Lean a vezetői munkában - 5 gyakori hiba
A vezetők is egyre többször szembesülnek a túlterheléssel, a hullámzó munkavégzéssel, és az ebből fakadó időzavarral, hibákkal. Az üzleti környezet, amiben most dolgozunk, még a legtapasztaltabbakat is váratlan és ismeretlen helyz
A vezetők is egyre többször szembesülnek a túlterheléssel, a hullámzó munkavégzéssel, és az ebből fakadó időzavarral, hibákkal. Az üzleti környezet, amiben most dolgozunk, még a legtapasztaltabbakat is váratlan és ismeretlen helyzetek elé állítja. A vezetői selejt, létező fogalom és itt nincs minőség ellenőr, aki visszadobja a hibás döntést, jelezze a rosszul kezelt helyzetet. Az emberek kilépése már késői jelzés. Hogyan tudjuk megelőzni?
Amikor azt érezzük, hogy összecsapnak a hullámok a fejünk felett, érdemes megállni egy pillanatra, kiszakadni a napi rutinból. Zárjuk ki a zavaró tényezőket, üljünk be egy kávézóba. Egy papír és ceruza segítségével hasznos elkészíteni a munkaidő fényképét az elmúlt napoknak. Szinte minden alkalommal megtaláljuk a munkánkban az alapvető veszteségeket. (8 Muda)
Az öt miért segítségével pedig el fogunk jutni a probléma gyökeréhez és akkor már képesek leszünk változtatni a viselkedésünkön.
(Az A3 alkalmazásról és az 5 Miért? technikáról további részletek a www.lean-hr.hu oldalon)
Amikor tűzoltásba kezdünk, már nem tudatos a mozgásunk a cégben, a vevői kapcsolattartásban, hanem a főnökeink és az ügyfelek, akár a munkatársak kezdenek rángatni minket.
Milyen veszteségeket tudunk magunkra venni, szinte teljesen észrevétlenül?
- Feleslegesen autózok? Hívott a vevő, azonnal megoldást kell találnom!
- Elhúzódnak és döntésképtelenek az értekezletek?
- A külföldiek jóváhagyására várok már hetek óta?
- Ötödször írjuk át a tervet ebben az évben?
- Ha nem vagyok bent, megáll az élet? Mindent nekem kell eldönteni?
- Nem kapok helyes adatokat, ezért folyamatosan, mindent és mindenkit ellenőrzök?
- Hatfelé adminisztrálok, állandóan jelentést írok a terv-tény adatokról?
- Már a HR ügyeket is én intézem?
- Nem merek dönteni, félek a következményektől?
- Állandóan orvoshoz járok az utóbbi időben?
- Nem jut idő a gyerekeimre?
Gyakori hibák:
1. A legjobb szándék mellett is előfordul, hogy átnyúlunk más vezetők területére, akik hozzászoknak a segítséghez és később elvárják. A végén már a mi hibánk, hogy az ő részlegük elmaradásban van. A feladatok és felelősségek összemosása nem valós segítség. Ettől mi nem leszünk hasznosabbak a szervezet számára és nem nő a hatalmunk sem. Fontos, hogy bízzunk meg a társterületek szaktudásában és addig keveredjünk csak bele a munkájukba, amíg adatszolgáltatással, előkészítéssel a folyamatok ezt igénylik.
2. A delegálás elfeledése, mindent én akarok eldönteni. Sajnos mindegy, hogy bizalom hiány, vagy, önértékelési hiba miatt történik.
3. Hibás delegálás. Miért?
- Nincs határidő megfogalmazva
- Nem érti a feladatot
- Menet közben megváltoztatom a feladatot
- Nem áll érdekében elvégezni
- Nincs eszköze hozzá
- Nincs felhatalmazása, hatalma hozzá
- Nem adtam lehetőséget a visszakérdezésre
- Nem ellenőriztem, hogy pontosan érti, mit várok el
- Nem követem nyomon a feladat állását
- Nem kérem az elkészített anyagot, csak várok
4. Jóváhagyásra várok. Merni kell visszakérdezni, és bizonyos helyzetekben merni kell önállóan dönteni.
5. Mindent otthagyok, és azonnal belekezdek valami másba, ha jön egy telefon. Az azonnali rendelkezésre állás sokkal inkább a selejtet növeli, mint a vevői, vagy felső vezetői elégedettséget.
Sok vezető a kiváló eredményeinek, vagy a cégben eltöltött idejének köszönheti a pozícióját. Nem kapott semmilyen képzést arra, hogyan legyen jó vezető? Mindazoknak, akik ebben a cipőben járnak, hasznos segítség az alapvető veszteségek felismerése és kizárása a saját munkájukból. Ezek után sokkal könnyebben fogják megtalálni a helyes egyensúlyt a stratégiai, operatív és humán-tőke kezelési feladataik között és a munkatársaikat is tudják segíteni a veszteségek kiküszöbölésében.