logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.07.24 - 5 éve
Borealis

Válságálló növekedés – Menj közel a problémához!

Legújabb blog sorozatunkat azért hívtuk életre, hogy útmutatóként szolgáljon a szervezetfejlesztés során arra nézve, hogy milyen szokásokat érdemes követni vagy bevezetni a szervezet életében ahhoz, hogy válsághelyzetben is képes legyen növekedni.

Bár a bevett mondás úgy tartja, távolodj el a problémától, hogy teljesebb képet kapj, ehhez először tisztánlátásra van szükség. Az eltávolodás előtt tehát menjünk közel, hogy vezetőként egyáltalán meglássuk, mi is a gyökérprobléma a szervezetünk életében, mi az, ami gátolja, blokkolja a haladásunkat, a fejlődést.

Az adat hatalom

Manapság rengeteg adat áll rendelkezésünkre, azonban ott követjük el a hibát, hogy ezeket az adatokat nem alakítjuk át információvá. Az adat ugyanis információ, az információ pedig eszköz a problémamegoldás felé vezető úton. Szervezetfejlesztő cégként sajnos ritkán tapasztaljuk, hogy az elakadásban lévő szervezetek strukturált, problémamegoldó számok/adatok/tények alapján működő rendszerben gondolkoznának. Pedig aki így tesz, az azonnali versenyelőnyhöz juttatja saját magát. Az ilyen vezető ugyanis nem érzések és azonnali impulzusok alapján hozza meg a döntéseit, hanem ráfókuszálva az adott problémára képes kinagyítva látni a forrását, így ennek megfelelően mozgósítani az energiákat. Éppen ezért nagyon fontosak a számok és a tények, hisz ezeknek köszönhetően szembesülhet egy szervezet a gyökérproblémájával, elkerülve azt a tévutat, hogy valójában nem is a valós problémájára keres megoldást.

Folyamatos vizsgálat jelentősége           

A folyamatos növekedés egyik alapfeltétele tehát, hogy a vezetőség számok és adatok alapján hozzon döntéseket. Ehhez az kell, hogy szem előtt legyen tartva, hogy milyen hatása van az adott problémának, mekkora a kiterjedése. Érdemes előre prognosztizálni, milyen hatással lesz a szervezet életére ha cselekszünk, vagy épp, ha nem cselekszünk. Ez nagyon fokú tudatosságot, strukturált gondolkodást igényel, amivel a szervezetek mindössze 10%-a rendelkezik csupán. Pedig ez fontos momentum kellene legyen, hisz a strukturált gondolkodásmód strukturált problémamegoldást eredményez, ami az egyetlen valós megoldás az elakadásokra.

Sturkturált problémakezelés 5 lépése         

De mégis, hogyan kell strukturáltan problémát kezelni? Szerencsére ehhez is tudunk útmutatót biztosítani.

  1. Ismerd meg a problémát számok/adatok/tények alapján!
    Ez valójában azt jelenti, hogy ne csak nézzünk, lássunk, de értsünk is. Mint korábban említettem, az adat információ, az információ pedig eszköz a megoldás felé. Ha a számokat nézem, akkor választ kapok az adott probléma gazdasági hatásaira a szervezet tekintetében. Tehát számadatokkal kell kifejezni a szervezet életében felmerülő problémákat, hatásokat és lehetőségeket is.

 

  1. Ismert meg a probléma gyökér okát!
    Az agilis projektmenedzsment egyik alapvetése, az 5 Miért kérdés. Tehát, ha felmerül egy probléma, amit már valós vonatkozásában felismertünk, akkor vizsgáljuk a miértjeit. Szervezeti szinten kell eljutni annak a megértéséig, hogy hogyan alakulhatott ki, merülhetett fel egyáltalán az adott elakadás. Számos szervezet életében megfigyelhető, hogy anélkül elsétálnak egy-egy probléma mellett, hogy valójában felismernék, hisz annyira beépült a hétköznapi működésbe, hogy már fel sem tűnik senkinek. A tűzoltás helyett, tehát ebben a helyzetben is a holisztikus megközelítést érdemes alkalmazni és folyamatában vizsgálni egy-egy kisebb elakadást, mielőtt még megnőne.

