2019-es állásinterjú sikere a 2400 éves retorika technikáival
2019 decemberében egy kávézóban találkoztam az egyik nagyon kedves ismerősömmel, aki izgatottan újságolta, hogy a lánya, Zsófi, álmai állására bukkant nemrég. Zsófi egy angliai nemzetközi értékesítői és tréneri pozíciót pályázott meg egy jónevű műszaki cégnél, aki az egész világban ad el médiacégeknek műsorszóró rendszereket. Néhány állásinterjú kör már mögötte volt és a végére két jelölt maradt mindössze. Egy bökkenő volt, hogy a döntő körben egy tréninget kellett tartani a cég részére 30 percben és Zsófi még nem beszélt ennyi ember előtt sosem és főleg nem ekkora tét mellett. Ne felejtsük el, hogy Londonban volt az interjú, angol nyelven és egy angol versenytárs volt a másik jelölt. A helyzetet tovább fokozta, hogy mindössze egy hosszúhétvége volt hátra a nagy próbatételig.
Állásinterjú útravaló a retorika technikáival
Mivel nagyon fontos volt Zsófinak a munka elnyerése, én meg imádom a sokszínű prezentációs műfajokat és a terméktréning is egy ilyen, így azonnal jeleztem, hogy nagyon szívesen segítenék.
A felkészülés legidőigényesebb része: a beszédírás
Az idő nagyon szűkös volt, így egy kérésem volt mindjárt az elején: a terméktréning beszéd szövegét le kell írni minél előbb. A beszédguru weboldalam is ezért jött létre, hogy egy stabil mankóként szolgáljon a beszéd tartalmi összeállításánál. Ha ez megvan, akkor nemcsak a tréning hat felkészültebbnek, hanem tudunk az egyes tréningeszközökre is külön-külön figyelni és ráadásul az előadói lámpaláz is nagyban csökken.
A figyelem megragadása és megtartása
Úgy kezdtük el felkészülni, mintha a prezentáció egy versenyen hangzana majd el. 30 percet nagyon nehéz feladat érdekesen átbeszélni, hiszen a figyelem fenntartási kutatásoknál kijövő Gibbs görbék szerint ez maximum 10 percig lehetséges még egy gyakorlott előadónál is. Efelett szükséges vizualizáció, így egy powerpointra is szükség volt, a jó hír, hogy ennek a készítése már folyamatban volt. A tréning magas színvonala miatt nem akartunk kockáztatni, így 15 percet szántunk magára a megírt prezentációra, a többit a kérdésekre hagytuk.
t-3 nap péntek
Ezen a napon a beszédírásé volt a főszerep a fenti retorikai szabályok mentén.
t-2 nap szombat
Megérkezett a leírt beszéd a leveleim közé. Zsófi a fotózás témát választotta, mivel ez valószjnűleg a közönségnek érdekes és végülis műszaki háttere van, mint a cégnek, akinek előad. Fő kihívásnak az erős zárást, kezdést és közönség bevonása rész hozzaadását láttam. Megbeszéltük az ötleteket és a bemutatkozás helyett egy érdekességgel kezdtük a prezentációt. Majd a tréning elején rögtön beterveztük, hogy a résztvevőket kérni fogjuk a telefonok előhúzására és a modellül szolgáló gumikacsa lefotózására.
t-1 nap vasárnap
A szöveg kész volt már, így az előadástechnikát kellett csiszolni és a lámpaláz kezelésére felkészülni. Részlet a vasárnap reggeli levelemből:
„Következő lépések:
- gyorsan a néhány változtatást átvezetni a szövegben
- ha a tanulás nehéz első körben, akkor felmondani telefon diktafon funkcióval és séta közben 3x meghallgatni, majd már úgy hallgatni, hogy mondod magad is párhuzamosan a szöveggel. Amit nehéz mondani, azt egyszerűsíteni kell
- szöveg tanulása RAP és edzés oxigénhiányosan
- végül a ppt-t ráértek befejezni utolsó lépésként
- bezsebelni a gratulációt a tréning után :) „
Egy kis magyarázat a fentiekhez, a 15 perces beszédet, ha 7 perc alatt el tudja valaki „RAP-elni”, tehát gyorsítva elmondani, akkor tökéletesen tudja már. Ide kell eljutni. Az oxigénhiányos állapot pedig pont az a stressz, amit az ember a színpadon tapasztal. Ezt pl. futás után levegőért kapkodva és a beszédet mondva lehet szimulálni. Ez az a két módszer, ami garantálja a szöveg megtanulását és a lámpaláz kezelését.
T nap - SHOWTIME
Nagyon jól sikerült a tréning, Zsófi jól érezte magát és beleadott mindent. Utána még néhány napot vártunk az eredményre és aztán karácsony előtt néhány nappal kaptam a hívást, hogy megvan az állás.
Retorikával a sikerért
A retorika 2400 éves technikáit az élet nagyon sok területén lehet kamatoztatni. Legyen az egy beszéd a konferencián, egy pitch a befektetők előtt vagy éppen egy állásinterjú. Azt tanultam meg, hogy a jó felkészülés ha nem is garantálja, de lehetővé és valószínűvé teszi a sikert. Használd te is a retorikát és többezer éve működő szabályait a saját sikered érdekében.
Azt gondolom, hogy az élet rengeteg területére igaz a mondás, hogy csak egy beszédnyire vagy...