learning template-ekről vagy kurzusról.  A te felelősséged, hogy kísérletezz annak érdekében, hogy meglásd, mi mivel passzolna jól össze. Egyértelmű, hogy néhány szín vagy betűtípus nem illik komoly témákhoz. Különböző írásstílusok jobban árnyalhatják az adott szöveget, amivel dolgozol és amit majd prezentálnod kell. Győződj meg róla, hogy azt a reakciót kapod a munkádra, amit el szeretnél érni!

 

Katalizátorok

Habár néhány kémiai anyag nem változik a reakció során, mégis részt vesz a reakció kialakulásának folyamatában. Például a katalizáló átalakító az autódban plantinumot használ, hogy átalakítsa a mérgező szén-monoxidot, amit a benzin termel, kevésbé káros szén-dioxiddá. A reakció olyan valami, ami megtörténhet plantinum nélkül is, de nem lenne lehetséges abban az időkeretben, amire szükségünk van, hiszen nem lenne elég energia a reakció lejátszódásához. De a plantinum jelenléte csökkenti a szükséges energia mértékét, ami a szén-dioxiddá váláshoz kell.

Hasonló az e-learningben is, mikor a tanároknak megfelelő időkeretbe kell tudniuk foglalni egy tananyagot. Hiszünk benne, hogy kellő erőfeszítéssel és elegendő idő rászánásával szinte bármit meg lehet tanulni. A probléma az, hogy nem áll mindig a rendelkezésünkre a világ minden ideje.

Vajon melyek azok a katalizátorok, amikkel fel lehet gyorsítani egy e-learning folyamatot? A szó- vagy verstanulásra például kiváló módszer, ha a megtanulni kívánt szavak kezdőbetűivel kezdődő vicces szavakat találunk ki, és azt egy mondatba foglaljuk. Segíteni lehet a tanulókat abban is, hogy gyorsabban teremthessenek kapcsolatokat. Használj e-learning játékokat és quiz-eket, mert ezek kiváló módszerek arra, hogy emlékezetes tapasztalatot szerezzenek, ami növeli az információk megőrzésének esélyét!

 

Nukleáris bomlás

A radioaktív anyagok folyamatos bomlásban vannak és mikroszkopikus anyagok válnak le róluk. Ez rendkívül magas energia közvetítés következtében történik meg és éppen ezért igen veszélyes lehet az emberre, vagy más élőlényekre, mert mélyen a szövetek közé hatolva megzavarják a standard kémiai folyamatokat a sejtekben. Mivel ezek az anyagok folyamatosan részecskéket bocsátanak ki magukból, így a radioaktivitásuk is csökken. A tudósok ezt a folyamatot, míg egy anyag tömege a felére bomlik, felezési időnek hívják. De nem csak a radioaktív izotópok bomlanak ilyen módon. A tudásnak is van felezési ideje. Az a sebesség, amivel az emberek új tudományos felfedezéseket tesznek, amelyekkel megcáfolják a régieket, miközben azok elhalványulnak, esetleg torzulnak is, úgy becsülték, hogy átlagosan 45 év. Azaz, 2061-ben a jelenlegi tudomány fele elavult lesz, vagy megcáfolják.

Fontos, hogy tudd, mennyi lehet vajon a tudás felezési ideje a szakterületeden, az e-learningben. Ha végigmész egy régebbi kurzusodon, amiben esetleg a narrátor hosszasan ecseteli, hogy mennyire fontos megfelelően rendszerezned a Rolodexed, akkor talán ideje fontolóra venni, hogy frissítsd a munkáidat, amiket még valahol a korai 90-es években csináltál, mielőtt atomjaikra bomlanak.

Te hogyan és mivel kísérletezel az e-learning tudományában?  Írd meg az egyenleteidet és teóriáidat nekünk kommentben!

Címkék:
e-learning motiváció online tanulás tipp
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu