Hogyan adhat választ egy vidéki közösségi iroda a munkaerőhiányra?
Az üres álláshelyek száma a versenyszférában 2023. I. negyedévében több, mint 57 ezer volt, legmagasabb számban az iparban hiányzik a munkaerő, de a szellemi területeken is több tízezer nyitott pozíció van (https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0159.html). A leglátogatottabb állásportálon a meghirdetett állások 70%-a szellemi területen található. Az elmúlt évben kereslet súlyos lett a munkaerőpiac, vagy az álláskeresők válogathatnak az ajánlatokból. Ezek a számok elég magasak, a munkaerő közvetítéssel foglalkozó cégek és a vállalati toborzók számára is kihívás megtalálni a megfelelő munkaerőt. Erre kerestünk alternatív megoldást. Vajon hogyan adhat választ egy vidéki közösségi iroda erre a munkaerőhiányra?
A pandémia ideje óta megtapasztalhattuk, hogy az online térben számos munkakör ellátható, így a 2020-as éves elején elindult egy vándorlás az élhetőbb, vidéki városok, települések felé. Az 1-2 éves átmeneti időszak után, ha a munkáltató nem tudta/tudja fenntartani a home office-t, akkor a szakemberek jó eséllyel a szabadúszó, vállalkozó lét felé fordulnak. Ez nem azt jelenti, hogy remete életet kezdenek élni, hisz a közösségre, az interperszonális kapcsolódásra nekik is szükségük van. Ezt a fajta igényüket pedig az egyre növekvő számú közösségi irodák ki tudják elégíteni. A coworking (magyarul közösségi iroda) olyan iroda, ahol többen egyazon térben, egymástól függetlenül dolgozhatnak. Egy közös munkatér, amit rugalmasan vehetnek igénybe vállalkozók, szabadúszók és home office-ban dolgozó alkalmazottak, akik nem rendelkeznek saját irodával. A coworking használható alkalmi irodaként, heti pár napban, de állandó irodaként is. Előnye, hogy segít szétválasztani a munkát a magánélettől, rugalmasan, kedvező áron igénybe vehető, illetve egy közös kávé, ebéd vagy esemény alkalmával az itt dolgozók ismerkedhetnek, tapasztalatot cserélhetnek egymással!
Visszatérve az eredeti kérdésre: Hogyan adhat választ egy vidéki közösségi iroda a munkaerőhiányra?
Talán fel se merült eddig megoldásként, hogy a hónapokig elhúzódó toborzás helyett érdemes megvizsgálni, hogy a feladatok elláthatók-e vállalkozói formában. A kiszervezés/outsourcing már egy jól ismert fogalom a gazdasági életben. A megoldás lényege, hogy a kihelyezéssel a vállalat gyorsabb, hatékonyabb, jobb minőségű, jól kontrollálható, költségtakarékosabb szolgáltatást kap; s jobban tud fő tevékenységi körére koncentrálni. (https://www.hrportal.hu/jelentese/outsourcing.html) Ezen gondolat mentén érdemes átgondolni, hogy az üres álláshelyek között van-e olyan, ami egy-egy szabadúszó, vállalkozó számára kiszervezhető.
Ez a fajta együttműködési forma számos előnyt jelent a vállalatok számára:
1. Rugalmasság és szakértelem: Szabadúszók általában szakértők a saját területükön, és rendelkeznek a szükséges tapasztalattal és tudással. Mivel ők nem a hagyományos munkakörnyezet részei, gyakran rendelkeznek sokféle projekten szerzett tapasztalattal, ami gazdagítja az ismereteiket. Emellett rugalmasabbak a munkaidőben és az elérhetőségben, így könnyebben alkalmazkodnak a változó igényekhez.
2. Költséghatékonyság: Az együttműködés gyakran költséghatékonyabb lehet, mint egy hagyományos alkalmazott felvétele, díjazásuk költségként elszámolható.
3. Kreatív megközelítés és friss szemlélet: A szabadúszók sokféle projekten dolgoznak, és gyakran változatos iparágakban találkoznak új kihívásokkal. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kreatív megoldásokat találjanak és friss szemlélettel közelítsék meg a feladatokat. A külső szemlélőként képesek új perspektívákat hozni és inspirációt nyújtani a projektek számára.
4. Rövid távú vagy specifikus projektek kezelése: Ha rövid távon vagy csak egy adott időszakra szükséges a munkaerő, akkor ez a fajta együttműködés ideális lehet. Beválás, sikeres projekt esetén pedig hosszabb távon is együtt tudunk dolgozni.
5. Bővített erőforrások és hálózatok: Amikor egy szabadúszóval dolgozik egy szervezet, akkor hozzáférést nyer az ő egyéni erőforrásaihoz. Ez azt jelenti, hogy nem csak az ő szaktudására és tapasztalatára számíthatsz, hanem azokra a forrásokra is, amelyekkel rendelkezik. A szabadúszók gyakran rendelkeznek egy széles körű szakmai hálózattal, kapcsolati tőkével.
“A jó közösségi iroda egy város szakmai-szellemi bázisa is egyben, itt találkoznak a környékbeli vállalkozók, kreatívok, szabadúszó szakemberek, akik utána változatos együttműködések mentén kapcsolódnak egymással” - mondja Filep Szilvia, coworking szakember. Veszprémben a június elején nyíló Katedra Coworking célja, hogy modern munkavégzési helyet biztosítson és kapcsolódási pont legyen a városban, ezzel segítve a gazdasági ökoszisztéma alakulását.
A veszprémi közösségi iroda minden korosztály és szakma képviselői számára nyitva áll. A home office magánya vagy éppen a gyerekzsivaj elől menekülő alkalmazottak, szabadúszó szakemberek és vállalkozók is megtalálhatóak az alakuló közösségben. Csak egy laptopot kell hoznia annak, aki itt szeretne dolgozni, a megbízható internet kapcsolat, a felszerelt iroda, a kényelmes asztalok és székek biztosítva vannak. Annak sem kell aggódnia, akinek napközben online megbeszélései vannak, hisz a hely adottságai alapján erre is van külön terem.
A névegyezés az országos nyelviskola hálózattal nem véletlen, a coworking iroda a veszprémi Katedra Nyelviskola épületében, annak égisze alatt nyitotta meg kapuit. A működtetésében a Balaton környéki vállalkozói közösségét építő BENT Szakmai Közösség és Filep Szilvia márkaépítési és üzletfejlesztési szakember a Katedra partnere.
A Katedra Coworking esszenciája az alapítóktól ered: több tíz éves vállalkozói tapasztalat, tanítás, nyitottság, alulról építkező helyi közösség, nemzetközi és hazai coworking tapasztalat. Az alap szolgáltatások mellett rendszeres események, üzleti reggelik, szakmai workshopok, művészeti kiállítások és beszélgetések is várják az érdeklődőket.
Munkaerő toborzással foglalkozó szakemberként érdemes betérni a közösségi irodákba, hogy kapcsolati tőkénket bővítsük és akár 1-1 szabadúszóval együttműködjünk.
Fotó: Szűcs Alexandra