Hogyan alakíts ki hatékony munkakörnyezetet?
Produktivitás és irodaberendezés… Gondolatok a munkaterünk jelentőségéről és néhány gyakorlati tipp, hogy környezeted a legjobbat hozza ki belőled!
Hogyan javíthat munkaterünk a hatékonyságon? Egyáltalán mit jelent pontosan hatékonynak lenni? A produktivitás jelentése egy személy vagy cég életében a termelékenységgel van összefüggésben: bizonyos időkeretben mennyi output-ot tudunk létrehozni, vagy éppen mennyi feladatot tudunk megoldani. Üzleti értelmezésben a produktivitás azt jelenti, hogy minél rövidebb idő alatt, minél több pénzt keresünk, a forrásaink leghatékonyabb felhasználása mellett. És ha a well-being tényezőt is mellé tesszük: akkor mindezt az egészségünk és kiegyensúlyozott életmódunk fenntartása mellett érjük el.
Nem a munkakörnyezeted a legfontosabb
A produktivitásunkra elsősorban a céljaink és a víziónk világos megfogalmazása van befolyással, nagyobb cég esetén az is, hogy a munkatársaink ezt mennyire érzik magukénak. A kiváló cégkultúra mellett pedig ott van az innovációra való képesség, a technológia alkalmazása, az ügyfél orientált szemléletmód is, csakhogy néhány szempontot említsünk. Miért és mennyire számít hát a munkakörnyezet? Lehet, hogy nem is olyan fontos?
De. Egészen szerteágazó hatással bír
Szinte minden előbb említett területre hatással van a munkaterünk. Nem nehéz belátni, hogy ha állandó fájdalmat kell elviselnünk egy kényelmetlen szék miatt, vagy folyton megzavar valamilyen zaj, akkor legyen bármilyen innovatív a technológiánk, vagy jól szervezett a munkánk, hatékonyságunk meredeken csökken. A környezetünk tehát az origója minden produktív munkának. Ha éppen most alakítod ki irodád, vagy a home office-od, a következőket érdemes átgondolnod.
1. Legyen világosság
Az amerikai Future Workplace cég több mint 1600 irodai dolgozót interjúvolt meg, és meglepetésükre a természetes fényt a válaszadók 50%-a fontosabbnak tartotta még a cafatériánál is, 70% pedig meg volt győződve, hogy az jelentősen befolyásolja a munkahelyi teljesítményét.
Alen Hedge, a Cornell University professzora szintén megállapította, hogy a napfényes irodákban 63%-kal csökkent a dolgozók fejfájásának gyakorisága. „A természetes fény mennyiségének optimalizálása az irodákban jelentősen javítja a dolgozók egészségét és jólétét, ami a termelékenység növekedéséhez vezet." – nyilatkozta a professzor.
2. Komfortos hőmérséklet
Sok vitát szokott szülni irodán belül, de a kutatások szerint 22 – 24° C között van az ideális hőmérséklet, melyben a leghatékonyabban tudunk dolgozni. Lee Kuan Yew, Szingapúr külügyminisztere – aki szerint ez az érték pontosan 22 °C – egyszer odáig ment, hogy mikor arról kérdezték, mi az oka a trópusi ország gazdasági növekedésének, meglepő választ adott: a légkondicionáló!
Egy irodai dolgozó 9-10 órát is ül egy nap, ezért az irodai szék az egyik legkritikusabb irodabútor. A pár tízezres „ergonómikus”-nak címkézett székektől az elképesztő árcédulával ellátott Herman Miller székekig rengeteg lehetőséget kínál az online piactér. Mire érdemes odafigyelni hát a gyógytornászok szerint, hogy 2-3 óra ülő munka után ne kelljen a fájdalomcsillapítót elővenni?
- Legyen nyitható szinkronmechanikája: így a szék háttámlája olyan mikromozgásokat biztosít, melyek csökkentik a derékra nehezedő nyomást.
- Állítható funkciók statikus, merev szék helyett: mindannyian más méretekkel rendelkezünk, vagyis az irodai széknek ne csak a magassága legyen állítható, de a háttámlája, a karfái, deréktámasza, és még az ülőlapja is.
4. A mozgás szabadsága
Egyre inkább teret nyernek az állítható magasságú asztalok itthon is. Ha állítható asztalnál dolgozunk, a munka megszakítása nélkül tudjuk cserélgetni az ülő és álló testhelyzetet. Számos kutatást végeztek azzal kapcsolatban, milyen hatással van ez egészségünkre és hatékonyságunkra. Egy call centerben végzett, 6 hónapos vizsgálat során például összehasonlították az ülő - álló asztalnál dolgozók produktivitását azokéval, akik nem állítható asztalnál dolgoztak. Az eredmény elképesztő: ha meg volt a lehetősége a munkatársaknak állítható magasságú asztalnál dolgozni, összességében 53%-kal nőtt a hatékonyságuk.
5. A csend
Akár 66%-kal is rontja a produktivitást, ha beszélgetések zajának vagyunk kitéve. A munkatársak közötti kollaboráció és az információk gyors és könnyű áramlása is fontos, de ez nem mehet a nyugodt és elmélyült munka kárára. Akár open office-t tervezünk, akár az otthoni irodánkat alakítjuk, ezt is szem előtt kell tartanunk.
6. Szerezz be egy növényt!
Elterjedt az utóbbi években a biofilikus irodaberendezési design, így sok zöld felülettel és növénnyel rendezik be az irodákat. Ez egy kifejezetten produktivitást serkentő trend: érdekes, de akár 15%-kal is fokozza a hatékonyságot! Javítja a levegő minőségét, a koncentrációra és a jó közérzetre is hatással van.
Nem vagyunk egyformák, és nincs olyan office design, ami mindenkihez passzolna. A kutatások viszont azt bizonyítják, hogy van néhány szempont, melyet figyelembe véve egészséges, ergonomikus és produktivitást serkentő környezetet tudunk kialakítani.
A képek forrása: motimio.hu