Élelmiszerbiztonság a koronavírus idején
Élelmiszerbiztonság a koronavírus idején: a külsős tanácsadók szerepének fontossága
Az élelmiszerbiztonság szerepe az élelmiszervállalkozók életében a koronavírus előtt is rendkívüli fontossággal bírt, de a koronavírus megjelenésével ez csak fokozódott. A vírus számos élelmiszeripari szereplőt kihívások elé állított, kiemelten a vendéglátás és közétkeztetés ágazatát. A koronavírus megjelenésével számos kérdés merült fel a munkavállalók és munkaadók fejében is.
Személy szerint, mint egy élelmiszeripari cégnél több éve dolgozó személy, valamint az élelmiszeripari vállalkozók részére segítséget nyújtó HACCP szakértő, mindkét oldal nehézségeivel és kihívásaival azonosulni tudok. A bizonytalanság miatt szinte csak napokkal előre lehet tervezni sok esetben, de ebben az állapotban sem szabad megfeledkezni az élelmiszerbiztonságról és élelmiszerhigiéniáról.
A dolgozók valamint az élelmiszer védelme
Egy élelmiszeripari vállalkozónak a mindennapjai során is számos élelmiszerbiztonsági- és minőségi szabálynak meg kell felelnie, de a koronavírus miatt további kiegészítő tevékenységeket kell beiktatni a napi működésébe. Ezen kiegészítő tevékenységek közé tartozik a maszkviselés, speciális vírusölő fertőtlenítőszerek használata a napi takarítás során, a dolgozók soron kívüli higiéniai oktatása.
Meglévő ügyfeleim mind a tavaszi, mind az őszi időszakban rendszeresen felkerestek, hogy az éppen érvényben lévő rendeletekben hogyan tudnak megfelelni. Több esetben ki kellett egészíteni a meglévő HACCP dokumentációt, például a lázmérés dokumentálásával, a koronavírus járvány idején alkalmazandó utasításokkal.
A legtöbb élelmiszer előállító és forgalmazó partneremnél rendkívüli higiéniai oktatást tartottam, illetve tartok most is, a folyamatosan változó vírushelyzet illetve jogszabályi előírások miatt.
HACCP rendszer, mint alappillér
A HACCP dokumentáció meglétét eddig is rendelet írta elő az élelmiszeripari vállalkozások esetében, azonban sokan csak egyszer elkészítendő, szükséges papírmunkának tekintették.
A jól kidolgozott HACCP rendszer a megfelelő működés elérésének alappillére, azonban hosszú távon ez nem elegendő. A rendszert megfelelően tudni kell működtetni, beleértve a változások nyomon követését, jelen helyzetben a koronavírusra vonatkozóan.
Eltökélt szándékom, hogy az ügyfeleimmel hosszú távú partneri kapcsolatot építsek ki, ne csak egy egyszeri, ablakon kihajított időnek és pénznek tekintsék a szolgáltatást (HACCP készítést és tanácsadást), és mindkét fél részére egy igazi win-win „terméket” alkossunk.
Egy jól felépített minőségbiztosítási rendszerrel a váratlan eseményekre is gyorsan és hatékonyan tud reagálni az élelmiszeripari vállalkozó, minimalizálva a veszteségeit.
Fogyasztói bizalom a vendéglátókkal szemben
Fontos hangsúlyozni, hogy tudományosan eddig nem bizonyított, hogy az új típusú koronavírus az ismert fertőzési módokon túl (cseppfertőzés) más módon – pl. szennyezett élelmiszer fogyasztása révén – terjedne. Ezt erősítette meg a WHO, az EFSA és az Európai Járványügyi Központ is. A koronavírus járvány megelőzése érdekében fokozott figyelmet kell fordítani a napi, higiéniai szabályok szigorú betartására, folyamatosan követni és alkalmazni kell a humán járványvédelmi intézkedéseket. Vendéglátóhelyek esetében az eddig is ismert élelmiszerbiztonsági szabályok betartására fokozott figyelmet kell fordítani, melyben a megfelelő HACCP szakember csak a segítségükre lehet.
A fogyasztók mindig is kiélezettek voltak – teljesen jogosan – a kézhez kapott étel-ital minőségét illetve a forgalmazás körülményeit illetően. A vírushelyzetben ez hatványozottan igaz, nem mindegy, hogy az étel átvétele során (legyen az a helyszínen vagy kiszállítást követően) milyen körülményekkel találkozik, hogy történik a pénzkezelés, a termék védelmére milyen óvintézkedést tesz a vendéglátó.
A fogyasztói bizalom növelésének érdekében számos intézkedést hozhat a vendéglátó, pl. kártyás fizetés bevezetése, kézfertőtlenítő automaták felszerelése, dolgozói védőöltözet biztosítása. Ügyfeleim a legtöbb esetben tanácstalanok, hogy mivel tudnák a fogyasztói bizalmat növelni, természetesen ebben is rendelkezésükre állok.
HACCP vagy minőségbiztosítási tanácsadó szerepe
A koronavírus idején hatványozottan igaz, hogy a munkáltató és a munkavállaló is pontos információkkal rendelkezzen az élelmiszerbiztonsági előírásokra vonatkozóan. Legyen szó a konyhai/ üzemi terület higiéniájáról, a vendégtér kialakításáról, a dolgozók higiéniájáról és viselkedéséről vagy az új dolgozók belépéséről.
Ez igaz egy újonnan induló létesítményre valamint egy már működő egységre is. A HACCP tanácsadó a tervezés, engedélyezés illetve működtetés egész folyamatán végig kíséri és segíti az ügyfelét. Információkkal látja el az élelmiszer-előállítási és/vagy forgalmazási folyamatra vonatkozóan, legyen az törvényi szabályozás vagy gyakorlati praktika.
Több ügyfelem is megkeresett azzal kapcsolatban, hogy milyen védőeszközöket javasolt biztosítani a dolgozói részére. Emellett az alapvető kérdések egyike, hogy mi a teendő, amennyiben valamelyik alkalmazott koronavírusos lesz. Hogy történjen a fertőtlenítés, a munkabeosztás, kell-e mindenkit tesztelni.
Véleményem szerint a szaktudáson túl a szolgáltatás akkor válik teljessé, ha a szakember emberileg is megtalálja a közös hangot a megbízójával, rendelkezésre áll akár személyesen, akár telefonon, és a kicsinek tűnő, de nagyon is fontos kérdésekkel is megkereshető.