logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.09.26 - 2 éve
[eureka] Consulting

Újgenerációs csapatépítés

Mik a piaci trendek és milyen igények mutatkoznak? Ahogy a vasárnapi ebédlőasztalnál is rendszeresen rácsodálkozunk a nemzedékek közötti különbségekre, amikor a nagymama rosszallóan nézi az unokája kezében állandóan pittyegő okostelefont, úgy a munkahelyen is más-más igényekkel és készségekkel lépnek színre a különböző generációk képviselői. Milyen igényekkel találkozunk, ha az úgynevezett újgenerációs csapatépítés van terítéken?

De mik is ezek a nemzedékek?

A jelenlegi munkaerő négy fő generációját különböztetjük meg: 

 

  • Baby boomerek (1946 és 1964 között születettek)
  • X generáció (1965 és 1980 között születettek)
  • Y generáció vagy másképpen Milleniálok (1981 és 1996 között születettek)
  • Z generáció (1996 után születettek)

 

Az új generációs csapatépítésben (is) a különbözőség fárasztó, a sokszínűség motiváló

 

A sikeres munkahely és a virágzó munkahelyi kultúra alapja az elkötelezett munkavállaló és a magas bizalmi szintű csapatok. Egy hatékony csapatban pedig jellemzően vegyesen képviselteti magát több generáció is. Minél sokszínűbbek vagyunk, annál inkább érdemes azonban tisztában is lennünk a különbözőségeinkkel. 

Nézzük hát meg, mik az egyes nemzedékek alapvető igényei a munkahelyen:

A baby boomereknek kiemelten fontos a stabilitást, ők rendkívül lojálisak, ha megkapják a megfelelő megbecsülést. Körükben a legkisebb a fluktuáció életkorukból és eltérő mentalitásukból adódóan.

Az X generáció tagjai rendkívül jól össze tudják hangolni a munkát a magánélettel, családdal. Ha ehhez megkapják a megfelelő támogatást is a munkáltatótól, valóban hűséges és hatékony munkatárs válik belőlük.

Az Y generáció képviselői számára a rugalmasság és szabadság biztosítása kulcskérdés. Hajlandóak folyamatosan tanulni és fontos számukra a teljesítmény is, ehhez azonban elvárják, hogy a munkáltató vegye figyelembe szabadságvágyukat.

A Z generáció dolgozói a legkritikusabbak. Ez egyrészt életkorukból adódik, hiszen még nagyon fiatalok, másrészt sokkal mobilabbak és könnyebben váltanak. Folyamatosan igényük van a visszacsatolásra, hogy rendszeresen kapjanak visszajelzést a munkájukról, és nem szeretik sokáig ugyanazt a munkát végezni, ezért szívesen tanulnak és képezik magukat. Ha a munkahely ebben partner, akkor könnyebb megtartani őket. 

Mindegyik generációnak megvannak tehát a maga értékei, elvárásai, kommunikációs stílusa és tanulási preferenciái, és ezek mind hatnak arra, hogyan reagálnak a különböző típusú csapatépítő tevékenységekre.

Miért új generációs csapatépítés? Mert más kell a Zének!

Az elmúlt években megjelentek a Zék, az új “aktív” generáció tagjai, és hamarosan ők lesznek a meghatározó változások képviselői a munkaerőpiacon. Ahogy pedig lassan ellepik a munka világát, úgy kerülnek fókuszba az ő igényeik és vágyaik - ugyanis őket megtartani a legnehezebb.

A Zék az új tudatos nemzedék, és ezt nem félnek képviselni. A munkahelyválasztás során a jutattásokat követően a virágzó szervezeti kultúra a legfontosabb szempont, és nem félnek kimondani: szeretnénk boldogak lenni, és kell egy kis szórakozás!

Ezért ha csapatépítés szervezünk, és ebbe Zéket is bevonunk, az alábbiakra érdemes odafigyelnünk.

1. El a kezekkel a szombatomtól!

De ha péntek estére szervezel, akkor is morogni fogok! 

A  munka-magánélet egyensúlya a legfontosabb a Zék számára, sokszor még a fizetéseket is megelőzi prioritásban. Számukra az empatikus és jó munkahely ismérve, ha tiszteletben tartják a munkaidejüket, és nem kényszerítik őket folyamatos készenlétre. Ne feledjük, ez a generáció akkor kezdett tömegesen a munkaerőpiacra lépni, amikor a COVID alatt felborult az életünk, és traumatikus erővel mosodtak össze az otthon-munkahely, valamint a szabadidő-munkaidő határai.

A csapatépítés azonban nem munka - mondhatnánk. Dehogynem! - mondják majd a Zék. És igazuk lesz. A munkahelyi közösségépítés érdekében tett lépések olyan tevékenységek, amik a szervezet érdekeit szolgálják. Ezért ha van rá lehetőségünk, ne szünnapra vagy munkaidőn kívülre szervezzük a közösségi programokat, hagyjuk meg a munkavállalók szabadságát. Ez az első szempont, amikor egy új generációs csapatépítő programot szervezünk.

2. Semmi sem kötelező!

Ha már szabadság: a kényszerű mosoly mindig vicsorgást szül. Hányan voltunk már abban a kényelmetlen helyzetben, amikor elvárták tőlünk, hogy érezzük jól magunkat? Jó volt, ugye?

A kötelezővé tett csapatépítő események kontraproduktívvá válnak a céljukkal. Csapatot építeni ugyanis nem lehet erővel, csak összefogással. Bár elsőre ijesztőnek tűnhet a javaslat, mégis érdemes megfontolni, hogy ezeket az eseményeket organikusan építsük fel, és szájhagyomány útján bővítsük. Ne tegyük őket kötelezővé: bár ez eleinte kevesebbeket fog vonzani, a jelenlévők azonban motiváltabbak lesznek, és ezzel pedig erősebb hatást lehet elérni náluk. A jó élmények pedig futótűzként terjednek a szervezeten belül, legközelebb pedig már mások is részt fognak venni.

Ha mégis kötelezővé tesszük a csapatépítőt, akkor válasszunk olyan programot, ami nem helyezi reflektorfénybe a résztvevőket, esetleg arra is lehetőséget biztosít, hogy a passzívabb kollégák háttérbe húzódjanak. Ezzel kivesszük a stresszt a rendszerből, a lelkes kollégák pedig majd maguk vonják be a programba a többieket.

 

 3. Legyen újszerű, de minimum korszerű!

Az Y generáció tagjai a digitális bevándorlók. Analóg világba születtek, és együtt nőttek fel a digitális érával. Velük szemben a Zék már digitális bennszülöttek, számítógép előtt szocializálódtak és okostelefont hajigáltak egymáshoz az iskolában. Sokkal tudatosabbak a saját igényeikkel kapcsolatban, mint mások.

Igénylik a friss és újszerű megközelítéseket: a modern technológiát, a humoros történeteket, a nem várt fordulatokat. Ez nem jelenti azt, hogy őket csak a legújabb VR-kütyükkel lehet lenyűgözni, sőt! A valódi érték számukra és ezzel együtt az új generációs csapatépítés kulcseleme: a kreatívitiás, a céltudatosság és a közösségteremtés. 

 

4. Ne csak az értelemre hassunk!

A digitális bennszülöttségnek van azonban egy hátulütője, melyet a saját bőrünkön is tapasztalunk. A felgyorsult digitális világnak “köszönhetően” az ingerküszöbünk az egekbe szökött, a figyelem pedig csak pár másodpercig tartható fenn könnyen.  Éppen ezért a hagyományos, sokszor kétdimenziós programok nem elég hatékonyak, a zsákban futás túl egyszerű, a kijutós szoba nem alakít ki valós kapcsolatokat, a gokart pedig hiába építi a versenyszellemet, valójában magányos program. 

A Zéknek van egy érdekes tulajdonságuk: nem szeretik, ha “csapatépítve” vannak - de szeretik a sokatmondó és szórakoztató programokat, és szeretnek játszani. Számukra a játék nem ciki - minden kütyüjük és a környezetük is tele van játékkal. Azt kell tehát elérnünk náluk, hogy szinte észre se vegyék, hogy csapatépítésen vesznek részt.

A Zék kevésbé szeretik, ha túl vannak mozgatva, viszont igénylik, hogy hasson rájuk a program - ezért ez jóval óvatosabb, de egyben bátrabb megközelítést igényel. Egyszerre kell tudnunk hatni több oldalról rájuk, ezért a célnak megfelelően dizájnolt csapatépítő programok képesek arra, hogy kielégítsék ezeket a komplex igényeket: egyszerre humorosak, érdekes narratívával vannak átszőve, változatos kooperációs elemeket tartalmaznak, és egy minimális versengéssel is meg vannak hintve. Világot kell teremteni köréjük, ennek köszönhetően lesznek a Zék egy immerzív élmény részesei.

 

Nyakunkon van hát az új generáció, és ez mindannyiunknak jó. Teret nyitnak az új megközelítéseknek, a frissességnek, a közösségi szemléletnek és a kreativitásnak. Cserébe ők ugyanezt várják a környezetüktől és az őket körülvevő jelenségektől is. Igénylik az impulzívat, az újszerűt, a korszerűt és az élményszerűt. Ki mondta, hogy a csapatépítés nem lehet ilyen?

Címkék:
csapatépítés csapatépítő z-generáció új generációs csapatépítés
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu