Az első benyomás hatása a munkahelyen
Jobb munkavállalói élmény, hosszútávú elköteleződés – a digitális onboarding segíti a célokat.
Konkrét adatokkal támasztották alá a Kékgalléros HR kihívások 3.0 konferencia előadói, miért fontos odafigyelni az onboardingra, és ezen belül is hogyan segítheti az elköteleződést a digitális onboarding megoldás.
Az első benyomás az emberi kapcsolatnál 27 másodperc alatt dől el friss kutatások szerint. Vajon mennyi idő kell ahhoz, hogy a munkavállalóban kialakuljon egy kép az új munkáltatójáról? A szeptember 26-án rendezett Kékgalléros HR kihívások 3.0 konferencián számos tippet kaptunk az előadóktól, hogy ezt az első benyomást az onboarding folyamat során hogyan vihetjük pozitív irányba. Az elhangzottak egybecsengtek saját nézeteinkkel is, mely szerint az első időszakban tett következetes odafigyelés megalapozza a hosszútávú elköteleződést a dolgozó és a munkahely között.
Üzenet eljuttatása: email nélkül
Egyik fontos üzenet a konferenciáról, hogy megfelelően válasszunk csatornát a kommunikációhoz. A kékgallérosok többségének nincs saját munkaállomása és sokszor még saját email címe sem, így az üzenetek is nehezebben jutnak el hozzájuk. A nyomtatott plakátok hatása kétséges, és nem is megy élményszámba. A mobilját viszont ez a dolgozói célközönség is folyamatosan használja, keresi a Wi-Fi hozzáférési pontokat, ezért az okostelefonról is elérhető mobilweb oldalak vagy alkalmazások segítségével jól átadható az üzenet.
Egy alkalmazás tartalmazhatja például az új belépők számára, hogy milyen a munkahelyi elvárt öltözék (dresscode), hol tud étkezni a környéken, és milyen képzéseket kell elvégeznie a belépéskor. Továbbá az app segíthet a munkahelyi barátok (buddy) megtalálásában és kapcsolatfelvételben, ami szintén fontos mozzanat a korai fluktuáció elkerülésében.
Más munkatársak számára pedig a céges appon keresztül mutathatók be az új kollégák, hogy ezáltal is segítsük a beilleszkedést. Továbbá indíthatók szavazások, közzétehetők a vállalati rendezvények programjai vagy a vezetői üzenetek.
Mi az igazi probléma?
Mielőtt azonban az appos, chatbotos vagy bármilyen más modern megoldásokban gondolkodunk, érdemes felmérni a cégen belüli aktuális problémákat. Ha átlag feletti az elvándorlás, akkor az intő jel arra, hogy a Maslow piramis alján születnek a problémák, a munkavállalók az alap szükségleteiket nem tudják kezelni, például gyakori probléma a mosdók állapota, a WC papír hiánya. Ebben az állapotban nem érdemes megpróbálni modern rendszerekkel palástolni a helyzetet – mutatott rá a HR-Evolution fluktuációkezelő-szakértője.
Előbb érdemes felmérni, hogy melyik munkavállalói életciklusban miért mondanak fel az emberek, milyen csalódások érik őket. A megoldásokat pedig célszerű a munkavállalókkal közösen kidolgozni, és ha a problémákra valóban új digitális kommunikációs csatornák bevezetése a legjobb válasz, akkor lehet elkezdeni a bevezetést.
Boldog munkavállaló, boldog munkáltató
A cél végeredményben a munkavállalói élmény elérése. Vajon mi a dolgozó összbenyomása, ami alapján elhagyja a céget vagy elkötelezetté válik? Az elkötelezett munkavállaló 20 százalékos bérajánlatra is nemet mond egy másik cégnél a kutatások szerint, mi több, új embereket hoz a munkahelyre, és képes megbocsátani a vezetőség rossz döntéseit is – fejtette ki a Develor vezérigazgatója. Márpedig az átlagos fluktuáció egy 500-600 fős termelő cégnél több százezres költségeket emészthet fel, amelynek jelentős része az onboarding során történik. A harmadik hónap végére szokott csökkenni a lelkesedés, ami nagyjából megharmadolja az újonnan felvett munkavállalókat.
A Nordconnál mi is olyan digitális megoldáson dolgozunk, amellyel csökkenthetjük a korai elvándorlást, és segíthetünk a hosszútávú megtartásban. A megoldásunk képes egyszerre kezelni a HR-től, a csapatvezetőktől és a kékgalléros munkatársaktól érkező igényeket. Fontosnak tartjuk, hogy az onboarding, vagyis az első benyomás a munkavállaló és a munkáltató közt minél élménytelibb legyen, és megalapozza a közös munkát.