Nagyban gondolkozni? Az átfogó munkaválallói sportprogram előnyeiről
A munkahelyi sport egyre nagyobb teret hódít a vállalatoknál. A munkahelyi integráció és jóllét előmozdítójaként előnyei már nem kérdésesek. Napjainkban szerencsére általánosan tudatosult, hogy az egészséges munkavállaló produktívabb, kevésbé stresszes és boldogabb a munkahelyén.
Sőt, sok helyen a munkahelyi egészségfejlesztést és wellbeinget nem juttatásként, hanem alapvető programként kezelik. Ma már Magyarországon is egyre több helyen látjuk, hogy dedikált szakember foglalkozik a munkahelyi jóllét megteremtésével. Kezd megdőlni az a tézis is, hogy a vállalatok többet költenek a céges autóflotta karbantartására, mint a munkavállalóik egészségének megőrzésére. Ezek az intézkedések nagy lépést jelentenek a munkahelyi életminőség terén, azonban a szervezés és a folyamatos érdeklődés fenntartása idő-és munkaigényes feladat. Tudatos tervezéssel, támogatással és némi kreativitással azonban hatalmas fejlődés érhető el.
Sport a munkahelyen – az egészségfejlesztés adu ásza
A mérsékelt, rendszeres és tartós sporttevékenység elősegíti a stressz csökkentését, a jobb önbecsülést és a pihentetőbb alvást. A rendszeresen sportolók kevesebbet hiányoznak és hatékonyabbak a munkában – tehát nem csak ők maguk, de a vállalat is profitál a mozgásgazdag életmódból. A csapatsportokon edződött közösség pedig produktívabb, még válsághelyzetben is.
A munkavállalói sport tehát számos előnnyel jár mindenki számára, így adódik a kérdés: hogyan részesülhet minden munkatárs ezekből az előnyökből? Hogyan lehet bevonni mindenkit a munkahelyi sportba?
Csakúgy, mint a legtöbb projekt esetében: apró részletekből összeálló, mégis változatos és átfogó egészségfejlesztő programra van szükség, amiben mindenki megtalálja a helyét. Kisebb programokkal, sportos csapatépítésekkel, kihívásokkal a leginkább inaktív kollégák is megtalálhatják a mozgásban az örömöt.
Lényeges, hogy minél nagyobb egy csapat, annál többrétű program álljon rendelkezésre azért, hogy minden edzettségű szintű munkatárs megtalálja a számára ideális mozgásformát. Amennyiben nem egyértelmű, hogy pontosan milyen sportprogramra van szükség, érdemes felmérni a dolgozói igényeket és fittséget.
Emellett fontos, hogy megfelelő hangnemben kommunikáljunk, hiszen mindenkinél más a trigger: valaki a kikapcsolódást, elmélyülést keresi a sportban, van, aki a kihívást, mások pedig a mindennapi stresszt oldják testmozgással.
A sportkommunikáció kapcsán a motiváció megteremtése érdekében érdemesebb testmozgásról, mozgásgazdag életmódról vagy örömsportról beszélni. Ennek az árnyalati fogalmazásnak az az előnye, hogy mindenféle tevékenységet, például a gyaloglást is magában foglalja. Így szélesebb közönség megszólítására nyílik lehetőség: a már rendszeresen sportolók és az inaktívabbak is csatlakozhatnak az egészségről folytatott diskurzushoz.
A technológiának köszönhetően ma már egyszerű a legtöbb embert elérni és bevonni a közös sportolásba. A megfelelő digitális megoldás kiválasztásával könnyebben összehozható a csapat. Számos, a vállalat belső kommunikációs rendszerébe integrálható applikáció van már, ami összeköti az összes kollégát, akárhol is vannak éppen – otthon, a pályán, megbeszélésen vagy kiküldetésen. Az online edzések tárháza ma már nagyon széles, szinte nincs akadálya, hogy mindenkihez eljuttasd a programod. A gamifikált platformok ráadásul nagyban építenek a FOMO-ra és nem csak élvezetessé teszik a programokat, de mérhetővé is a sikerességüket.
Végül pedig a sportprogram ne csak az izzasztó edzésekről és megmérettetésekről szóljon, ugyan ennyire lényeges, hogy legyen idő a regenerálódásra is. Az irodai masszázst sokan imádják és jótékony hatással van a fáradt, feszült idegekre.
A változatos programok során még az időbeosztásra kell figyelni, hiszen az időhiány általános, 21. századi probléma. A 9-17 óráig tartó munkarendben dolgozók közül sokan nem találnak időt arra, hogy kora reggel vagy munka után eljussanak mozogni. Az időhiányra jó megoldás, ha a cég lehetőséget biztosít a munkaidőben vagy ebédszünetben sportolásra, vagy mondjuk minden hét második péntekén szervez kisebb sportos aktivitást.
A munkahelyi egészségfejlesztő programok előnyei tehát egyértelműek. Megfelelő megalapozottsággal, tervezéssel és kreativitással pedig jól működő, fenntartható, munkaerőt vonzó és anyagilag többszörösen megtérülő programot futtathat a cég.