 

  1. Tűzz ki egy okos célt!
    Tévesen gondolják azt a vezetők, hogy a siker már egy eredmény kell, hogy legyen. A sikert előre meg kell határozni, le kell fektetni a kritériumait. Ehhez pedig kell egy folyamatos visszajelzés, rendszeres önvizsgálat szervezeti szinten, hogy rálássunk, minden cselekedett, minden lefektetett kritérium folyamatában is szolgálja-e az elérni kívánt okos célunkat, tehát jó irányba haladunk-e a sikerrel előre kikövezett utunkon vagy épp szükség van-e néhány macskakő cseréjére, hogy a darabok egymást kiegészítsék, és ne legyen köztük kátyú, amiben megbotlunk útközben.

 

  1. Ha kell, avatkozz be!
    Ez épp az előbb említett kátyúzás. Csak épp ne felszínesen betömködjük a lyukakat, hanem ha kell, bontsuk vissza és építsük újra. Ehhez rendszeres visszamérésre van szükség, tehát annak a folyamatos vizsgálatára, hogy az adott problémára valós megoldást kínáltunk-e vagy csak elfedtük a lyukakat, amik bármikor újra beomolhatnak.

Konklúzió

Összegezve tehát növekedést segítő szervezeti szokásunk első lépését, a legfontosabb a tisztán látás és az alapos vizsgálat. Szervezeti értelemben nem hagyatkozhatunk csak a megérzéseinkre, minden aspektus vizsgálata fontos ahhoz, hogy még válsághelyzetben is növekedésben tudjuk tartani a vállalatunkat. Ha ezt a szokást beépítjük a szervezet életében megalapoztuk a stabil, hatékony működést bármilyen körülménnyel is találjuk szembe magunkat.

 

Olvasd el korábbi blog sorozatunkat is a válsághelyzetek kezeléséről, az alábbi linkekre kattintva:

  • Válságálló növekedés – 5 szokás, amely hozzájárul a szervezet fejlesztéséhez
  • 5 pozitív nézőpont, ami segíthet átvészelni a válsághelyzetet
  • lépés: Passzív áldozatiságból aktív cselekvés
  • lépés: Tartsd kontroll alatt a problémát!
  • lépés: Kapcsolódás és elszigeteltség
  • lépés: Stressz-kezelés helyett proaktív növekedés
Címkék:
szervezetfejlesztés válság válságkezelés borealisconsulting
Borealis

Stratégiai tervezés és végrehajtás úton tartással, szakmai támogatással. Arra inspiráljuk a vállalkozásokat, hogy kihozzák magukból a legjobbat és partnerek lehessünk a hosszú távon is eredményes változások megvalósításában. Cégfejlesztő, szervezetfejlesztő, üzleti stratégiai tanácsadó vállalkozás vagyunk. Munkatársaink több évtizedes vezetői, üzleti, változáskezelési és szervezetfejlesztési tapasztalatával, emberközpontú gondolkodásmódjával illetve újszerű, digitális HR Tech megoldásainkkal járulunk hozzá a Te céged fejlődéséhez is. Fókuszterületeink: >> New Ways of Working megoldáscsomagok : Jövőbiztos szervezet, Változási képesség, Teljesítménymenedzsment, Vezetői képességek, Energizálás és Reziliencia >> Transzformáció menedzsment >> Jövőalkotó program >> Mérnöki és projekt szolgáltatások - Borealis Engineering Solutions >> Digitális megoldások, HR tech: The Journey megoldáscsomag >> Képzés és fejlesztés - programok kicsiben és nagyban >> ACT4YOU - a tudásmegosztó platform A Borealis Group tagja

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Borealis

Célunk, hogy megosszunk Inspiratív, szakmai tartlamakat, tanácsadói munkánk tapasztalataiból nyert legjobb gyakorlatokat, eseményeink összefoglalóit, szakmai cikkeket munkatársaink tollából. Kimelt témáink: Elkötelezettség és bizalom, HR tech megoldások, visszajelzési kultúra, generációk együttműködése, tudásbarát munkahely, tudástranszfer, kiválóság, generációk együttműködése, női vezetők, stb.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu