logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2017.01.05 - 8 éve
jobangel

Pár gondolat a rugalmas munkaidőről

Jött a hír tavaly, hogy a franciák vívmánya szerint hétvégén nem kell a céges e-mailjeikkel foglalkozniuk a munkavállalóknak. (cikk: Tilos lesz a hétvégi céges levelezés Franciaországban ) Az indoklás szerint az állandó elérhetős

homeoffice.jpgJött a hír tavaly, hogy a franciák vívmánya szerint hétvégén nem kell a céges e-mailjeikkel foglalkozniuk a munkavállalóknak. (cikk: Tilos lesz a hétvégi céges levelezés Franciaországban ) Az indoklás szerint az állandó elérhetőség okozta stressztől mentenék így meg a munkavállalókat. Ez egyfelől öröm, mert egy kormányzat törődik a munkavállalók egészségével, másfelől úgy érzem, enyhén szembemegy a munkavállalók életvitelével. Ha a cikk címe igaz lenne, az a mi rossz emlékű vasárnapi zárvatartásunkhoz hasonló problémákat okozna – vagy nem, csak az emberek a privát e-mailcímeiket is használnák a munkavégzéshez, ami egyáltalán nem lenne stresszmentes.

Főleg az Y és a Z generációk (de szinte minden korosztály) tagjai folyamatosan jelen vannak az online térben, Facebook, Twitter és persze e-mailes appok segítségével az okostelefonjuknak köszönhetően. Ezért bőven előfordulhat, hogy irodai dolgozók magánügyben csetelnek egyet munkaidőben, vagy épp webáruházban nézelődnek, és a legtöbb munkahely ezzel már nem is igazán foglalkozik, ha egyébként a munka el van végezve, a határidők teljesülnek. Többnyire azért engedékenyek a cégek ezügyben, mert a fordítottja is bőven előfordul: munkaidőn kívülre esik egy-egy munkahelyi téma elintézése, és az így élők számára ez is rendben van. A hétvégi irodai munka mindenképpen korlátozottá válik, hiszen a legtöbb üzleti partner, ügyfél mégsem elérhető hétvégén, ami rendben is van. Gondoljunk csak a kötelező szombati munkanapjaink hatékonyságára… ill. a hatékonyság teljes hiányára. A rendszer szinte önszabályozó, nem fog tudni senki túl sokat dolgozni hétvégén ilyen munkakörökben.

A cikk címe persze erőteljesen csúsztat, – szerencsére – nem tiltották meg a hétvégi céges levelezést. A heti 24 órában üzemelő IT rendszerek, 7x24-es rendelkezésreállást kínáló szolgáltatók világában ez elég fura lenne.

Amikor „rugalmas” munkaidőt emlegetünk, sokkal értelmesebbnek tűnik a jelenleg kialakult gyakorlat, ha mindenki tudja a határokat – pl. a valóban fontos céges ügyekkel foglalkozunk hétvégén, és nem a munkaidőben idő hiányában el nem végzett adminisztrációt gondolja elvégeztetni hétvégén a munkáltató. Ha a munkavállalónak nem ír elő a munkaszerződése rendelkezésreállást, akkor igenis kikapcsolhatja a telefont és nem baj, ha nem olvas e-mailt, ellenben a rendelkezésreállást meg kell fizetni… Most is úgy látom, a tiltás nem fog megoldani semmit.

Az álláshirdetéseket nézve a cégek próbálnak a rugalmas munkaidővel magukhoz csábítani álláskeresőket, néha viszont pont azt a fajta „rugalmasságot” értik ez alatt, ami a munkavállalónak nem az. A hétvégi rendelkezésreállást, a vég nélküli munkaidőt – és persze eszedbe ne jusson munkaidőben kiugrani a bankba vagy egyéb ügyedet intézni, mert annyira azért nem rugalmas a munkaidő. Sokan pedig azt a „nagyszerű” ajánlatot teszik, hogy a túlmunkát le lehet csúsztani. Ettől a többség persze nincs beljebb, mert a csúsztatás is csak olyan időszakban történhet, amikor az a munkáltatónak jó, nem akkor, amikor a munkavállalónak. Így az ilyen ajánlat gyakorlatilag azt jelenti, hogy a legtöbb szabadidőddel a munkáltató rendelkezik, túl a törvény szerint biztosított fizetett szabadságnapjaidon, amiből összesen 7 napnyival rendelkezhetsz te magad, és még ezekkel is korlátok között.

A szabadság kiadásának főbb szabályai

- A szabadságot a munkáltató adja ki, és tartja nyilván.

- A munkáltató évente 7 munkanap szabadságot – a munkaviszony első három hónapját kivéve – legfeljebb két részletben a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni. A munkavállalónak erre vonatkozó igényét legalább 15 nappal a szabadság kezdete előtt be kell jelentenie.

- A szabadságot úgy kell kiadni, hogy a munkavállaló naptári évenként egy alkalommal, legalább 14 egybefüggő napra mentesüljön a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettsége alól.

- A szabadság kiadásának időpontját a munkavállalóval legkésőbb a szabadság kezdete előtt 15 nappal közölni kell.

Tanulság: a francia példa a megkövetelt céges szabályozással nem valószínű, hogy közelebb vinne nálunk a rugalmas munkaidő és az állandó elérhetőség okozta stressz csökkentéséhez, ezért nekünk egyénileg, állásinterjún kell tisztázni a munkáltató ezirányú elvárásait. Azaz, merj kérdezni! Hogyan alakul a munkaidő náluk, mennyire rugalmasak, mit kezdenek a váratlan hiányzásokkal (bárkit érhet baleset még munkába menet is), hogyan támogatják a távmunkát stb. Ahol olyasmit hallasz, ami nem tetszik ebben a témakörben, ott gondold át alaposan, akarod-e azt az állás, mert az egyik leggyakoribb céges konfliktusforrás a munkavállaló hiányzásából ered.

Ha tényleg rugalmas a cég

Pár példa szabadságok jó ( = munkavállalónak is jó) gyakorlatára, valóban rugalmas munkaidőre:

- fél napos szabadság lehetősége – igényel a titkárságtól + 1 db nyilvántartást, egy primitív excel is megteszi.

- órára bontott szabadság – vannak cégek, ahol a munkaidő nem mindennap 8 óra, ezért itt így tartják nyilván a szabadságot.

- engedélyezett otthoni munka – ilyet is láttam már: előző napi bejelentéssel a kolléga évente x napot úgy dolgozhatott otthonról, hogy az nem fizetett szabadság volt, hanem rendes munkaidő. Ha előző este 8-kor írt egy e-mailt a főnökének, hogy "beteg lett a gyerek, itthonról dolgozom holnap", akkor az úgy rendben volt. A francia szabályozás vajon mit kezdene ezzel?

- értelemszerűen semmire sem jó az a törvényi szabályozásunk, ami előírja, hogy a munkavállaló a 7 fizetett szabadságnapjának igénybevételét 15 nappal előre jelentse be. A csőtörés sem jelenti be, hogy 15 nap múlva jön, meg a viharkár, házastárs balesete, házikedvenc betegsége stb. sem. Ettől még ezek – és rengeteg egyéb eset - sürgős elintézendőkkel járnak, amikor szabadnapra van szükséged. Ezt a legtöbb főnök és cég szerencsére érti.

Címkék:
szabadság szabadság kiadása rugalmas munkaidő szabadság kivétele
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu