logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.01.09 - 5 éve
Szűcs László

2019-es állásinterjú sikere a 2400 éves retorika technikáival

2019 decemberében egy kávézóban találkoztam az egyik nagyon kedves ismerősömmel, aki izgatottan újságolta, hogy a lánya, Zsófi, álmai állására bukkant nemrég. Zsófi egy angliai nemzetközi értékesítői és tréneri pozíciót pályázott meg egy jónevű műszaki cégnél, aki az egész világban ad el médiacégeknek műsorszóró rendszereket. Néhány állásinterjú kör már mögötte volt és a végére két jelölt maradt mindössze. Egy bökkenő volt, hogy a döntő körben egy tréninget kellett tartani a cég részére 30 percben és Zsófi még nem beszélt ennyi ember előtt sosem és főleg nem ekkora tét mellett. Ne felejtsük el, hogy Londonban volt az interjú, angol nyelven és egy angol versenytárs volt a másik jelölt. A helyzetet tovább fokozta, hogy mindössze egy hosszúhétvége volt hátra a nagy próbatételig.

Állásinterjú útravaló a retorika technikáival

Mivel nagyon fontos volt Zsófinak a munka elnyerése, én meg imádom a sokszínű prezentációs műfajokat és a terméktréning is egy ilyen, így azonnal jeleztem, hogy nagyon szívesen segítenék. 

A felkészülés legidőigényesebb része: a beszédírás

Az idő nagyon szűkös volt, így egy kérésem volt mindjárt az elején: a terméktréning beszéd szövegét le kell írni minél előbb. A beszédguru weboldalam is ezért jött létre, hogy egy stabil mankóként szolgáljon a beszéd tartalmi összeállításánál. Ha ez megvan, akkor nemcsak a tréning hat felkészültebbnek, hanem tudunk az egyes tréningeszközökre is külön-külön figyelni és ráadásul az előadói lámpaláz is nagyban csökken.

A figyelem megragadása és megtartása

Úgy kezdtük el felkészülni, mintha a prezentáció egy versenyen hangzana majd el. 30 percet nagyon nehéz feladat érdekesen átbeszélni, hiszen a figyelem fenntartási kutatásoknál kijövő Gibbs görbék szerint ez maximum 10 percig lehetséges még egy gyakorlott előadónál is. Efelett szükséges vizualizáció, így egy powerpointra is szükség volt, a jó hír, hogy ennek a készítése már folyamatban volt. A tréning magas színvonala miatt nem akartunk kockáztatni, így 15 percet szántunk magára a megírt prezentációra, a többit a kérdésekre hagytuk.

 

t-3 nap péntek

Ezen a napon a beszédírásé volt a főszerep a fenti retorikai szabályok mentén.

 

t-2 nap szombat

Megérkezett a leírt beszéd a leveleim közé. Zsófi a fotózás témát választotta, mivel ez valószjnűleg a közönségnek érdekes és végülis műszaki háttere van, mint a cégnek, akinek előad. Fő kihívásnak az erős zárást, kezdést és közönség bevonása rész hozzaadását láttam. Megbeszéltük az ötleteket és a bemutatkozás helyett egy érdekességgel kezdtük a prezentációt. Majd a tréning elején rögtön beterveztük, hogy a résztvevőket kérni fogjuk a telefonok előhúzására és a modellül szolgáló gumikacsa lefotózására.

t-1 nap vasárnap

A szöveg kész volt már, így az előadástechnikát kellett csiszolni és a lámpaláz kezelésére felkészülni. Részlet a vasárnap reggeli levelemből:

„Következő lépések:

  • gyorsan a néhány változtatást átvezetni a szövegben
  • ha a tanulás nehéz első körben, akkor felmondani telefon diktafon funkcióval és séta közben 3x meghallgatni, majd már úgy hallgatni, hogy mondod magad is párhuzamosan a szöveggel. Amit nehéz mondani, azt egyszerűsíteni kell
  • szöveg tanulása RAP és edzés oxigénhiányosan
  • végül a ppt-t ráértek befejezni utolsó lépésként
  • bezsebelni a gratulációt a tréning után :) „

Egy kis magyarázat a fentiekhez, a 15 perces beszédet, ha 7 perc alatt el tudja valaki „RAP-elni”, tehát gyorsítva elmondani, akkor tökéletesen tudja már. Ide kell eljutni. Az oxigénhiányos állapot pedig pont az a stressz, amit az ember a színpadon tapasztal. Ezt pl. futás után levegőért kapkodva és a beszédet mondva lehet szimulálni. Ez az a két módszer, ami garantálja a szöveg megtanulását és a lámpaláz kezelését.

T nap - SHOWTIME

Nagyon jól sikerült a tréning, Zsófi jól érezte magát és beleadott mindent. Utána még néhány napot vártunk az eredményre és aztán karácsony előtt néhány nappal kaptam a hívást, hogy megvan az állás.

 

Retorikával a sikerért

A retorika 2400 éves technikáit az élet nagyon sok területén lehet kamatoztatni. Legyen az egy beszéd a konferencián, egy pitch a befektetők előtt vagy éppen egy állásinterjú. Azt tanultam meg, hogy a jó felkészülés ha nem is garantálja, de lehetővé és valószínűvé teszi a sikert. Használd te is a retorikát és többezer éve működő szabályait a saját sikered érdekében. 

Azt gondolom, hogy az élet rengeteg területére igaz a mondás, hogy csak egy beszédnyire vagy...

Címkék:
állásinterjú tréning kommunikáció interjú retorika beszéd trénin
Szűcs László

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
beszedguru

A beszédguru blog célja, hogy az álláskeresőknek segítséget nyújtson a megfelelő önbizalom és kommunikáció témájában. Nagyon fontos, hogy el tudjuk adni magunkat.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu