Az Y generáció jellemzői a munkában
Már konferenciák témája az Y generáció. Meg is kell fejtenünk, mitől viselkednek másképpen, mint az idősebb generációk, ha integrálni szeretnénk őket szervezetünkbe.
Az 1980 és 1994 között született, fiatal, ún. „Youth”
Már konferenciák témája az Y generáció. Meg is kell fejtenünk, mitől viselkednek másképpen, mint az idősebb generációk, ha integrálni szeretnénk őket szervezetünkbe.
Az 1980 és 1994 között született, fiatal, ún. „Youth” generáció nemzedéke nagyon nyitott és fogékony az újdonságokra. Agilitás, célratörés és töretlen önbizalom jellemzi őket a munkahelyen is. Társadalmi kapcsolataikat párhuzamosan élik a valós illetve a virtuális világban egyaránt. Ők azok, akik már „netes személyiséggel” és újfajta kommunikációs stílussal rendelkeznek. Bátrak és kezdeményezőek, kevésbe kételkednek magukban, mint az X generáció tagjai. Ők már nem a hagyományos irodai munkakultúrát képviselik, hanem új világ építésére törekednek – még a munkahelyen belül is. Több nyelvet beszélnek, együtt nőttek fel a számítógépekkel is, azonban nagyon érzékenyek a kritikára és a merev látásmódra. Folyamatosan keresik, és mindig meg is lelik a jobbító, új lehetőségeket.
Érzékenyebb látásmód a közösség gondjaira Az ezredforduló generációja a szüleinél jóval érzékenyebben reagál a közösség gondjaira, hamarabb észleli a hibákat és ezekre bármi áron megoldást keres. Nincs ez másképpen a munkahelyeken sem.
Nemrégiben olvastam egy esettanulmányt a Harvard Business Review-ban, ami szintén arra jutott, hogy bizony az Y generáció tagjai másként dolgoznak elődeikhez képest – és ez sajnos sokszor konfliktusokhoz vezet. A tanulmány röviden arról szólt, hogy egy nagyvállalat ügyfélkezelési osztályán az újonnan bekerülő két fiatal kolléganő fenekestül fel akarta forgatni a cég addigi munkaszervezését. Ők persze, csak jobbítani szerettek volna, mert elavultnak éreztek egyes módszereket a cégnél, azonban nem kellett beleszólniuk más, náluk sokkal régebb óta ott dolgozó kolléga munkájának szervezési módszereibe, és ami felettébb érdekes, hogy egyből a vezetőhöz mentek megoldási javaslatukkal. Persze eszük ágában sem volt senkit sem megérteni: ők így működnek. Az Y generációs munkavállalókra jellemző ugyanis, hogy nem „esnek hasra” a rangidős kollégák előtt, mert nem a kort és a pozíciót, hanem csakis a szakmai hozzáértést tisztelik. A munka világában számukra teljességgel rendben van az, ami korábban elképzelhetetlen volt, hogy egy fiatal, pályakezdő kolléga akár már a belépést követő néhány hét után nekiálljon folyamatokat újraszervezni, dolgokat átcsoportosítani és mindezt úgy, hogy a régóta ott dolgozó, senior kollégák feje fölött átnyúljon. A cikkét egyértelműen rámutat, hogy a fiatal munkavállalók számára rendkívül fontos, hogy ők is pozícióba kerüljenek, még ha nem is rögtön vezetői szintre, de mindenképpen olyan szintre, ahol már a döntéshozóknak meg kell hallgatni őket.
Ha már a kolléga felvétele előtt meg akarja ismerni a fiatal pályázó személyiségét, használja az SHL Hungary Viselkedés a munkahelyen tesztcsomag személyiség-kérdőíveit, amelyeket megismerhet a Kiválasztás/Fejlesztés tesztek és kérdőívek segítségével című tanfolyamunkon 2016. február 22-23-24-én. A képzés leírása megtalálható a www.shl.hu honlapon.