Hogyan nézz utána a cégnek, ahová állásinterjúra mész?
Tegyük fel, hogy sikeres volt a CV-írás, megbeszéltük az állásinterjúra híváskor, hogy milyen céghez megyünk, milyen munkabér-nagyságrendben gondolkodunk, és egyezik minden. De mégsem tudunk eleget a cégről... és meg is történhet, hogy jól melléválasztunk, mert minden szépnek, jónak tűnik, de pár hónap múlva kiderül: mégsem olyan szép minden. Ezt úgy lehet minél hatékonyabban elkerülni, ha az állásinterjún utánajárunk mindennek, aminek lehet.
És még így is előfordulhat, hogy mellényúlunk, de talán kisebb rá az esély.
Hogyan nézz utána a cégnek, ahová állásinterjúra mész?
Kézenfekvő lehetőség a cég honlapjának megtekintése, de az csak az a nézet, amit a cég üzen magáról. Megtekintheted a termékeik leírását, a híreiket, a referenciáikat, ügyfeleiket esetleg. Sőt, a cégvezetők fényképe, rövid bemutatkozása is megjelenik néha, ezeket érdemes igazán átolvasni. Hátha még az a személy is bemutatkozott a honlapon, akihez épp állásinterjúra mész. Mindent, amit fontosnak találsz jegyzetelj ki, még útban az interjúra egyszer nézd át.
Hivatalos információk
Győződj meg róla, hogy a cég jogi környezete rendben van, ezt az http://www.e-cegjegyzek.hu/index.html oldalon teheted meg. Nézd meg az e-beszámolón, hogy áll a cég maga (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap ). Vicces látni az álláshirdetésben piacvezetőnek és sikeresnek beállított veszteséges cégeket, de jó tudni róluk az igazat is.
Közösségi oldalak
Ezek mellett természetesen a Facebook, Linkedin a legnagyobb információforrás, bár itt is óvatosan kell kezelni az infókat: egy dühös, kirúgott alkalmazott, egy szomorú leépített hamarabb fog véleményt írni, mint egy boldog, ott dolgozó. A cégek Facebook oldalára is rá lehet nézni: a stílus, a posztolt témák jellemzik a céget, illetve ha panszkodnak és panaszt kezel a cég, abból is sok következetetést levonhatsz.
Emellett van erre szakosodott oldal, a https://www.munkahelyek.hu/ Itt kaphatsz képet a cégről, bár nekem vannak fenntartásaim azzal kapcsolatban, mennyire lesz ez őszinte.
Ha mintákat keresel a cég bizonyos kérdésekhez való hozzáállására (környezetvédelem, túlórakezelés, szabadságolás, ügyfélkezelés stb.), akkor látni fogsz valamiféle egységet a véleményekben, és egy-egy kiugróan más vélemény inkább sértettséget és bosszút, dühöt fog mutatni, mintsem tárgyilagos információt ad.
Egyes szakmákhoz érdemes lehet külön is felkészülni.
Könyvelő, pénzügyes, kontroller álláshoz
A cég nyilvános pénzügyi adatai az interneten fellelhetők, pl. közzétett beszámolók kereshetők a http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap oldalon. Ez neked többet elárul, mint az átlagembernek. Vezetői szinten akár ötleteket is adhat, mit is kell a cég stratégiájában átlátni, kiemelni, megváltoztatni. Ezekkel egyelőre ne hozakodj elő az interjún, de ha kialakult egy képed a számok alapján és gyökeresen mást mondanak, az lehet jelzésértékű
Marketinges, PR-os
A cég honlapján túl érdemes napi online sajtóban, Facebook oldalon, Linkedin oldalon megkeresni a céget. Mit írt magáról, mennyire jól szerkesztett, jól szövegezett az oldal? Szakmai szemmel milyennek látod? Milyen egyéb anyagaik vannak, azok mennyire jók a te szakmai szempontjaid alapján? Milyen sajtóközlemények, cikkek jelentek meg a cégről? Ebből következtethetsz a sajtókapcsolataikra, ill. arra, hogy e téren szükségük lehet-e fejlesztésre. A szakmai véleményed alakítsd ki, és ha szóba kerül interjún, óvatosan tudakold meg, mik a szándékaik ezekkel. Ha fejlődést várnak, mondd el egy-két ötleted. Ha hibát találtál, azt nagyon óvatosan említsd, ha egyáltalán úgy ítéled meg, hogy szabad ilyesmiről beszélni. Pl. nem elégedettek ők sem a jelenlegi megjelenéssel, erősíteni szeretnének, akkor beszélhetsz erről úgy, hogy „igen, láttam én is, hogy ez meg az még fejlesztésre szorulhat. Ha kifejezetten büszkék a meglévő anyagaikra, akkor inkább arról beszélj, hogyan vinnéd ezt tovább, milyen új ötleteket hoznál még (ha megkapod az állást, akkor majd javítod a hibákat is, de most nem aktuális erről beszélni, ha ők elégedettek).
Értékesítő, termékmenedszer, ügyfélszolgálatos
Készülj fel a termékekből, szolgáltatásokból, partnerekből a honlapjukról. Utána ezekre keress rá a neten máshol is. Mit írnak a vonatkozó szakmai online oldalak a termékükről? Mit lehet tudni a partnerekről? A partnerek említik-e a céget a saját honlapjukon partnerként? Vannak-e a cégről fogyasztóvédelmi oldalakon, fórumokon panaszok?
Mennyit adtak el az adott termékből, milyen a szakmai megítélese a termék jövőjének? Lefutott, jól bevált, vagy fejlődőképes a te megítélésed szerint? Érdemes egyáltalán ilyen termék értékesítésébe belefognod?
Mihez kezdj a megszerzett információkkal?
NE hozz döntést belőlük! Amikor utánajársz a cégnek, és neked esetleg nem tetsző információkra is bukkansz, akkor se építsd fel az előítéleteidet!
Csinálj egy listát arról, milyen fenntartásaid alakultak ki, majd minden ilyenre építs fel egy udvarias, semmit sem sugalló kérdést! „Önöknél hogyan megy a szabadságolás?” „Értem, és mi történik akkor, ha…”
Kérdezz inkább rá a cégnél, ők hogyan látják az adott témát, anélkül, hogy te elmondod, milyen negatívumot találtál. Ezzel elkerülheted azt is, hogy egy instabil, pénzügyi gondokkal vagy fluktuációs problémákkal küzdő cégbe kerülj. Ha a kérdéseidre kapott válaszoknak is utánajársz, valószínűleg könnyebben döntesz arról, ez acég, ez az állás való-e neked.
# # #
Hasznos lehet mindez az ismerőseidnek is? Lájkold, oszd meg!
Ha neked is személyes (jelen helyzetben csakis online, kamerás, élő konzultációs) segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #