Süti, nem süti...
Az elmúlt hetek hírcunamija bőséggel adott témát az online médiát szemlézőknek. Az alábbi külföldi hír valószínűleg nem ütötte meg a magyar HR szakma ingerküszöbét. Volt éppen elég belföldi történet, amin fel lehetett háborodni.
Nem mintha a Sephora félresikerült dolgozói motivációs akciója nem verné ki a biztosítékot.
A cikket olvasva rögtön Woody Allen vígjátéka ugrott be. Süti, nem süti.
Lássuk, mi is történt velük!
Legtöbbünk számára egyértelmű, hogy egy cég üzleti sikerének az alkalmazottai a valódi hősei, akik nélkül a vállalatok nem érhetnék el üzleti sikereiket. Természetesen a tulajdonos vagy első számú vezető az, aki a reflektorfényben áll, és a közönség leginkább neki tulajdonítja a sikert.
A vállalati vezetőket övező dicsfény torzításairól egyébként már született elég cikk és könyv, ezért most nem állítjuk célkeresztbe a board-ot, inkább csak a jelenségről írok.
A Sephora észak-amerikai üzletága tavaly hatalmas rekordot döntött, 10 milliárd dolláros bevétellel büszkélkedhetett, azonban azok az alkalmazottak, akik a sikerben részt vettek, igencsak csalódtak, amikor megérkezett bónuszként - egy csomag süti. Igen, egy csomag süti, telephelyenként 20 db, ennyivel köszönte meg a cég a benchmark elérését.
Ott virít egy cimkén mindegyik szottyadt édességen, hogy - 10Mrd forgalom – megcsináltuk! Alatta a figyelmeztetés „bizalmas, megosztása tilos”, hisz ez „ellentétes a céges szabályzattal.”
A hozzá mellékelt üdvözlőkártyán pedig a cég megköszöni a munkatársak kemény munkáját.
Az alkalmazottak elmondták, hogy ez a félresikerült gesztus fájdalmas csalódást okozott. Az egyik alkalmazott, akinek utolsó napjára esett a sütinap, elkeseredetten búcsúzott el egy olyan vállalattól, amely úgy tűnik, hogy nem képes értékelni az alkalmazottai munkáját.
Egy másik dolgozó azon véleményét fejezte ki, hogy a cég vezetősége nem érti, hogyan is működik valójában a vállalat, és mennyire fontosak az alkalmazottak a folyamatok üzemeltetése szempontjából. Az alkalmazottak elismerése fontos lépés lenne abban, hogy a munkavállalók továbbra is motiváltak és elkötelezettek maradjanak a vállalat iránt.
Ez most nem működött.
A Sephora reakciója az eseményekre nem maradt el, kijelentették hogy „rendkívül büszkék” az alkalmazottaikra, akik hozzájárultak a cég sikereihez, és kiemelték, hogy a vállalat folyamatosan biztosítja alkalmazottainak a versenyképes juttatásokat és előnyöket (!).
Az alkalmazottak számára fontos lenne az elismerés személyesebb és konkrétabb formája, amely valóban tükrözi az általuk végzett munka valódi értékét és jelentőségét.
Ha kiszámolod, ha $5 egy süti (inc. shipping) és feltételezve, hogy mind a 16.000 észak-amerikai alkalmazott kapott belőle, az akció $80.000-ba fájt a cégnek. Tehát az éves bevétel kb. 0.0008%-át sikerült elkölteni a munkatársak elismerésére.
Nyilván nem jött ki a matek, és én arra gyanakszom, hogy kb. ennyi lehetett a budget, ennyiből „kellett” megoldania az év végi kollegiális köszönetnyilvánítást. Ennél talán még az is humánusabbnak tűnik, ha csak egy személyre szóló köszönőemailt küldtek volna.
Helyezzük egy kicsit kontextusba azt az értéket, amit a cég jutalmazása költött. A Glassdoor legfrissebb becslése szerint egy eladó fizetési sávja a Sephora-ban az Egyesült Államokban óránként 14 és 19 dollár között van, átlagos medián órabérével pedig 16 dollár. Ez bár több, mint a minimálbér, de bizonyosan nem jól fizetett állás. Egy Sephora alkalmazottnak egy sütiért kb. 20 percet kell dolgoznia.
Az USA-ban 6 és 9 hónapnyi fizetésbe kerül egy távozó ember cseréje átlagosan. Egy $60.000-t kereső menedzser pótlása $30000-$45000-ba kerülhet. Ha a sütik miatt csak 2 ember távozott a Sephora-tól emiatt, már ráfizetéses volt ez a kis akció.
A hír bennem több kérdést is felvet:
Átgondolta a vezetőség, hogy milyen visszatetsző hatást kelthet egy ilyen, szinte megalázó „jutalom”?
Megkérdezték vajon a HR-t, hogy ez így ok lesz-e?
Kinek a zseniális ötlete volt feltüntetni a sütemény csomagolásán, hogy 10 milliárd dolláros forgalmat ért el a cég?
Mi történik ezekkel az alkalmazottakkal ezután? Mennyire lesznek motiváltak újabb csúcsteljesítmények elérésére?
Néhány alkalmazott kifakad a social media felületein, azt állítva, hogy a saját boltjuk éves bevétele 13 millió dollár volt, ehhez jött a süti. Az arány egyénre lebontva itt még rosszabb.
Az eset rámutat arra, hogy az üzleti vállalkozásoknak fontos lenne rendszeresen felülvizsgálniuk, hogyan ismerik fel és honorálják az alkalmazottaikat és az általuk elért eredményeket. Az elkötelezett és motivált munkaerő megtartása és ösztönzése létfontosságú a vállalati siker fenntartásához és növeléséhez hosszú távon.
Ránéztem, ez a hír okozott-e a tőzsdei árakban esetleges veszteséget vagy esést?
A helyzet az, hogy mivel a Sephora márka egy óriási divatkonglomerátum, az LVMH egyik kisebb cége, a divatháznak meg sem kottyant ez a fiaskó. Az LVHM képviseli az Estée Lauder, Burberry, Calvin Klein, HERMÈS, Yves Saint Laurent, Versace, and CHANEL márkákat is, melyek mindegyike ontja a bevételt. Tehát miután az egyébként nem túl hangos médiavihar elcsendesül, minden megy tovább a maga útján, a vezetőség nem gyakorol bűnbánatot, a HR nem szaggatja meg ruháit és szór hamut a fejére.
Milyen egyéb opciók álltak volna rendelkezésre? Bár soha nem dolgoztam a szépségiparban kapásból egy sor jobb ötletet is bedobnék:
Jutalék vagy bónusz: Tudom, a pénz nem motivál (hosszú távon különösen). De miért nem adtak egy kis extra jutalékot vagy bónuszt az eladási célok túlteljesítéséért? Ez közvetlenül összekapcsolja a munkájukat a bevételükkel, erősítve az ösztönzést.
Termékkedvezmények: Ez nemcsak ösztönzi a munkatársakat, hanem növeli a termékek iránti ismeretet és lelkesedést is. Úgy tudom, ez az egyik fő eleme a juttatáscsomagnak, ez eladók a termékbevezetés előtt hozzájuthatnak az új termékekhez.
Wellness-nap vagy szépségkezelések: Ez tartalmazhat masszázst, arckezelést, manikűrt vagy pedikűrt. A szépségiparban kifejezetten hasznos, ha az alkalmazottak szépsége is ragyog.
Elismerés és díjak: ok, ne legyen "Hónap eladója" program, de igenis legyen elismerés egyéni szinten a kiemelkedő kollégáknak, ez javítja a morált és ösztönözheti a csapatokat.
Ajándékutalványok (saját termékre beváltható): Ez lehetővé teszi a munkatársaknak, hogy saját jutalmukat válasszák ki, egyben a brand népszerűsítésnek is költséghatékony formája.
Csoportos események: Egy közös vacsora, mozizás vagy csapatépítő program (ez esetben egy helyi évzáró összejövetel) erősíti a csapatszellemet és a pozitív munkakultúrát.
Szakmai fejlesztések támogatása: beauty workshopok, sminkmesteri tanfolyamok - az eladók fejlesztésébe való befektetés azt jelenti, hogy a cég értékeli a hozzájárulásukat, és elkötelezett a sikerük mellett.
Pénzügyi ösztönzők: A bónuszokon túlmenően bevethetőek más ösztönzők is, például az eredményarányos részvényopciók a hosszú távú teljesítmény ösztönzésére. Ha már megvolt a 10 milliárd. Ez sajnos nem gyakori ösztönző, de nem csak kuriózum. Nézd meg a Paypalt, nekik bejött. A Sephoranál ez újdonság lehet, mert az eladókra (szintén a Glasdoor szerint), a „Commision model without a commision” van érvényben.
Személyre szabott jutalmak: Ki lehet alakítani személyre szabott jutalmakat az egyéni preferenciákhoz és érdekekhez igazítva. Ez a személyre szabottság azt mutatja, hogy az egyes alkalmazottakat személy szerint is értékelik, elismerik.
A Sephora dolgozói nemcsak megalázó helyzetbe kerültek, de az egyéni motivációjuk (ha volt), most biztosan nincs csúcsra járatva. Bizony a dolgozói motiváció nehéz kenyér ill. süti.
Süti, nem süti.
A szerző üzletfejlesztő business és karrier coach, a http://www.kokaibusinesscoach.com oldalon további cikkei olvashatóak angolul.