Egyre több vállalat ismeri fel a coaching stratégiai jelentőségét
Szerző: Cservenyák Tamás
A Google 2009-ben nekilátott, hogy adatbányászati eszközökkel feltárja, miképpen tud jobb vezetÅ‘ket nevelni. Elemezték a vezetÅ‘k teljesÃtményértékelését, visszajelzÅ‘ felméréseit és vezetÅ‘i dÃja
Szerző: Cservenyák Tamás
A Google 2009-ben nekilátott, hogy adatbányászati eszközökkel feltárja, miképpen tud jobb vezetÅ‘ket nevelni. Elemezték a vezetÅ‘k teljesÃtményértékelését, visszajelzÅ‘ felméréseit és vezetÅ‘i dÃjak jelöléseit. Ahogy Komócsin Laura korábbi cikkében beszámolt róla, 8 kÃvánatos vezetÅ‘i viselkedésforma párolódott le a kutatásból.  Prioritási sorrendet is állÃtottak az adatok alapján, és a lista elsÅ‘ helyére az került, hogy a vezetÅ‘ jó coach legyen.  Akit érdekelnek további részletek, Ãme egy New York Times cikk a témáról.
De nem csak a Google-nál jutottak erre a következtetésre. Hadd hozzak két közelmúltbeli példát a saját tapasztalataimból.
Egyik ügyfelem, egy fmcg cég hazai képviselete többek között úgy tudta a válság alatt két éven belül megduplázni az értékesÃtését egy érett, zsugorodó piaci szegmensben, hogy három belsÅ‘ coachot képeztek ki, akik főállásban támogatták az értékesÃtÅ‘ kollégákat az egyre magasabb teljesÃtmény elérésében. MegdöbbentÅ‘ tapasztalat volt látni, hogy az igazi sztár értékesÃtÅ‘k is akár két és félszeresére tudták növelni forgalmukat, és az elÅ‘zÅ‘ év rekordjait a kollégák jelentÅ‘s része túl tudta szárnyalni.
Egy másik, multinacionális szolgáltató ügyfél a közelmúltban döntött úgy globálisan, hogy a teljesÃtménykultúra (high performance culture) megvalósÃtásának egyik eleme egy új teljesÃtmény-menedzsment rendszer lesz, a másik pedig az, hogy a vezetÅ‘ket megtanÃtják a coaching alapjaira. Úgy fogalmaznak, hogy a coaching lesz az úh működés "szövete". A coaching itt sem arról szól, hogy a rosszul teljesÃtÅ‘ket kÃvánják vele megszerelni, hanem az egyértelműen "szelektált" és kiváló képességű társaságból (globálisan százezres nagyságrendű létszám) még többet hozzanak ki.
Az ICF egyébként 2005 óta az úgynevezett "Prism Award" cÃm odaÃtélésével értékeli azokat a vállalatokat, akik az üzleti kiválóság és eredményesség érdekében vezetési stratégiájuk részévé teszik a coachingot. Olyan vállalatok nyertek eddig, mint az IBM, a Deloitte, a NASA (!), a BBC, vagy a TINE Group, ami az érdekesség kedvéért egy 15 ezer tehenészetet tömörÃtÅ‘ norvég termelÅ‘szövetkezet.