logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.11.07 - 2 hónapja
scotwork

Tárgyalási stílusok: Együttműködő vagy Agresszív?

Egy kedves barátom rendszeresen mesél nekem az ügyfeleivel folytatott tárgyalásairól, amelyek néha kifejezetten szórakoztatóak, máskor viszont inkább horrortörténetre emlékeztetnek

Elmondása szerint sosem vett részt semmilyen tárgyalási tréningen, és úgy látom, bizonyos helyzetekben hajlamos agresszívan tárgyalni.

Minden tárgyalónak megvan a maga preferált viselkedése, és egy bizonyos fokú rugalmassággal is rendelkezik. Ez az élettapasztalat által formált helyzetek és kapcsolatok kezelésére jellemző természetes mód, amely hatással van arra is, ahogyan tárgyalunk. Vannak viselkedési formák, melyek ösztönösnek tűnnek, míg mások inkább mesterkéltek.

A Scotworknél felmérjük, hogy az egyén milyen megközelítést részesít előnyben bizonyos tárgyalási helyzetekben. Az egyik vizsgált dimenzió a kooperatív (együttműködő) és a kompetitív (agresszív) megközelítés közötti skálán való elhelyezkedés, azaz, hogy mennyire tud rugalmasan egyik stílusból a másikba váltani.

Visszatérve a barátomra: történt egyszer, hogy az egyik ügyfele nem fizette be határidőre az esedékes törlesztőrészletét, ezért büntetéssel kiegészített késedelmi fizetési értesítőt küldött neki. Az ügyfél válasza - valószínűleg az általa preferált stílus miatt - meglehetősen harciasra sikerült. Zaklatással vádolta a barátomat, és fizetési haladékot követelt. Még mielőtt a barátom válaszolt volna, egy újabb e-mail érkezett tőle, ezúttal sokkal békülékenyebb hangnemben. A késedelem oka az volt, hogy nem volt pénz a számláján, és megígérte, hogy gondoskodik róla, hogy a jövőben ilyen ne forduljon elő. Valószínűleg érezte, hogy túllőtt a célon.

Már az első levelében kellett volna jeleznie az együttműködési szándékát, megmagyarázhatta volna a késés okát, és udvariasan kérhetett volna részletfizetési könnyítést.

„Elnézést kérek a késedelemért, előre nem látható okok miatt nem tudtam időben fizetni, kérem engedje, hogy részletekben egyenlítsem ki, és vállalom, hogy X-dik napig a teljes összeg ki lesz egyenlítve. Ez így elfogadható Önnek?”

Ezzel a megközelítéssel súrlódásmentesen, a jóindulatot megőrizve érhette volna el a célját. Ami viszont érdekes, az az, hogy ezek után milyen választ küldött a barátom az ügyfélnek. Ahelyett, hogy hasonló stílusban reagált volna, egy nagyon higgadt és profi e-mailt írt neki:

"Felhívjuk figyelmét, hogy a szerződésben rögzített fizetési kötelezettség teljesítésének követelése nem minősül zaklatásnak. Fizetési előzményei ismételten késedelmes vagy elmaradt törlesztőrészleteket mutatnak. Szerződésünk szerint az ilyen jellegű további jogsértések végrehajtási intézkedéseket és további költségeket vonhatnak maguk után. A 125 GBP + ÁFA késedelmi büntetés díja mostantól jogszerűen megillet minket, és bár most eltekintünk tőle, fenntartjuk a jogot ennek későbbi kivetésére és behajtására mulasztás esetén. Kérjük, válaszoljon mielőbb levelemre, és jelezze, ha a teljes összeg fizetése megtörtént, mivel manuálisan kell levennem a tartozók listájáról."

Rámutatott a tényekre, kiemelve a szerződésszegést, jogsértést és annak következményeit. Ugyanakkor jelezte azt is, hogy a teljes összeg megfizetése esetén eltekint a késedelmi büntetés érvényesítésétől.  Tíz perccel később az ügyfél válaszolt, a hátralékot teljes egészében kifizette. Joggal feltételezhetjük, hogy a jövőben oda fog figyelni a határidő betartására.

Még azok számára is, akik alapvetően hajlamosak agresszív stílusban tárgyalni, fontos a rugalmasság. Ha valaki tudja, mikor és hogyan érdemes az együttműködő irányba elmozdulni, akkor a konfliktusból megoldás születhet és nem eszkaláció.

Andy Archibald - Scotwork UK tréner írása alapján, írta: Papp Zoltán - Scotwork Hungary

Címkék:
Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika scotwork tárgyalásikészség-fejlesztás Scotwork tárgyalási blog blog tárgyalóknak tárgyalási viselkedési preferenciák
scotwork

Átalakítjuk a világ hozzáállását a tárgyalásokhoz!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-12-22 08:03:01
Karrier tanácsadó szemmel: A leggyakoribb elakadások a magyar munkaerőpiacon
2025-12-15 17:12:24
Mikor keletkezik telephely az új OECD-szabályok szerint home office munkavégzés esetén?
2025-12-10 14:31:08
Érdemes?! nyelvvizsgát tenni 2026-ban Magyarországon?
Scotwork

Tárgyalási tippek olvasmányos történeteken keresztül a Scotwork nemzetközi trénereinek tollából magyarul. Fejlessze tudását, ismerje meg ahogy a profik gyakorolják a tárgyalás művészetét és kapjon ötleteket saját tárgyalásihoz! Legyen Profi Scotwork Tárgyaló!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda állás elearning Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve önéletrajz tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork vezetőfejlesztés kiválasztás szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás önismeret szabadság online tanulás profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu