Ma itthonról dolgoznék, mert...
Lehetek ma home office-ban? Kicsit másnapos vagyok. Vagy mondjam inkább, hogy jön a gázóraleolvasó? – avagy a home office legnagyobb szponzorai. Most légy okos, Főnök!
Egy partnerünk viccesnek szánt félmondata napok óta nem hagy nyugodni. Megint – mint már annyiszor - szembesültem vele: még mindig nem beszélünk egy nyelvet, a home office mindenkinek mást jelent. Egyszerűnek tűnik a téma, aztán mindig kiderül - a témát rengeteg félreértés övezi…
Az ominózus mondat úgy hangzott, hogy "a home office legnagyobb szponzorai a kéményseprők és a gázóra leolvasók". Merthogy rájuk hivatkozva lehet legkönnyebben home office naphoz jutni: ők munkaidőben jönnek, megadnak egy – munkavállalók számára kezelhetetlen – időkeretet: például délelőtt kilenc és délután egy óra között várható a leolvasás.
Na, most légy okos, munkavállaló!
Érdemes kivenni egy nap szabadságot ezért? Persze, hogy nem! Úgyis otthon kell lenned, tehát túl sok hasznosat intézni nem tudsz, elmegy egy szabadnap a huszonvalahányból, amit alapvetően otthon várakozással töltesz. És ez nemcsak neked nem jó: ha dolgozhatnál is ebben az időben, a főnököd biztos azt mondja, hogy inkább dolgozz, mint ne dolgozz.
A megoldás egyértelmű: home office.
A munkavállaló dolgozik otthonról, ahol vélhetően egyedül tartózkodik (hisz ezért maradt otthon), tehát zavartalanul végezheti feladatait, és mikor megérkeznek a szakemberek, öt percben „ügyintéz”. De tegyük a szívünkre a kezünket! Valóban mindenki, akit ismerünk rendesen dolgozna a maradék időben ugyanolyan hatékonysággal vagy jobban, mint az irodából?
Menjünk egy kicsit még tovább! Ami az egyiknek gázóraleolvasó, az a másiknak betegen otthon fekvő gyerek, a harmadiknak olyan élethelyzet, amikor bár a munkavégzésben nem korlátozott, ám nem szívesen menne emberek közé (banális, de életszerű eset lehet elrontott kozmetikai arckezelés).
Hogy mérlegeljük vezetőként, hogy milyen indok „jogos”?
Most légy okos, főnök!
Sok cég home office politikájáról elmondható: home office van, de használható home office szabályzat nincs. Mit jelent ez? Még ha van is home office lehetőség (például havi pár napban maximalizálva), sok cégnél ennek igénylése esetén a munkavállalónak indokolni kell az otthoni munkanapot, az igénylést a vezető egyenként hagyja jóvá az indoklás függvényében.
Ha nincs a home office szabályzatban egyértelmű iránymutatás, hogy a vezető mi alapján hagyja jóvá vagy utasítsa el az otthoni munkanap igénylését, komoly belső feszültséget okozhatnak a döntései.
Általában a „beteg a gyerek” indoklás szokott működni. De ha őszinték vagyunk, egy gyomorvírussal otthon maradt négyéves mellől nem lehet jobban dolgozni, mintha valaki mondjuk az előző esti mulatozás fáradalmait kívánja kipihenni egy home office napon. Akkor lehet az is elfogadható indok, hogy „kicsit másnapos vagyok”? Ha nem, akkor felvetődhet a kérdés, hogy mennyire diszkriminálja a home office ilyen elutasítása a nem gyerekes munkavállalókat például. Ha nem akarunk jogászkodni, akkor is nyilvánvaló: a probléma nehezen megfogalmazható, viszont egy potenciálisan kitörő vulkán dolgozik a felszín alatt… Kit engedjünk home office-ból dolgozni és milyen indok elfogadható?
Mit tehetünk?
Mert mi lenne igazából fontos? Józan paraszti ésszel azt mondhatnánk, hogy kizárólag az kellene, hogy számítson, hogy a munka el van végezve.
Őszintén! A jó indok önmagában jelenti a megfelelő otthoni teljesítményt? És a rossz indok automatikusan eredményezi, hogy nem lesz eredményes az otthoni munkanap? Van, aki bármi áron teljesít home office-ból, másnak meg egyáltalán nem való ez a lehetőség. A tapasztalatok szerint a hatékonyság és teljesítmény egyáltalán nincs összefüggésben az otthoni munkanap igénylésének indokával.
Tehát miért csodálkozunk, ha a vezetők gyakran nem támogatják a home office-t? Mármint azt a home office-t (ld. fent), amit ők annak hívnak.
Mert azt, amit mi annak hívunk, biztosan támogatnák.
Ha világos elvárások mentén, a teljesítményre fókuszálva alakítjuk ki az otthoni munkavégzéssel kapcsolatos szabályokat, a fenti - vezető és beosztott számára is - végtelen kellemetlen magyarázkodás-sorozat nem következik be, továbbá tökéletesen elkerülhetőek a belső feszültségek.
Mert a home office bevezetésétől a cég vezetése pozitív eredményeket vár akár költségcsökkentés akár dolgozói elégedettség kapcsán, nem pedig újabb feszültségeket. Ezért elengedhetetlen a home office profi bevezetése és működtetése.