publikálva: 2012.09.26 - 12 éve
Hogyan készítsünk jó e-learning tananyagot? – Tippjeink
Bizonyára minden tananyagfejlesztő sokat gondolkodott azon, hogy mi tesz „jóvá” egy elektoronikus oktatóanyagot. Természetesen ezek tananyagonként, tanulónként és szervezetenként változhatnak azonban megpróbálunk néhány általáno
Bizonyára minden tananyagfejlesztő sokat gondolkodott azon, hogy mi tesz „jóvá” egy elektoronikus oktatóanyagot. Természetesen ezek tananyagonként, tanulónként és szervezetenként változhatnak azonban megpróbálunk néhány általános tippet adni.
- Először is tisztázzuk, hogy ki mit ért jó tananyag alatt! A mi értelmezésünkben annyit tesz, hogy a tanuló könnyen tudjon azonosulni a tananyaggal, foglalja le, mindezt úgy, hogy a benne lévő információt megjegyezhesse és emlékezzen rá.Ragadjuk meg a tanuló figyelmét! Ennek elérése érdekében tájékoztassuk a tanulókat, hogy miről fog szólni a tananyagunk. Mutassunk ízelítőt a tananyag érdekes részeiből, készítsünk előteszteket, írjunk le olyan információkat, amiket érdekesnek vagy megdöbbentőnek tarthatnak.
- Késztessük gondolkodásra! Ne készítsünk olyan monoton tananyagot, ahol csak a tovább-tovább gombot kell nyomkodnia a tanulóknak. Tegyük színesebbé interaktív megoldásokkal, melyeknek nincsen jó vagy rossz válasza, csak késztessék cselekvésre a tanulókat. Ez lehet akár egy kifejtős kérdés ( Mi a véleménye az adott témakörben egy kérdésről), vagy kattintson egy képre, húzzon egy grafikát egyik helyről másik helyre...
- Legyünk tömörek! A monitoron történő olvasás megterhelőbb az emberi szemnek, mint a papíralapú. Ezért tördeljük a szövegünket úgy, hogy könnyen feldolgozható legyen. Lehetőleg egy-két bekezdésnél ne legyenek hosszabbak a szöveges anyagaink az oldalon. Javasoljuk, hogy használjunk olyan képeket, amikre rákattintva új-és új információ jelenik meg.
- Kérdezzünk vissza! A fontos témákra kérdezzünk vissza a tananyagban. Ha esetleg kizökkent a tanuló az előző oldalakon a tanulásból, akkor ezzel a figyelmét a fontos témára fókuszálhatjuk. Ha nem sikerül válaszolnia, magyarázzuk miért meg melyik a helyes válasz!
- Meséljünk történet! Lehetőség szerint építsük tananyagunkat egy kerettörténetbe így sokkal közvetlenebb lesz a tananyag, jobban bele tudják magukat élni a tanulók.
- Összegzés Az egyes modulok végén soroljuk fel vázlatpontokban, hogy miről volt szó, és ajánljunk hozzájuk irodalmat, linkeket azoknak, akiket bővebben érdekel a téma.
Ezek a rövid és praktikus tippek szinte bármelyik tananyag esetében felhasználhatók. Ha ezeket betartjuk, könnyedén készíthetünk a tanulóknak tetsző tananyagot.