Hogyan alkalmazd a Maslow-piramist az e-learningben?
Maslow hitt benne, hogy mindannyiunkat elsősorban belső tényezők motiválnak, nem pedig a visszaigazolásként kapott kézzel fogható vagy megfoghatatlan dolgok. Azt vizsgálta, hogy mi teszi ténylegesen elégedetté az embereket. Felfedezt
Maslow hitt benne, hogy mindannyiunkat elsősorban belső tényezők motiválnak, nem pedig a visszaigazolásként kapott kézzel fogható vagy megfoghatatlan dolgok. Azt vizsgálta, hogy mi teszi ténylegesen elégedetté az embereket. Felfedezte, hogy minden ember speciális szükségletekkel rendelkezik, nem csak azokkal, amikre korábban is gondoltak.
Tekintet nélkül a gazdasági helyzetre vagy a kulturális háttérre minden emberi lénynek először bizonyos alapszükségleteket kell kielégítenie, és csak utána tud a következő szintre lépni, ahol már nem csak a létfenntartáshoz kapcsolódó szükségletei vannak. Maslow szükségelmélete öt szintet különböztet meg, ezt nevezzük Maslow-piramisnak.
De mégis hogyan kapcsolódik a Maslow féle szükségelmélet az e-learninghez?
Ennek megértéséhez fontos tudnunk, hogy pontosan milyen szükségletekből áll Maslow piramisa. Egy szükséglet beteljesítésével a tanuló tovább tud menni a következő lépésre, így haladhat a célja felé.
Fiziológiai szükségletek
A Maslow piramis első szintje, amire a többi épül, a fiziológia szükségletek. Ezek alatt a legalapvetőbb dolgokat kell érteni, mint az evést, ivást, légvételt, amik nélkül lehetetlen élni. Ezek teljesülése után lehet csak a következő szintekről beszélni, de általában ezek adottak a tanulók saját környezetében, így az energiájukat a koncentrációra és céljaik elérésére tudják fókuszálni. Mindenkinek más-más szinten szükséges ezeket kielégítenie, ahhoz, hogy a figyelmüket meg tudjuk ragadni. Szintén fontos a mi szempontunkból, hogy elegendő szünetet iktassunk be, hogy rugalmas rendszerben végezhessék az online tanulmányaikat, ellenkező esetben a nagyon elfoglaltak előbb-utóbb elmaradoznak a tanulnivalókkal.
Biztonsági szükségletek
A személyes biztonságra vonatkozó szükségletek, például, van-e tető a fejünk fölött, kell-e aggódnunk a személyes biztonságunk miatt és hasonlók. Ezek kicsit másképp, de szintén szerepet játszanak az e-learning kurzusokban is. Fontos, hogy barátságossá tegyünk számukra a tanulási környezetet, a feladatoktól se ijedjenek meg és motiváltak is maradjanak. Kulcsszerepet játszhatnak a tananyag stressz oldó elemei, például egy nyugtató háttérzene, kellemes színek, ábrák, amiktől biztonságban érezhetik magukat a résztvevők. Másik módja a biztonsági szükségletekre való odafigyelésnek, ha egy támogató rendszert alkotunk meg, ahol a kérdéseiket azonnal feltehetik és amint lehet, választ is kapnak rájuk. Így érzik, hogy figyelnek rájuk és nyugodtan hibázhatnak, ami akár szintén tanulságos lehet a számukra.
Szociális szükségletek
A hagyományos e-learning környezetben nehéz a tanulók szociális igényeire odafigyelni. Ellenben, ha a társas tanulási cselekvéseket beépíted az e-learningedbe, teljesíted ezt az igényt, és még sokkal interaktívabbá és megnyerőbbé teheted a kurzusod.
Fejlessz csapatban végezhető projekteket, ahol a tanulóknak együtt kell dolgozniuk egy feladat teljesítéséhez, például kooperatívan kell elkészíteniük egy blogot vagy prezentációt. Bátorítsd őket, hogy vitassák meg a közösségi médiában vagy fórumokon a legfontosabb témáikat. Próbálj számukra lehetőséget teremteni a kommunikálásra egymással, hogy senki ne érezze kirekesztve magát.
A megbecsülés szükségelete
A tanulók magabiztosságát szükséges építeni és szinten tartani ahhoz, hogy egyáltalán bele merjék vetni magukat az újabb és újabb kihívásokba. Ehhez pedig az eredményeik megerősítése és a sikereikhez való pozitív visszacsatolás szükséges. Az egyik leghatékonyabb módja ennek az érzelmi intelligencia fejlesztése. Ez növeli a tudatosságot, és érzelmileg is ráhangolja őket a feladatra. Ez itt kulcsfontosságú. Engedd meg a tanulóknak, hogy kiválaszthassák, mikor, melyik feladatot szeretnék teljesíteni, és jutalmazd őket, ha sikeresen veszik az akadályokat.
Az önmegvalósítás szükséglete
Az önmegvalósítás a Maslow-i piramis csúcsa, és ebből kifolyólag nem könnyű elérni ezt a szintet. Valójában sok ember egész életében nem jár sikerrel ennek teljesítésében. A tanulókat úgy lehet segíteni ennek elérésében, hogy bátorítani kell őket reális célok kitűzésében és javasolt nyomon követni az egyéni fejlődésüket is. Ajánlj nekik a témához kapcsolódó tevékenységeket és perspektívákat, amelyek elgondolkodtathatják őket a jelenlegi és későbbi helyzetükön.
E-learning szakértőként a mi felelősségünk, hogy eszközöket és tudást adjunk a kezükbe, amivel fel tudják mérni a valós képességeiket és céljaikat, így rájönnek, hogy esetükben mi a siker kulcsa. Tartsd észben, hogy az önmegvalósítás folyamatos állapot. Mikor a tanulók elérik a céljaikat, elkerülhetetlenül törekedni fognak újabb kihívások keresésére. Ezért fontos, hogy valós sikereket érjenek el, mielőtt nekivágnának a következő tanulmányaiknak. Maslow szükségelmélete nagyon jól szemlélteti az ember életében szerepet játszó egyetemes igényeket. A tanulói szükségletek is szorosan kapcsolódnak hozzájuk.