Pénzügyi coaching
Szerző: Bozóki Márta
A coaching különböző irányzatai terjedtek el a világban, melyeket már itthon is jól ismerünk, mint a business coaching, az executive coaching, a life coaching. Kevesebb szó esett még itt az Amerikában már jó
Szerző: Bozóki Márta
A coaching különböző irányzatai terjedtek el a világban, melyeket már itthon is jól ismerünk, mint a business coaching, az executive coaching, a life coaching. Kevesebb szó esett még itt az Amerikában már jól ismert és bejáratott pénzügyi coachingról, melynek rövid összefoglalására törekszem az alábbiakban:
A pénzügyi coaching a coaching egy feltörekvő formája, amely arra összpontosít, hogy segítsen az ügyfeleinek pénzügyi céljaik elérésében. Ellentétben a pénzügyi tanácsadókkal és az oktatókkal, a pénzügyi coachok nem nyújtanak pénzügyi tanácsadást az ügyfelek részére, és nem is arra összpontosítanak, hogy pénzügyi információkkal lássák el az ügyfelüket.
A pénzügyi coach nem kell, hogy szakértő legyen a személyes pénzügyek területén. A legalapvetőbb pénzügyi coaching egy kétszemélyes kapcsolat a coach és az ügyfél között, amelyben a coach bátorítja az ügyfelét pénzügyi céljainak elérésében és az ezzel kapcsolatos felelősség vállalásában. A célokat természetesen maga az ügyfél határozza meg.
A pénzügyi coach segíti ügyfeleit abban, hogy tisztázzák pénzügyi céljaikat, majd velük együtt dolgozik azon, hogy a célokat könnyen kezelhető, akció-orientált feladatokká dolgozzák át. Az ügyfelek ezt követően kötelezettséget vállalnak arra, hogy minden feladatot az adott időkereten belül befejeznek, a coach ezt ellenőrzi, ezáltal a folyamatos számonkérést is fenntartja, ami az ügyfél felelősségvállalását ösztönzi. Ha az ügyfél nem végzi el a feladatot a kijelölt időkereten belül, a coach azon dolgozik, hogy az ügyfél azonosítsa az ezzel kapcsolatos akadályokat, gátakat és új cselekvési tervet készítsen.
Pénzügyi coaching azon tényből indul ki, hogy bár sokan tűznek ki személyes pénzügyi célokat és törekvéseket, gyakran mégis küszködnek azok elérésével. Bárki, aki valaha tett újévi fogadalmakat és nem teljesítette azokat, tudja, milyen nehéz tartós magatartásváltozást elérni.
Felismerve a kihívással járó magatartásváltozás bejáratott irányait, beleértve a nagyon is emberi tendenciákat, mint a halogatás, a rövidtávú célok túlhangsúlyozása a hosszú távú jóléttel szemben, a pénzügyi edzők időről időre monitorozzák ügyfeleik folyamatait. Ez a felügyeleti funkció biztosítja, hogy az ügyfelek rendszeresen elszámoltathatók és azt feltételezi, hogy ezáltal nő az ügyfél önkontrollja és akaratereje.
Korábbi pszichológiai tanulmányok azt mutatják, hogy az egyének sokkal valószínűbben végigviszik feladataikat, amikor mások követik nyomon előrehaladásukat, mint amikor ezt megpróbálja maga, egyedül megtenni. A pénzügyi edzők bátorítást és támogatást is nyújtanak, ami szintén megkönnyíti a kitűzött cél elérését. Bár az első kutatások kapcsolatot mutatnak ki a pénzügyi coaching és az ügyfelek eredményeinek javítása között, sokkal szigorúbb elemzésre van szükség, mielőtt bármilyen ok-okozati kapcsolatot feltételeznénk.